Nederland telt nu bijna 508.000 boten. "De verhouding zeilboot-motorboot is ongeveer fiftyfifty." Steensma denkt dat de liefde voor de boot en het water ook na de coronacrisis blijft bestaan.
Op basis van voorliggend onderzoek kan het aantal recreatievaartuigen in Nederland in het water worden geschat op circa 200.000 en het aantal kleine recreatievaartuigen op de wal op circa 210.000.
In het kort: bij een boot moet je denken aan de kleinere vaartuigen, zoals een sloep of salonboot en bij een schip aan een vracht- of zeilschip.
Motorboten is de oud-Hollandsche kunst waarbij een man of vrouw zijn/haar gelaat tussen de weelderige boezem van een vrouw steekt, zodat de jetsers tegen je wangen aan kletsen. Echte liefhebbers maken er ook nog geluid bij.
Beschikt je boot over CE-certificaat A (oceaan) of B (zee), dan staat officieel vast dat je boot zeewaardig is. Dit CE-merk is van toepassing op pleziervaartschepen. In totaal zijn er vier categorieën.
Wat kosten boten van het merk Kruiser? Boten van het merk Kruiser die op Botenbank te koop staan, kosten tussen 100 € voor de basismodellen en 10.000 € voor de meest geavanceerde modellen.
Bekende speedboot merken zijn Boston Whaler, Sea Ray, Monterey, Finnmaster en XO boats. Voor een goede sportcruiser bent u bij merken als Bayliner, Bavaria, Sunseeker, Jeanneau, Fairline, Princess, Sealine en Frauscher aan het goede adres.
Al jaren daalt het aantal boten in de Amsterdamse grachten. Van ruim 11.000 in 2012 naar zo'n 7000 nu. Een belangrijke oorzaak voor die afname zijn de toegenomen kosten van het verplichte jaarvignet.
En het probleem wordt steeds groter. Volgens adviesorganisatie Waterrecreatie Advies zal dit aantal de komende jaren stijgen tot maar liefst 35.000. Eén van die 6000 spookschepen is een geel zeilbootje van het type Varianta.
Van de totale groep geeft 38% aan vaker dan vijf keer per jaar op het water te vinden te zijn, dat zijn in totaal circa 740.000 personen.
Vanaf 20 meter lengte is een schip groot. Een vaartuig is of groot of klein. Dat is voornamelijk van belang bij de voorrangsregels. Vaart u met een plezierboot van 22 meter lengte dan valt u onder de categorie groot schip, terwijl u met uw klein vaarbewijs pleziervaartuigen mag varen tot 25 meter lengte.
Volledig afsluitbaar. Een boot die de zee op gaat moet volledig afsluitbaar zijn. Als dat niet het geval is zou het schip vol kunnen lopen, verliest het stabiliteit en kan uiteindelijk zinken.
De twee kruisers Hr.Ms. De Ruyter en Hr.Ms. De Zeven Provinciën zijn de laatste kruisers van de Koninklijke Marine. Het waren -in een tijd van tweedehands schepen uit het buitenland- de grootste naoorlogse marineschepen van Nederlandse makelij.
De onderhoudskosten van een zeilboot worden bepaalt door de grote van de boot, type motor, zeil, et cetera. Om wederom een indicatie te krijgen: Voor een open zeilboot zoals een 'Polyvalk', 'Centaur' of 'Randmeer' betaal je ongeveer €250 tot €750 euro per jaar aan onderhoudskosten.
Een investering die de moeite waard is
Vaak wordt gedacht dat boten, sloepen en tenders weggegooid geld zijn. Maar eigenlijk is het een uitstekende investering. Hoe meer tijd je doorbrengt op het water, hoe meer ontspannen en rustig je wordt, waardoor je geest en lichaam worden versterkt.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/h, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt. Op brede rivieren en grote meren mogen kleine schepen vaak sneller varen.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Met je gezicht tussen de borsten van een vrouw snel van links naar rechts bewegen: Dat is motorboaten.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Verdubbelen we de prijs naar 10.000 euro dan komen goede schepen van onder de 10 meter in beeld. Een elektrische sloep of een klassieke overnaadse Zweedse, klassieke motorboot vallen in deze prijsklasse. Met 25.000 euro komen kleine, nieuwe, zeewaardige boten binnen bereik.