Van de Chiron Pur Sport bouwt Bugatti in totaal zestig exemplaren, waarvan er nog een handjevol beschikbaar is. De Super Sport moet je niet verwarren met de Super Sport 300+, waar er slechts 30 van beschikbaar waren. De 300+ is niet meer te bestellen, maar de Super Sport wel.
De vanafprijs van de hypercar ligt momenteel op 2,7 miljoen euro. Met tonnen kostende opties en gepersonaliseerde verzoeken loopt het prijskaartje rap op. Van de nieuwprijs vloeit uiteraard 21 procent aan btw naar de staatskas, terwijl het bpm-bedraag nu 192.000 euro bedraagt.
Op basis van de bestaande architectuur maakt Bugatti uiteindelijk 551 auto's. Als alles volgens plan verloopt, zal in 2023 de laatste hypercar het Bugatti Atelier in Molsheim verlaten.
's Ochtends werd namelijk een Bugatti Chiron op kenteken gezet met een catalogusprijs van 4.064.477 euro.
Van de Bugatti Veyron zijn in totaal 450 exemplaren gebouwd. De officiële naam van het model luidt Bugatti Veyron 16.4, waarbij het getal '16' staat voor het aantal cilinders en het getal '4' voor het aantal turbo's.
Van de Centodieci zijn er slechts tien exemplaren geproduceerd, niet vreemd dus dat het prijskaartje navenant is. 'CR7' zou zo'n 8,5 miljoen euro neergeteld hebben voor de bolide.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Fiat Multipla
Dit is officieel de lelijkste auto aller tijden. Hij kwam in 1998 op de markt en won een jaar later al de prijs van lelijkste auto op de Top Gear Awards. Twintig jaar later, in een poll van AD.nl waaraan 17.000 lezers meededen, wees driekwart het Italiaanse model nog steeds aan als lelijkste wagen.
1. Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen. Met de La Voiture Noire (Frans voor 'de zwarte auto' haalt Bugatti de geest terug van hun oude model, de Type 57 SC Atlantic. Hier waren er slechts 4 stuks van gemaakt, waarvan één exemplaar vermist raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Eén komt er nota bene naar Nederland: voor vijf miljoen euro exclusief belastingen - liefst 6,3 miljoen euro op Nederlands kenteken. De Mistral valt in Bugatti's collectie van zogeheten few-off modellen: gelimiteerde uitgaves met prijskaartjes van 5 (Divo) tot 11,5 miljoen euro (La Voiture Noire).
De duurste klassieke auto aller tijden is de 100 miljoen dollar kostende Bugatti Type 57 SC Atlantic. Er zijn er vier gemaakt. Drie zijn er bekend, maar de vierde is nog altijd spoorloos.
Wie tegenwoordig zo'n oude Bugatti tegenkomt en er interesse in heeft, moet daarvoor de hoofdprijs betalen. Voor een originele Bugatti Type 35 ben je al gauw meer dan 2 miljoen euro kwijt. Een tweedehands EB110 kost al snel een miljoen euro.
Waarom is Bugatti zo duur? Een Bugatti is zo duur vanwege de superieure technologie, unieke mechanische elementen en premium en luxe componenten waaruit elk voertuig bestaat. Deze supercars behoren tot de meest indrukwekkende die ooit zijn geproduceerd en hebben een passend prijskaartje.
Deze Bugatti is goed voor een prijs van 3.542.760 euro. De TL-231-K is iets 'goedkoper'. Deze Chiron werd vrijdag op kenteken gezet en heeft slechts 3.251.755 euro gekost. Dit zou betekenen dat er momenteel vier stuks met Nederlands kenteken zich in ons land bevinden.
De 'goedkoopste' Bugatti is de ruim 3 miljoen euro kostende Chiron. Het Frans-Duitse luxemerk introduceert echter een nieuwe instapper: de 30.000 euro kostende Baby II.
De Range Rover Velar is uitgeroepen tot de mooiste auto ter wereld. De SUV werd vandaag bij de uitreiking van de World Car Awards 2018 op de New York International Auto Show gelauwerd met de prijs 'World Car Design of the Year'.
De Tata Nano is sinds 2008 de goedkoopste auto ter wereld. Voor zo'n 2.000 euro had je al een instapmodel. Een geheide verkoophit zou je denken. Maar vorige maand werd er slechts één gefabriceerd.
Mercedes W196 uit 1954 – 27,62 miljoen euro. De minst dure auto in deze lijst wisselde al voor bijna 30 miljoen euro van eigenaar! Je kan je het soort bedragen waarover we het gaan hebben dus al inbeelden... Mercedes bouwde slechts 14 van deze 'zilverpijlen'.
BMW X6. Dit model bewijst dat ook Duitse premiummerken soms falen. Het lijkt wel een SsangYong, maar dan duurder en lelijker. De poging om tegelijk een gespierde terreinwagen (aan de onderkant) als een elegante sportauto (aan de bovenkant) te zijn is grandioos mislukt.
De duurste auto ter wereld is geen bijzondere Ferrari of exclusieve antieke Bugatti, maar een Mercedes-Benz.
Peel P50 – 61 km/uur
De Peel P50 is niet alleen de kleinste auto van de wereld, maar ook de aller langzaamste ooit gemaakt.
De SSC Tuatara met een topsnelheid van 508 km/u is veruit de snelste auto op het moment. De mensen bij SSC zijn in 2009 begonnen met de ontwikkeling van de SSC Tuatara. De Tuatara is vernoemd naar een Nieuw-Zeelandse hagedis.
Alex zijn auto is een Peel P50. Het voertuig staat bekend als de kleinste auto ter wereld. De auto is 1,37 meter lang, 1,04 meter breed en 1,20 meter hoog. Alex is zelf 1,80 meter lang.