In 1990 had Vlaanderen nog 103 permanent motorcrossterreinen. Sinds de invoering van de VLAREM-wetgeving daalde dat aantal gestaag en nu zijn er in Vlaanderen nog slechts vier trainingscircuits over (Genk, Lille, Lommel, Balen).
In totaal zijn er op 77 verschillende circuits een Grands Prix verreden.
Een rondje over de befaamde Nürburgring Nordschleife zet 22,8 kilometer op je teller. Daarmee zou Spring Mountain het langste circuit ter wereld worden.
Het Engelse circuit van Brooklands staat bekend als het allereerste permanente circuit ter wereld.
Nürburgring A.K.A. The green hell
Sinds de opening van de beruchte Nordschleife houdt de Nürburgring de wereld in zijn greep. 20,832 kilometer aan asfalt, 73 nagenoeg blinde bochten en tot 300 meter aan hoogteverschil maakt de Nordschleife tot één van de gevaarlijkste en uitdagendste circuits ter wereld.
Het Circuit van Spa-Francorchamps wordt door velen het mooiste racecircuit ter wereld genoemd. Niet alleen analisten noemen dit hun favoriete racecircuit, maar ook de coureurs zelf. Zo gaf Max Verstappen al eens aan dat het zijn favoriete circuit is.
Circuit de Monaco
De prins van de stratencircuits, uitgezet langs de haven van Monte Carlo, is met 3,340 km het kortste parcours op de F1-kalender. Smal en bijna zonder uitloopstroken, wordt het beschouwd als de ultieme test voor de coureurs.
Het snelste circuit, gekeken naar de rondetijden
Het kortste circuit in kilometers op de kalender is uiteraard het circuit in de straten van Monaco, maar daar ga je niet de kortste rondetijd rijden. Daarvoor moeten we terug naar de Grand Prix van Sakhir van 2020.
De Nürburgring is weer open. Dit circuit ligt op drie uur rijden van Utrecht en is een van de meest uitdagende banen ter wereld. Een rondje kost 27 euro en dat is al vrij duur, maar lang niet zo kostbaar als uit de bocht vliegen.
De meeste Formule 1-coureurs zijn ongeveer 175 centimeter lang, maar enkele coureurs steken ver boven de 180 centimeter uit. Esteban Ocon is de langste F1-coureur op de grid. De Fransman is 1.86 meter lang. Drie coureurs zijn een centimeter korter, namelijk Antonio Giovinazzi, George Russell en Nicholas Latifi.
Het stratencircuit van Baku kent het langste rechte stuk van alle Formule 1-circuits. In totaal telt de baan twintig bochten met soms zeer smalle stukken waar net één F1-bolide kan passeren. Toch is het een relatief snel circuit: de coureurs gaan gedurende 56 procent van race 'volgas'.
De circuitlengtes staan steeds anders aangegeven per Formule 1-internetsite. Neem nou als voorbeeld Silverstone: op de officiële Formule 1-internetsite en Formule 1/Race-Report staat dat de lengte van het circuit 5141 meter is. Ook op de site van de FIA staat dat het circuit een lengte van 5141 meter heeft.
Met een totaal aantal van 23 bochten zal het circuit van Hanoi het Marina Bay Circuit in Singapore evenaren als circuit met de meeste bochten op de F1-kalender. Een aantal bochten van het circuit van Hanoi zijn voor een deel gebaseerd op secties van historische circuits als Monaco, Suzuka en de Nürburgring.
Tijdens een race rijden de coureurs een vast aantal ronden per circuit. Daarbij wordt uitgegaan van een totale racelengte van 305 km. Een uitzondering op de raceafstand is het stratencircuit van Monaco. Hier is de totale raceafstand 260 km.
Formule 1-race
Formule 1-wedstrijden worden gehouden over het aantal ronden dat benodigd is om 305 kilometer en één extra rondje af te werken. In het geval van de Italiaanse Grand Prix betekent dat 53 ronden, in Oostenrijk komen de coureurs vanwege het kortere circuit liefst 71 keer voorbij.
De GP Oostenrijk 2023 wordt verreden op de Red Bull Ring, een Oostenrijks racecircuit in Spielberg. Het circuit werd in 1969 gebouwd en kreeg als naam de Österreichring. Vanaf 1970 tot en met 1987 werd er de GP Oostenrijk verreden. Later, in 1995 werd het circuit verbouwd en ingekort en kreeg het de naam A1 Ring.
Formule 1. De topsnelheid van een Formule 1-bolide ligt rond de 360 kilometer per uur. In 2019 passeerde zowel Sebastian Vettel als Sergio Perez een snelheidsmeetpunt met 359,7 kilometer per uur.
Een van de hoogste topsnelheden in de racerij wordt bereikt door de Amerikaanse IndyCar Series, met op sommige momenten een top van 380 kilometer per uur.
In de officiële documentatie schrijft Ducati dat de MotoGP-motor harder kan gaan dan 350 kilometer per uur. De machine die Ducati in WSBK gebruikt gaat harder dan 315 kilometer per uur. Het snelheidsrecord in de MotoGP staat op naam van Johann Zarco.