Het betekent ook dat er voor 2022 geen grote veranderingen doorgevoerd zijn. Het huidige tijdperk van de topklasse is begonnen in 2002, toen de MotoGP-klasse ingevoerd werd ten faveure van de 500cc-klasse. Men stapte toen over naar viertaktmotoren met een maximale inhoud van 990cc.
In 2007 werd in de MotoGP-klasse de cilinderinhoud van 990 cc verlaagd tot 800 cc. Deze klasse (de 500cc en tegenwoordig de MotoGP) wordt ook wel aangeduid als de Koningsklasse. In 2019 werd de elektrische klasse MotoE ingevoerd als vierde kampioenschap naast de drie reeds bestaande klassen.
Gewicht: MotoGP – 157 kg, Formule 1 – 640 kg (inclusief rijder). Vermogen: MotoGP – ca. 250 pk, Formule 1 – ca. 880 pk.
De MotoGP is significant sneller dan de Moto2 en Moto3. Die klassen hebben een topsnelheid van zo'n 295 en 245 kilometer per uur. Net als een F1-bolide kan een MotoGP-machine in zo'n 2,6 seconden accelereren van 0 naar 100 km/h. Het kost een motor wel wat langer om 300 km/h te halen: zo'n 11,8 seconden.
De reglementen leggen onder andere op dat het motorblok een maximale cilinderinhoud mag hebben van 1000cc. De meerderheid (Honda, Ducati, KTM en Aprilia) heeft gekozen voor een V4 motorblok, Yamaha en Suzuki rijden al jaren met een vier-in-lijn blok.
Superbike als motorfietsclassificatie wordt gebruikt voor een sportmotor met een cilinderinhoud tussen 750 en 1200 cc en een relatief hoog motorvermogen.
In kwalificatietrim zijn de MotoGP-motoren sneller dan de Superbikes, maar het verschil is kleiner dan je op voorhand zou denken. In onderstaande tabel hebben we de ronderecords van de MotoGP en WSBK tegen elkaar afgezet. Over het algemeen schommelt het verschil tussen 1,5 en 2,5 seconden.
Tijdens officiële metingen bleek dat een Formule 1-auto en een motor van de MotoGP precies even snel de 100 km/h bereiken. Daarna is een Formule 1-wagen sneller bij de 300 km/h per uur. Een F1-auto heeft hier 10,6 seconden voor nodig, terwijl een motor 11,8 seconden nodig heeft.
De prijs van een MotoGP motorblok ligt ongeveer tussen de 200.000 en 250.000 euro. De kosten van het huren van een complete MotoGP machine voor een MotoGP satellietteam bedragen ongeveer 2 miljoen euro per seizoen.
De snelste motor in productie: de Kawasaki Ninja H2R
Deze H2R is gelimiteerd verkrijgbaar, maar wordt nog geproduceerd dus mag zich wat ons betreft de snelste motor in productie noemen. De handgebouwde motorfiets is met zijn 310 pk goed voor een snelheid van zo'n 400 km/u.
Gezien het grote snelheidsverschil vooral op circuits met lange rechte stukken, is het inhalen bij gebruik van DRS eigenlijk geen kunst meer. Uitremacties zijn niet nodig omdat er eenvoudig met 10 tot 15 km verschil ingehaald kan worden -ver- voor de bocht.
Bij een MotoGP motor maken ze gebruik van seamless gearboxen, letterlijk vertaald naadloze versnellingsbakken. Hierbij is er bij het schakelen een korte tijd dat de motor in twee versnellingen zit voordat het overschakelt naar de volgende. Hierdoor is het schakelen sneller en een stuk soepeler.
Materiaal. Alle motorfietsen worden voorzien van een eencilinder 250cc-viertaktmotor met een maximale boring van 81 mm. Het toerental van de motoren in de Moto3 is beperkt op 14.000. Gedurende het seizoen heeft een coureur maximaal acht motoren ter beschikking en per evenement maximaal 17 droogweerbanden.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Geen van de fabrikanten willen echte getallen noemen, maar het vermogen van superbikes wordt geschat op ongeveer 240 pk. Dit terwijl het vermogen van MotoGP motoren kan oplopen tot wel 300 pk!
Met de introductie van de nieuwe NSF25R en de nieuwe Moto3 raceklasse heeft Honda als doel haar basis voor de wegrace motorsport te blijven uitbreiden. De NSF250R, zo werd tijdens de persconferentie bekend gemaakt, heeft een gewicht van 84 kilo en een topvermogen van 35,5 kW (48,3 pk) bij 13.000 toeren per minuut.
Een gemiddelde MotoGP-coureur kreeg in 2018 zo'n 2,4 miljoen euro op zijn rekening gestort. In totaal maakten de teams dat jaar zo'n 58 miljoen euro aan salaris over aan de rijders. In 2022 krijgen de 24 coureurs een totaal van 47,15 miljoen euro overgeboekt. Gemiddeld komt dat uit op 1,96 miljoen euro.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Met 1000 pk en een acceleratie van 0-200 kilometer per uur in slechts zes seconden is het een van de snelste auto's ter wereld.
De motorfietsen worden sinds het seizoen 2018-2019 alle voorzien van een drie-cilinder viertakt Triumph motor van 765 cc. Deze motoren leveren 136 pk (100 kW).
Op de baan van Daytona ligt de gemiddelde snelheid rond de 250 kilometer per uur. Vanwege de smalle baan moeten de coureurs er sinds 1987 namelijk met een snelheidsbegrenzer rijden.
Het is de eeuwige kroegdiscussie: wat is sneller, een auto of een motor? De meesten zullen antwoorden: “De motor natuurlijk! Die hoeft immers veel minder kg per pk mee te zeulen”.
Houden die acrobaten hun armen strak langs hun lichaam als ze over zo'n touw lopen? Je krijgt juist meer evenwicht (als er onbalans is) door je been uit te steken.