Andere schepen die op enig moment de grootste ter wereld waren en die ook in de Rotterdamse haven werden gelost waren onder meer de HMM Algeciras (in 2020, maximaal 23,964 containers van 20 voet) en de Ever Ace (2021, maximaal 23.992 containers van 20 voet).
Bleef de capaciteit van de 'Ever Ace' met 23.992 teu nog net onder de 24.000 teu steken, de 'Ever Alot' gaat er overheen: 24.004 teu. De Chinese scheepsbouwer bouwt ook nog de 'Ever Apex' en de 'Ever Atop' die dezelfde capaciteit krijgen.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
Grootste schip ter wereld in Rotterdamse haven vanwege bouw windmolenpark op de Noordzee. Het grootste werkschip ter wereld, de Pioneering Spirit, ligt momenteel in de Rotterdamse haven.
Maersk is echter nog steeds de leidende transportonderneming als het gaat om het aantal containerschepen dat zij bezit. De vloot van Maersk bestaat per 16 maart 2022 uit 738 containerschepen (zij bezitten 335 schepen en charteren meer dan 400 andere schepen).
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
De schepen worden 400 meter lang en 61,60 meter breed. Duurzame technieken aan boord moeten ervoor zorgen dat deze serie ongeveer 7% zuiniger gaat varen. De schepen kosten ruim 150 miljoen euro per stuk.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
Grootste olietanker ter wereld op dit moment
Dat zijn de supertankers van de TI klasse. Die zijn 380 meter lang, 68 meter breed en hebben een diepgang van 24,53 meter.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
15 miljoenste
Het Havenbedrijf heeft – op basis van gemiddelde volumes per dag - berekend dat de jubilerende container vandaag zal arriveren. Veel exacter is het niet te bepalen. Er liggen tien tot vijftien containerschepen tegelijk te laden of lossen.
Nu is het 's werelds grootste container rederij en oceaan carrier geworden. De Maersk Line vloot omvat bijna 550 schepen en 2,2 miljoen containers. Het grootste schip is de Maersk Mc-Kinney Møller.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
De Ever Ace (400 x 61 meter) van Evergreen wordt het grootste containerschip van de wereld. Het schip, de eerste van een serie van 10, heeft een capaciteit van 23.992 teu en verslaat de schepen van HHM met 28 teu verschil.
De capaciteit van een containerschip wordt uitgedrukt in TEU: Twenty feet Equivalent Unit, het equivalent aantal standaard containers van ongeveer 6,10 meter dat het schip kan vervoeren. Anno 2019 kunnen de grootste containerschepen zo'n 22.000 TEU vervoeren.
De Wilhelm Gustloff was het hospitaalschip van Duitsland, op 30 januari 1945 vonden circa 7000 opvarenden de dood aan boord van dit schip. Deze ging de boeken in als de grootste scheepsramp ooit.
Bovendien is de verloren lading maar 0,001 procent van álle containers ter wereld die op schepen rondvaren op zee: 25 miljoen. In de video hieronder leggen we je uit hoe er in 60 jaar tijd 25.000.000 containers zijn bijgekomen en waarom die container weleens de uitvinding van de eeuw is genoemd.
De wereldhandelsvloot bestaat uit meer dan 50.000 schepen, waarop wel 1,2 miljoen zeevarenden werkzaam zijn.
De USS Gerald R. Ford, CVN-78, is het vlaggenschip van de nieuwe Fordklasse, een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het penismeten op zee. Het is het grootste oorlogsschip ooit gebouwd, heeft een waterverplaatsing van meer dan honderdduizend ton en meet 337 meter.
De Yamato, in het geheim gebouwd, moest hét verrassingswapen van Japan worden: het grootste slagschip ooit gebouwd. Twee keer groter dan Amerikaanse rivalen, met een bereik van 40 kilometer dankzij de grootste kanonnen ooit op een schip. Het schip werd echter nooit de strijd in gestuurd.
Verenigde Staten
Van de 415 schepen die het heeft, heeft het 20 vliegdekschepen - de meeste ter wereld met een ruime marge - 10 fregatten, 65 torpedobootjagers, 66 onderzeeboten, 13 patrouillevaartuigen en 11 mijnenbestrijdingsvaartuigen.
Een zeeschip gaat lang mee, soms zelfs meer dan 30 jaar.
Het lossen van een megaschip met containers duurt wel dertig uur: 'Al die tijd kan er geen ander schip bij'