Een claxon op een auto dient voor het afgeven van een signaal aan de medebestuurders in het verkeer. Dit gebeurt door middel van een geluid dat zich verspreid vanuit de auto. Eentonig Carpoint hoorn met een volume van 102dB.
Het geluidsniveau van typische claxons bedraagt ongeveer 107–109 decibel en ze verbruiken doorgaans 5–6 ampère stroom.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Volgens het voertuigreglement mag een auto claxon niet meer dan 104 db aan geluid produceren. Deze hoorn is dan ook gemaakt voor de lol en speciale gelegenheden. Met een krachtig geluid van 150 db is het volgens de wet niet toegestaan om het te gebruiken op de openbare weg.
Personenauto's met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg waarvoor geen waarde als bedoeld in het derde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 95 dB(A) bij een toerental van 3.500 min-1.
Het is aan u om uw voertuig onder deze normen te houden. Limieten van 96 decibel zijn haalbaar, vooral met standaarduitrusting. Zoek naar aftermarket-uitlaatsystemen die zijn beoordeeld op 96 dB of lager. Onthoud dat luider niet sneller betekent.
Het hebben van een claxon, toeter of luchthoorn in de auto is verplicht. De claxon is bedoeld om de omgeving bij een gevaarlijke situaties te waarschuwen. Zolang hij niet meer dan 105 decibel maakt dan mag je hem gebruiken.
In de Verenigde Staten ligt het maximale toegestane decibelniveau voor claxons doorgaans rond de 110-115 dB , afhankelijk van de staat. In de meeste landen van de Europese Unie ligt de wettelijke limiet voor claxons op 87-112 dB. In Australië mogen claxons niet harder dan 120 dB klinken binnen een afstand van 2 meter.
Een boete voor onnodig toeteren bedraagt € 160 voor auto's en motoren. Op een snor- of bromfiets betaal je € 110.00. Per 1 maart 2023 bedraagt deze boete € 280.00 voor auto's en motoren. Voor brom- en snorfietsen bedraagt de boete € 190.00.
Een gemiddelde auto die over een weg met een glad oppervlak rijdt, produceert doorgaans ongeveer 70 dB in de cabine, maar niet alle auto's zijn gelijk. Een Porsche GT3 produceert iets minder dan 80 dB, terwijl een BMW 730d iets minder dan 60 dB produceert.
50 dB klinkt als een rustige woonwijk. 65 dB klinkt als een klein vliegtuig dat opstijgt op 6,5 kilometer van de start en 750 m hoog. 80 dB klinkt als een drukke verkeersweg op 10 meter afstand. Het geluid van een vrachtwagen op 7,5 meter afstand komt overeen met zo'n 90 dB.
Claxons van voertuigen zijn luid, minstens 100-110 decibel of net zo luid als schreeuwen in iemands oor. Ter vergelijking: sirenes van noodvoertuigen zijn 120 dB en beide vallen binnen het bereik van gehoorschade (afhankelijk van een paar variabelen).
De geluidsisolatie tussen bijvoorbeeld woonruimten van twee woningen moet minimaal 52 dB zijn. Het contactgeluid, zoals dat veroorzaakt wordt door een hamerapparaat in de zendwoning, mag in een andere woning niet meer zijn dan 54 of 59 dB.
Over het algemeen kan een claxon van een auto gehoord worden vanaf ongeveer 100-300 voet afstand in ideale omstandigheden . Dit bereik kan echter aanzienlijk afnemen in een lawaaierige of gehinderde omgeving. - Een claxon van een auto kan doorgaans gehoord worden vanaf ongeveer 20-50 voet afstand in een rustige omgeving.
Dan hanteert de RDW de volgende basisregel voor personenauto's met elektrische ontsteking en een gewicht van maximaal 3.500 kilo: bij de monding van het uitlaatsysteem mag de auto geen hoger geluidsniveau produceren dan 95 dB(A) bij 3.500 toeren per minuut.
Hier zijn de maximale decibelwaarden die zijn toegestaan: Overdag (07.00 – 18.00 uur): maximaal 50 dB(A) binnen en 70 dB(A) buiten. Avond (18.00 – 23.00 uur): maximaal 45 dB(A) binnen en 65 dB(A) buiten. Nacht (23.00 – 07.00 uur): maximaal 40 dB(A) binnen en 60 dB(A) buiten.
Een claxon op een auto dient voor het afgeven van een signaal aan de medebestuurders in het verkeer. Dit gebeurt door middel van een geluid dat zich verspreid vanuit de auto. Eentonig Carpoint hoorn met een volume van 102dB.
Door de standaard claxon te vervangen door een luchthoorn , kunnen bestuurders het volume aanzienlijk verhogen en hun algehele veiligheid op de weg verbeteren. Een andere manier om het volume van uw autoclaxon te verbeteren, is door een claxonrelaiskit te installeren.
Elektrische claxons zijn de standaardkeuze voor de meeste voertuigen en zorgen voor een scherp en luid geluid. Luchthoorns daarentegen zorgen voor een robuustere en meer aandacht trekkende knal, waardoor ze populair zijn voor grotere voertuigen.
Het gemiddelde decibelniveau van een autoclaxon ligt tussen de 100 en 110 decibel . Sommige high-end automodellen hebben claxons die tot 118 decibel kunnen bereiken, wat de wettelijke maximumlimiet is. Autoclaxons zijn ontworpen om te worden gehoord vanaf een afstand van ongeveer 200 voet.
Eisen aan een claxon
Een auto moet altijd uitgerust zijn met een toeter. Meerdere claxons zijn in een auto niet toegestaan. Daarbij mag een claxon uit maximaal twee tonen bestaan die bij het indrukken tegelijk klinken. Het maximale volume van een toeter is niet bij wet vastgelegd.
Symptomen dat de claxon van de auto kapot is
In sommige gevallen gaat de claxon spontaan af en stopt deze alleen als u de zekering verwijdert. Dit probleem is op te lossen door een nieuwe contactring te plaatsen. Een mogelijke reden waarom de claxon van de auto niet werkt, is een doorgebrande zekering.