Het rondje waar de Formule 1-circuits tegenwoordig over rijden is leuk en aardig, maar kan niet tippen aan wat ooit de 'Groene Hel' was: een barbaarse slingerweg van 28 kilometer, met in totaal 173 bochten. Over een groot deel daarvan, de 'Nordschleife', werden in de de jaren '50, '60 en '70 Formule 1-races verreden.
Het enorme circuit werd als werkverschaffingsproject gebouwd in de jaren twintig rond het dorp Nürburg in het Eifelgebergte ten zuidwesten van Bonn. Het bevatte officieel 73 bochten verdeeld over de 20,8 km van de Nordschleife en de 7,7 km van de aparte Südschleife. De bijnaam van het circuit is 'de groene hel'.
Nürburgring Nordschleife
De bijnaam “groene hel” dankt het circuit aan de positie in het midden van het zwarte bos én aan de gevaarlijke bochten. Goed voor 3 tot 12 doden per jaar!
De Nürburgring-Nordschleife is een openbare tolweg in Duitsland. Alle Duitse verkeersregels zijn dus geldig.
De Nürburgring is weer open. Dit circuit ligt op drie uur rijden van Utrecht en is een van de meest uitdagende banen ter wereld. Een rondje kost 27 euro en dat is al vrij duur, maar lang niet zo kostbaar als uit de bocht vliegen.
Sinds 1907 vielen in totaal al 265 doden op het stratencircuit. De Tourist Trophy op het Isle of Man staat wereldwijd bekend als een van de gevaarlijkste motorraces ter wereld. Tijdens de wedstrijd nemen de deelnemers het niet op tegen elkaar, maar tegen de klok.
Sinds de opening van de beruchte Nordschleife houdt de Nürburgring de wereld in zijn greep. 20,832 kilometer aan asfalt, 73 nagenoeg blinde bochten en tot 300 meter aan hoogteverschil maakt de Nordschleife tot één van de gevaarlijkste en uitdagendste circuits ter wereld.
Je kunt je auto op de zandvlakte parkeren of bij grote drukte op het grasveld aan de overzijde van de weg. Pflanzgarten 1: Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je rechtsaf, einde weg rechts en vervolgens einde weg links. Eerste weg linksaf en na zo'n 1000 meter zie je aan de linkerzijde de Nordschleife vlakbij de weg.
Verzekerd het circuit op
Het weerbeeld in de Eiffel kan bovendien erg veranderlijk zijn en ook andere bestuurders kunnen de nodige risico's onderweg bieden. Er zijn daarom (bijna) geen verzekeraars die het rijden op een circuit zullen dekken.
Met een totaal aantal van 23 bochten zal het circuit van Hanoi het Marina Bay Circuit in Singapore evenaren als circuit met de meeste bochten op de F1-kalender. Een aantal bochten van het circuit van Hanoi zijn voor een deel gebaseerd op secties van historische circuits als Monaco, Suzuka en de Nürburgring.
Het circuit van Spa-Francorchamps wordt door veel coureurs beschouwd als het mooiste circuit ter wereld. Het is een modern, maar tegelijkertijd authentiek racecircuit dat de natuurlijke glooiingen van het landschap van de Belgische Ardennen volgt.
Een rondje over de befaamde Nürburgring Nordschleife zet 22,8 kilometer op je teller. Daarmee zou Spring Mountain het langste circuit ter wereld worden.
Het parcours van de Isle of Man-TT staat bekend als levensgevaarlijk. Letterlijk. De treurige cijfers onderbouwen dat. Sinds de ingebruikname van het circuit in 1907 zijn er liefst 265 doden gevallen.
Bij de TT-races op het Britse eiland Isle of Man zijn weer twee doden gevallen. De 56-jarige Roger Stockton en zijn 21-jarige zoon Bradley verongelukten in de laatste ronde van de tweede zogeheten sidecar-race. De vader was de coureur, zijn zoon zat in de zijspan.
Zelf met de motor rijden op de Nordschleife
De Nürburgring-Nordschleife is een openbare tolweg in Duitsland. Alle Duitse verkeersregels zijn dus geldig. Mocht je van plan zijn om ook daadwerkelijk het circuit op te gaan dan is het aan te bevelen om eerst eens goed in je verzekeringspapieren te kijken.
Lengte: 550 x 550 mm. Hoogte: 300 mm. Breedte: 80 mm. Gewicht: 10.9 kg.
Maar de toeristen en dagjesmensen komen natuurlijk niet voor niets naar Monschau. Niet alleen omdat het zo lekker dichtbij is, nee Monschau heeft wel degelijk veel te bieden en te zien. Niet alleen het stadje zelf met de mooie vakwerkhuizen en het oude en gezellige centrum maar ook vele bezienswaardigheden.
Bereikbaarheid en parkeren
Met de auto bereik je Monschau dus het gemakkelijkste. Er gaat geen trein naar het stadje, maar er is wel een goede busverbinding tussen Aken en Monschau. Neem dan eerst de trein naar Aken en vervolgens de bus (lijn 66) naar Monschau.