Hoe kleiner de camper, hoe minder deze verbruikt. Zo zal een truck camper en campervan ongeveer 1 liter op 6 kilometer rijden. De gemiddelde camper rijdt ongeveer 1 liter op 4 of 5 kilometer.
Half-integraal en integraal campers zijn iets zuiniger en rijden normaliter tussen de 8 en 11 kilometer per liter. De vaak kleinere en lichtere buscampers rijden het zuinigst; hiermee kunt u tussen de 1:9 en 1:13 halen.
Over het algemeen verbruiken campers ongeveer 1 liter op 5 kilometer. In de USA verkoopt men de benzine per gallon (3,78 liter) en in Canada per liter. De capaciteit van de brandstoftank van de camper is veelal verschillend per campertype en varieert van 132 liter tot wel 300 liter.
Onze ervaring is dat buscampers een verbruik hebben tussen 1:9 (1 liter op 9km) en 1:12 (1 liter op 12km). Half integraal en integraal campers verbruiken tussen de 1:8 en de 1:11.
Deze kosten lopen erg uiteen; zo kun je in de Randstad denken aan zo'n € 250 per maand, terwijl je je camper op het platteland al voor € 350 per jaar kwijt kunt. Informeer altijd naar de voorwaarden en beveiliging.
In een lage mengverhouding van 7% kan het met gewone diesel gebruikt worden. In Nederland tank je aan de pomp bij gewone diesel ook 7% biodiesel. Op het handvat staat daarom B7. B10 voldoet niet aan de standaard dieselnorm EN590 en moet je dus niet tanken, tenzij jouw autofabrikant dat uitdrukkelijk heeft toegestaan.
Een stadsbus gebruikt ongeveer 1 liter op 3 kilometer.
In iedere camper zit een douche. Dit is wel anders douchen als thuis. De watervoorraad is niet oneindig en de boilerinhoud is 5, 10 of maximaal 14 liter. Uitsluitend de 10 of 14 liter combiboilers zijn geschikt om kort te douchen.
Een camperdouche verbruikt ongeveer 5 liter water per minuut. Een niet zo lange douchebeurt van drie minuten vraagt dus 15 liter, per persoon, dat wel. Wie met twee personen twee nachten vrij wil staan, met douchebeurt, moet dus een watervoorraad van minimaal 80 liter hebben. Dat betekent een gewicht van 100 kg.
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2025 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder). - Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 5 of hoger (in 2025 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder).
Je krijgt een product die enorm goed is afgewerkt. Je koopt niet alleen een vervoermiddel, het is je verblijfplaats voor lange dagen. Het moet er goed uit zien en duurzaam zijn. Voor de bestuurder zitten er allerlei hulpmiddelen in, zoals parkeercamera's, cruise-control en navigatie.
Klassieke campers bijvoorbeeld, hebben eigenlijk geen waardevermindering en kunnen in sommige gevallen zelfs meer waard worden in de loop van tijd. Bij nieuwere campers is de afschrijving (naast de brandstofkosten) een van de hoogste jaarlijkse kostenposten.
Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting voor een tijdvak van 3 maanden een kwart van de belasting die u moet betalen voor een personenauto.
Campers zijn vrijwel altijd voorzien van een dieselmotor. Dat is prima voor het gebruik van de voertuigen. Waar u wel rekening mee moet houden is de milieuklasse waarin de auto valt. Dit kan er voor zorgen dat er bepaalde stedelijke gebieden een beperking geldt.
116 pk is voldoende voor deze kampeerbus onder normale omstandigheden. In de bergen moet u misschien wat eerder terugschakelen dan met een 150 pk motor. Het grootste verschil zult u ervaren bij snelheden boven de 90 km/h.
Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Blauwe Diesel 100 is Europees genormeerd met de EN15940-norm. Blauwe diesel 100 is Amerikaans genormeerd met de ASTM D975. De mengproducten, zoals blauwe diesel 10 t/m 50 zijn Europees genormeerd met de EN590 Arctic-norm Class 0.
De meeste campers hebben een schoonwatertank van 100 tot 120 liter. Dit water gebruik je voor koken en afwassen, wassen, douchen en het doorspoelen van het toilet.
Het brandstoflampje gaat branden als de auto rijdt op de reservetank. Je hebt dan meestal ongeveer vijf liter over, waar je gemiddeld vijftig kilometer mee kunt rijden. Maar hoeveel dit precies is hangt af van je auto en je rijstijl.
Volgens onze info moet de distributieriem van deze Fiat motor iedere 192.000 km óf om de 5 jaar vervangen worden. Onder extreme condities bij voorkeur één jaar eerder.
Het grootste nadeel van' een camper is vooral het prijskaartje. In de aanschaf zijn campers al snel twee keer zo duur als een caravan. Natuurlijk kun je ze tweedehands kopen, maar dan nog zijn ze aanzienlijk duurder.
Veel tweedehands campers hebben een gemiddelde van 50.000 km op de teller, wat niets is als je weet dat dergelijke motoren tot 350.000 km kunnen meegaan.
De prijzen van de nieuwe en jonge campers liggen in Duitsland aanzienlijk lager dan in Nederland. Het prijsverschil kan, zelfs met het BPM bedrag meegerekend, oplopen tot wel €10.000,-. Dit prijsvoordeel is één van de redenen waarom het zo aantrekkelijk is om een voordelige camper uit Duitsland aan te schaffen.