We hebben 3 verschillende types Boeing 737 in onze vloot; een daarvan is de Boeing 737-700. De 700's zetten we in voor vluchten naar allerlei bestemmingen, dus misschien vliegt u wel met dit type naar Istanboel, Newcastle of Berlijn. Deze bestemmingen kunnen per seizoen verschillen.
Air France en KLM vervoeren samen ruim 77 miljoen passagiers per jaar en beschikken over 548 vliegtuigen. Dagelijks voert de combinatie vluchten uit in een netwerk met 318 bestemmingen in 118 landen.
KLM heeft vijftien 777-200ER's en veertien 777-300ER's in gebruik.
KLM beschikt nu in totaal over 22 Dreamliners. Naast de negen 787-10's gaat het om dertien kleinere 787-9's. De 787-10 biedt in de nieuwste configuratie plaats aan 318 passagiers, verdeeld over Business, Premium Comfort en Economy, terwijl er in de 787-9 275 reizigers meekunnen.
KLM heeft zeventien Boeing 747-200 vliegtuigen in haar vloot gehad, waarvan tien "Combi's" en zeven "All Pax". Van het type 747-300 bezat de luchtvaartmaatschappij er drie, alle in combi-uitvoering. Van het type 747-400 maakten vijftien "Combi's" deel uit van de vloot naast zeven "All Pax".
De assemblage van het toestel gebeurde in Toulouse, in Frankrijk, maar de productie werd door tegenvallende verkopen in 2021 gestaakt. Air France-KLM besloot in 2020 het toestel niet meer te laten vliegen.
De KLM vliegt anno 2021 met in totaal twaalf A330's. Zeven A330-200's en vijf A330-300's.
Air France-KLM is van plan om 50 Airbus A350-900 en A350-1000 vliegtuigen te bestellen, met aankooprechten voor 40 extra vliegtuigen, om de vernieuwing van haar langeafstandsvloot te versnellen. Dit meldde het luchtvaartbedrijf maandagavond. De eerste leveringen worden verwacht in 2026.
De Air France KLM Group heeft met Airbus een overeenkomst gesloten voor in totaal vijftig Airbus A350-900 en A350-1000 toestellen met een optie op veertig extra vliegtuigen. De vijftig toestellen worden verdeeld tussen KLM en Air France op basis van toekomstige marktontwikkelingen en regelgeving.
Er zijn vijf aandeelhouders bekend met een gemeenschappelijk belang van 54,50% in Air France KLM. Deze aandeelhouders zijn Franse Staat (28,60%), Staat der Nederlanden (9,30%), CMA CGM (9,00%), China Eastern Airlines (4,70%) en Delta Air Lines (2,90%).
De Embraer 175 is het kleinste toestel in onze vloot en staat ook wel bekend als "Cityhopper".
1966. Oprichting van de Nederlandse Luchtvaart Maatschappij (NLM), het latere NLM Cityhopper. Met deze maatschappij blaast KLM het binnenlandse netwerk nieuw leven in.
Het hoofdkantoor is in Frankfurt, Duitsland. De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa wordt gezien als de hoofdmaatschappij van Star Alliance. Als men kijkt naar het totale aantal vliegtuigen van alle maatschappijen van de alliantie samen, heeft deze alliantie met bijna 5000 vliegtuigen de grootste vloot ter wereld.
Nog 7,7 miljard euro schuld
De totale nettoschuld die Air France-KLM nog heeft is 7,7 miljard euro. Dat is 600 miljoen euro minder dan aan het einde van 2021.
Tot aan maart vorig jaar was Airbus al bijna tien jaar 'de grootste', maar vanaf april, toen het vliegverkeer bijna plat lag, kreeg Boeing de overhand. Van juli tot september, toen het vliegverkeer een opleving kende, was Airbus weer de grootste, en sindsdien opnieuw Boeing.
De Boeing 777-300 is het grootste passagiersvliegtuig uit de vloot van KLM. Het vliegtuig heeft een maximale range van 12.000 kilometer. Aan boord is op dit moment nog plaats voor 408 passagiers: 34 in World Business Class (WBC), 48 in Economy Comfort (EC) en 334 in Economy.
Schiphol kon dagelijks rekenen op maar liefst twee A380's en in de ochtend een kleinere Boeing 777-300. Bij KLM is de 777-300 het grootste vliegtuig uit de vloot.
Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.
Geen Max 9 bij KLM
Ook Nederlandse (voormalige) luchtvaartmaatschappijen zoals Air Holland, KLM, Martinair en Transavia vliegen of vlogen met 737-toestellen van producent Boeing.
TUI is actief in verschillende landen en vliegt de hele wereld over. In totaal heeft TUI meer dan 150 vliegtuigen in de vloot. In de drukke seizoenen huurt TUI extra vliegtuigen waardoor de vloot groeit tot meer dan 175 vliegtuigen.
Als gevolg van de coronapandemie werd China Southern in oktober 2020 ten koste van American Airlines de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld wat betreft aantal stoelen. China Southern vliegt op 200 bestemmingen in China en daarbuiten.
„De viermotorige vliegtuigen zijn ingehaald door nieuwere modellen, die met twee motoren veel zuiniger zijn en waar bijna net zoveel mensen in kunnen”. Om die reden hebben veel luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, al afscheid genomen van het toestel voor de passagiersvluchten.
KLM neemt eind maart 2020 afscheid van de Boeing 747 passagiersvliegtuigen. Eigenlijk zouden de 'Queen of the Skies' nog tot in 2021 blijven vliegen, maar door de impact van het coronavirus is dit niet haalbaar. Na bijna 50 jaar trouwe dienst zijn de dagen van de iconische vliegtuigen op Schiphol geteld.
Toen de coronapandemie uitbrak nam KLM, evenals veel andere luchtvaartmaatschappijen, versneld afscheid van haar laatste 747's voor passagiersvervoer met het buiten dienst stellen van haar laatste zeven toestellen in maart 2020.