Het is altijd aan te raden om een extra buffer in euro's bij de hand te hebben, in geval van noodsituaties. Let er wel op dat, wanneer u besluit contact geld mee te nemen naar Amerika, u nooit meer dan 10.000 Amerikaanse dollars in- of uit het land mag voeren.
Contant geld
Reist u buiten de EU met € 10.000 of meer? Dan moet u aangifte doen bij de Douane, zodat de Douane weet dat u het geld bij zich heeft. U hoeft bij de Douane geen belasting over het geld te betalen. Het bedrag van € 10.000 kan ook in andere valuta zijn, of goud of gouden munten.
In Nederland geldt er geen limiet voor de hoeveelheid geld die u in huis mag hebben. Contante bedragen boven de €560 euro moet u wel opgeven bij uw belastingaangifte. Dit is €1120 als u een fiscale partner heeft. Ook de waarde van cadeaubonnen die u in huis heeft telt mee.
Je mag €10.000 contant storten zonder dat je bank hier melding van maakt. Contant betalen in een winkel is verboden vanaf een bedrag van €3.000. Als je meer dan dit bedrag stort dan is je bank of de winkelier verplicht dit te melden bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.
De bank geeft uw eindsaldo en beginsaldo door aan Belastingdienst en geeft door wat u aan rente heeft ontvangen en betaald. De bank is dat wettelijk verplicht. Als u belastingaangifte doet via de computer, staan deze gegevens al vooraf ingevuld. U hoeft ze alleen nog maar te controleren.
Paspoort, visum en rijbewijs
Als u naar de Verenigde Staten van Amerika reist, moet u altijd een geldig paspoort meenemen waarmee u zich kunt identificeren. Dit geldt ook voor meereizende kinderen. Uw paspoort moet nog 6 maanden geldig zijn vanaf het moment dat u vertrekt uit de Verenigde Staten van Amerika.
'Nederlanders moeten online een reisvergunning (ESTA) voor de VS aanvragen. Dit gaat vaak heel snel, maar vraag de ESTA voor de zekerheid minstens 72 uur voor vertrek aan. Denk ook aan een goede reis- en zorgverzekering. In de VS kunnen medische kosten snel hoog oplopen.
Het Amerikaanse Department of Justice heeft de volgende voorwaarden opgesteld voor het meenemen van medicijnen: Alle geneesmiddelen moeten bij een douanemedewerker gedeclareerd worden. De reiziger moet een geldig recept voor de medicatie meenemen. De reiziger moet het originele recept bij de douane kunnen aantonen.
De prijzen van tabak variëren in de Verenigde Staten heel erg per staat. Je betaalt gemiddeld ongeveer vijf dollar voor een pakje van twintig sigaretten. In New York liggen de prijzen rond de twaalf dollar.
Je mag voor maximaal € 430,- aan spullen van buiten de EU invoeren. Over alles wat daarboven komt, betaal je belasting. Ook over een teveel aan sigaretten, tabak of drank betaal je belasting. Hoeveel sigaretten of (sterke) drank je mag invoeren, hangt af of je Nederland binnenkomt vanuit de EU of daarbuiten.
Handig als je liever niet teveel losgeld in huis hebt en rondslingerende bankbiljetten graag transformeert tot méér saldo op je rekening. Maar pas op: het is niet gratis. En je mag maar tot €10.000 per keer storten. Anders komt de Belastingdienst om de hoek kijken.
Neemt u liquide middelen ter waarde van € 10.000 of meer mee als u de Europese Unie in- of uitreist? Dan moet u daar aangifte van doen. Als de liquide middelen een gezamenlijke waarde hebben tot en met € 9.999,99 hoeft u geen aangifte te doen.
"De beste plek om geld te bewaren is de bank. Mocht je toch een flink bedrag thuis willen bewaren, doe het dan in een kluis." Ypma legt uit dat als er dan iets gebeurt, je er alles aan hebt gedaan om het geld zo goed mogelijk te beschermen tegen diefstal of brand.
Hoeveel fooi moet je geven in Amerika en Canada? Voor een uitstekende service geef je 15 tot 20% fooi. Voor een matige service 10 % en bij slechte tot zeer slechte service 5 % of niets. Als je met een groep van 6 mensen of meer aan tafel gaat, wordt de fooi vaak automatisch op de rekening gezet.
Verblijfsduur per reis: maximaal 90 aaneengesloten dagen
Binnen de geldigheidsperiode van twee jaar, mag een onbeperkt aantal reizen naar Amerika gemaakt worden. Elk afzonderlijk verblijf in de Verenigde Staten mag maximaal 90 dagen duren.
Met een ID kaart reist u binnen de EU landen, de EER en Monaco, Montenegro, San Marino, Servië, Turkije en Zwitserland. Amerika hoort hier dus niet bij. Voor een reis naar de Verenigde Staten heeft u dus niet voldoende aan enkel een ID kaart, maar zult u een paspoort nodig hebben.
Reizigers met een Nederlands- of Belgisch paspoort hebben altijd een ESTA of visum nodig om naar de Verenigde Staten van Amerika te mogen reizen. In de meeste gevallen volstaat het aanvragen van een ESTA.
Naast een geldige reispas heb je nog een aantal zaken nodig om naar de Verenigde Staten van Amerika te reizen. Deze inreisvoorwaarden gelden ook voor transit op VS-luchthaven: bewijs van financiële solvabiliteit (kredietkaarten, reischeques, etc.)
Vandaag kunnen de fiscus en het gerecht in de databank van het Centraal Aanspreekpunt (CAP) alleen zien welke bankrekeningen iemand heeft. Pas als er vermoedens van fraude zijn, kan een bankonderzoek bevolen worden. Daarna kan de bank verplicht worden inzage te geven in het saldo van iemands rekening.
Objectieve indicatoren
Het gebruik van een creditcard of prepaidcard voor een bedrag van €15.000 of meer. Een transactie voor een bedrag van €10.000 of meer, waarbij contante omwisseling in een andere valuta of van kleine naar grote coupures plaatsvindt.
Banken zijn wettelijk verplicht om rekeninginformatie van klanten te delen met binnen- en buitenlandse belastingdiensten. Voor u als consument betekent het dat u makkelijker aangifte kunt doen, vanwege de vooraf ingevulde aangifte (VIA).