Containerverlies. Als er daadwerkelijk 1.900 containers of meer in zee zijn verdwenen, is dat een ontzettend hoog aantal. Het aantal containers dat alle containerschepen bij elkaar wereldwijd verliezen op jaarbasis, werd door de World Shipping Council onlangs nog geschat op 1.382 stuks.
"Bij het stapelen van de containers moet je met zo veel zaken rekening houden, dat wij in onze adviezen rekening houden met een maximale bezetting van 80 procent van het totaal aantal containerslots."
50.000 containers
De wereldwijde containervaart is nagenoeg volledig in handen van een paar grote partijen. Er heeft enorme schaalvergroting plaatsgevonden. Er zijn nu schepen die 25.000 containers vervoeren.
Zeecontainers zijn er ook al te weinig. Aan het begin van de coronacrisis raakte het vervoer van en naar China, waar veel producten en onderdelen voor Europa worden gemaakt, ontregeld. Havens sloten en zeecontainers kwamen op andere plekken terecht dan gebruikelijk. Veel containerschepen werden uit de vaart gehaald.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
Een zeecontainer is niet geschikt om zomaar in te graven, zijn niet waterdicht en hoewel je best een inschatting kunt maken of het sterk genoeg is, zal de gemeente gewoon een snoeiharde berekening willen zien dat het goed is.
In theorie is elke zeecontainer wind- en waterdicht. Je wilt tenslotte niet dat je goederen nat worden, maar op zee kan de wind guur zijn en het water woest. Let er daarom altijd op dat een zeecontainer 100% wind- en waterdicht is.
Containerwoning of niet, je huis moet voldoen aan de standaard bouwvoorschriften. Enkel op die manier kan je een bouwvergunning krijgen. Denk maar aan de regels omtrent bouwdiepte, -hoogte, dakvorm en soms zelfs uitzicht van de woning en inpasbaarheid in de omgeving.
Wil je een zeecontainer plaatsen en vraag je je af of je een vergunning nodig hebt? Op eigen terrein is het altijd toegestaan om een zeecontainer te plaatsen. Hiervoor heb je geen vergunning nodig.
Zeecontainers zijn van zichzelf enorm sterk en kunnen met hun maximale laad gewicht van ongeveer 30.000 kilo maar liefst 8 hoog op elkaar gestapeld worden. Maar zodra je delen van de container gaat verwijderen dan verliest de container zijn constructie die hem juist zo sterk maakt.
Voor het bouwen van een ondergrondse bunker heeft u een vergunning nodig, ook al is deze volledig binnen uw eigendom. Ga naar uw plaatselijke bouwafdeling om te informeren welke vergunningen u nodig heeft voordat u met de bouw kunt beginnen.
Een bijzondere advertentie op Funda. In het Zeeuwse Oostburg kun je nu een stuk land kopen inclusief een ondergrondse atoombunker. "Je mag er een huis bovenop bouwen of een bed & breakfast beginnen." De bunker stamt uit de jaren vijftig.
Wat kost het om een zeecontainer te kopen? De prijs van een nieuwe zeecontainer is gemiddeld €3500. Na een jaar heb je ca. €800,- afgeschreven en zakt de waarde naar ongeveer €2.700.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Bij de aanleg van veel metrostations in Amsterdam en Rotterdam is een atoomschuilkelder in- of aangebouwd. Officieel zijn er in Nederland geen openbare schuilkelders meer.
Een eenvoudige mini-schuilkelder kost zo'n 30.000 euro, maar de prijs van een ruime, luxe schuilkelder kan oplopen tot bijna 500.000 euro.
Tijdens de Koude Oorlog waren er overal in Nederland schuilkelders en atoombunkers, maar inmiddels is daar niets meer van over. Dat is het gevolg van de afschaffing van de Wet Burgerbescherming in 1986. Met het einde van de Koude Oorlog in zicht waren ze niet meer nodig, was de gedachte.
Het optrekje is gebouwd in 1969, gerenoveerd in 2012 en ligt op een stuk grond dat ongeveer 18 voetbalvelden groot is. De bunker bestaat uit twee verdiepingen. Er hangt een prijskaartje aan van 1,75 miljoen dollar, wat op het moment van schrijven gelijkstaat aan zo'n 1,6 miljoen euro.
Officieel zijn er in Nederland geen openbare schuilkelders meer. Halverwege de jaren tachtig zette de Rijksoverheid een streep door het schuilkelderbeleid.
De prijs van zeecontainers is geëxplodeerd en dat heeft gevolgen voor het winkelaanbod. ,,Uiteindelijk moeten we de hogere transportkosten wel doorberekenen.'' Foto: ANP. Bedrijven in de Rotterdamse haven hebben de grootste moeite om containers te vinden om bestellingen uit Azië hier naartoe te halen.
De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen. Hier komen de douane- en havenkosten bovenop. Voor de invoerrechten en de administratieve kosten in de haven kunt u het beste contact opnemen de expediteur.