Hoe vaak ter reparatie aanbieden?

Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat zijn mijn rechten bij reparatie?

Recht op gratis reparatie of vervanging

Als een product niet goed is, hebt u meestal recht op gratis reparatie of een vervangend product. Is het een ernstig probleem? Dan mag u ook meteen uw geld terugvragen. U hebt deze rechten ook als u geen garantie erbij kocht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Hoelang heb je garantie op een reparatie?

Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere. Is het probleem met het product uw schuld? Dan heeft u geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Heb je als consument recht op geld terug?

Geen bedenktijd aankoop winkel

Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Wat als je niet tevreden bent over een product?

Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Seller concessions for repairs - CAUTION! beware of limits and negotiate a WIN

17 gerelateerde vragen gevonden

Hoeveel herstelpogingen?

In de wet is niets geregeld over het aantal herstelpogingen. Over het algemeen kan worden gesteld dat een verkoper twee kansen moet krijgen om een non-conform product te herstellen. Als het product dan nog steeds niet aan de overeenkomt beantwoordt, kan de koper andere middelen inzetten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridisch-advies-boonstra.nl

Wat te doen bij slechte service?

Oplossing zoeken met bedrijf

Dan kunt u een klacht indienen. U kunt het bedrijf schriftelijk laten weten dat u niet tevreden bent. U geeft dan ook meteen aan wat volgens u een goede oplossing is voor het probleem. Op de website van ConsuWijzer vindt u voorbeeldbrieven om uw klacht in te dienen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat te doen bij een miskoop?

Dan heeft u recht op een onbeschadigd of goed werkend product, net zoals het in de advertentie stond. Vraag hierom met onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. Kan de verkoper geen ander product leveren? Dan kunt u van de koop af en heeft u recht op geld terug.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Kan ik een voorschot terug eisen?

Redelijke termijn. Maak je vooraf geen afspraken over een termijn voor de uitvoering spreekt de wet over een 'redelijke termijn'. Als het bedrijf zich niet aan die redelijke termijn houdt heb je als consument ook het recht om het contract te ontbinden en een volledige terugbetaling van je voorschot te eisen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radio2.be

Heb je altijd recht op 14 dagen bedenktijd?

De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Kun je garantie afkopen?

Ja, bij gebruikte auto's mag u afzien van het geven van BOVAG Garantie. Leg dat bij voorkeur goed vast op de koopovereenkomst. Wettelijke garantie kan en mag u niet uitsluiten, want die is wettelijk vastgelegd en geldt dus altijd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijn.bovag.nl

Wat valt niet onder garantie?

Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op snowcountry.nl

Hoeveel garantie verplicht?

Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op economie.fgov.be

Hoe lang heb je garantie op een reparatie auto?

U heeft zes maanden garantie op de reparatie en de daarbij gebruikte onderdelen. Als daarbij iets mis is gegaan, valt dit onder de garantie. Als het nieuwe probleem los staat van de reparatie, dan niet. De garagehouder moet het gebrek op een verantwoorde manier herstellen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bovag.nl

Waar heeft de klant recht op bij een non conform product?

Een consument heeft recht op een product dat op basis van de koopovereenkomst voldoet aan de redelijke verwachtingen. Is dit niet het geval, dan moet u als verkoper het product binnen een redelijke termijn repareren of vervangen. Als verkoper mag u de consument niet naar de fabrikant van het product sturen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tebiesebeek.nl

Wie is verantwoordelijk verkoper of leverancier?

Als het gebrek leidt tot schade aan een andere zaak dan is de producent ook aansprakelijk tenzij de schade niet meer bedraagt dan € 500,-. In dat geval is de verkoper aansprakelijk. In alle gevallen geldt dat de schade wel aan de producent kan worden toegerekend.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vakcentrum.nl

Wat met voorschot als koop niet doorgaat?

Een voorschot bewijst dat de koper de verkoop van je huis of het appartement ernstig neemt. Mocht er alsnog iets fout lopen en je moet als verkoper een gerechtelijke procedure opstarten tegen de koper, dan kan het voorschot eventueel als schadevergoeding dienen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op blog.immoweb.be

Hoeveel voorschot kan je vragen?

Een handelaar mag wel een voorschot vragen, het is ook gebruikelijk, zeker bij grote bedragen of dingen die op maat gemaakt worden zoals hier een keuken. Hoeveel dat is spreek je zelf af met de verkoper. Gewoonlijk is het 25 à 30% van het totale bedrag.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radio2.be

Is vooruit betalen verplicht?

Is aanbetalen verplicht? Een aanbetaling is niet verplicht. U moet alleen vooruit betalen als u dat hebt afgesproken met de verkoper. Een afspraak over aanbetaling staat bijvoorbeeld in de overeenkomst of in de algemene voorwaarden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat zijn de 4 belangrijkste wetten van het consumentenrecht?

Nederlandse wetten voor verkoop aan consumenten
  • Wet handhaving consumentenbescherming.
  • Dienstenwet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op acm.nl

Hoe lang mag je een product terugbrengen?

Als je iets in een winkel hebt gekocht is het wettelijk gezien zo: koop is koop. Ga in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uit kunt komen als je spijt hebt van een aankoop. Als je je aankoop online, telefonisch of aan de deur hebt gedaan geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Is misleidende reclame strafbaar?

Nederlandse Reclame Code: wettelijke regels voor reclame

reclame mag niet misleidend zijn; een adverteerder mag geen onwaarheden in zijn reclame zetten; een bedrijf mag geen belangrijke informatie over een product of dienst weglaten; reclame mag niet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat is een onredelijke klacht?

Onredelijke klachten zijn er natuurlijk in diverse categorieën. Je hebt klanten die twee dagen te laat zijn maar ook klanten die weken te laat zijn. In dat geval zal je echt duidelijk nee moeten zeggen, als je dat niet doet zal je voor iedere klant het beleid moeten aanpassen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op webwinkelsucces.nl

Wat te doen bij misleidende verkoop?

Dan kunt u: de misleidende reclame melden bij ACM ConsuWijzer. een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.
...
Zo zijn er regels voor:
  1. reclame via ongevraagde e-mail.
  2. ongeadresseerde brievenbusreclame.
  3. reclame voor alcohol en tabak.
  4. reclame voor telefonische informatiediensten.
  5. reclame in sociale media.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Hoe klaag je een bedrijf aan?

Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Populaire vragen