De auto heeft een cataloguswaarde van € 50.000. Normaal gesproken is uw bijtelling voor privégebruik van de auto: (€ 50.000 x 22% =) € 11.000. Maar u hoeft niet meer bij te tellen dan uw totale autokosten.
Welke bijtellingspercentages zijn er? In 2024 zijn er twee bijtellingspercentages: 16% en 22%. Het 16% bijtellingspercentage geldt alleen voor volledig elektrische auto's en geldt over de eerste € 30.000 van de catalogusprijs. Voor het bedrag daarboven betaal je het normale tarief van 22%.
De bruto bijtelling berekent u door de waarde van de auto te vermenigvuldigen met het juiste bijtellingspercentage. Bij een auto met een waarde van € 24.000 komt u uit op de volgende berekening: € 24.000 x 0,22 = € 5.280 bruto bijtelling.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
Antwoord. Leasen is meestal voordeliger dan de kilometers van je eigen auto declareren. De voornaamste kostenpost die je als leaserijder hebt, is de bijtelling: jaarlijks moet je een vast percentage van de nieuwprijs van je leaseauto bij je inkomen optellen en daar belasting over betalen.
Die bijtelling wordt opgeteld bij je salaris voordat de belasting berekend wordt. Deze belasting wordt vervolgens van je brutoloon afgehaald. Hierdoor hou je uiteindelijk minder nettoloon over wanneer je een zakelijke auto privé rijdt dan wanneer je dit niet zou doen.
De bijtelling wordt opgeteld bij uw inkomen, waardoor u een hoger belastbaar inkomen krijgt. De bruto bijtelling is het bedrag dat per maand, of per loonbetalingsperiode extra op uw loonstrook staat. Voor de netto maanlasten wordt de bijtelling vermenigvuldigd met het bijbehorende inkomensbelasting tarief.
– Auto's met meer dan 0 gram CO2-uitstoot per kilometer betaalt u 22 procent bijtelling. Vanaf 2026 betaalt u ook voor volledig elektrische auto's 22 procent bijtelling. Is bijtelling aftrekbaar? Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Meestal is dit 22%.Voor auto's zonder CO2-uitstoot geldt een lager percentage: 16%, vaak tot een cataloguswaarde van € 30.000.Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%.
Bijtelling elektrische auto 2020 na 5 jaar (60 maanden)
In de loop van 2025 bereikt die auto de grens van 60 maanden. Dan gaan de regels van 2025 gelden: 17% bijtelling over de cap van €30.000 en daarboven 22%.
De youngtimer-regeling houdt in dat er bij auto's tussen de 15 en 25 jaar oud een bijtelling van 35% over de fiscale waarde betaald wordt, in plaats van een bijtelling van 22% over de cataloguswaarde. Deze regeling is erg aantrekkelijk voor ondernemers en MKB'ers.
Wanneer u op zoek bent naar een lage bijtelling auto dan is de kans groot dat u bij een elektrische auto uitkomt. Elektrische auto's hebben een lagere bijtelling dan benzineauto's. Een benzineauto heeft een bijtelling van 22%.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
Tot 2026 verlaagde bijtelling
Voor puur elektrische auto's die in 2024 op kenteken worden gezet, geldt een bijtellingspercentage van 16%. Dit is echter beperkt tot een maximumbedrag van € 30.000 van de catalogusprijs.
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te rekenen als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt. Hier moet je de Belastingdienst dan wel een nauwkeurige verantwoording van geven.
U hebt 2 of meer auto's van uw werkgever tegelijk
In dit geval berekent u het privégebruik per auto. De bijtelling geldt voor elke auto waarmee u, omgerekend naar een kalenderjaar, meer dan 500 privékilometers rijdt. Rijdt u met geen van de auto's meer dan 500 kilometer privé, dan telt uw werkgever niets bij.
Omdat de bijtelling het inkomen waarover je belasting moet betalen verhoogt, moet je dus meer belasting betalen. Het zou ook kunnen zijn dat je door de bijtelling in een hogere belastingschaal komt. Daardoor kan het netto bedrag van de bijtelling zelfs iets hoger zijn dan waar je eerst op had gerekend.
Het is eigenlijk vrij simpel: wanneer je in een jaar minder kosten maakt voor jouw auto dan de geldende bijtelling, hoef je enkel die kosten als bijtelling te rekenen. Kom je wél uit boven de bijtellingskosten, dan hoef je niet meer te betalen dan de geldende bijtelling. Dat is namelijk het plafond.
ZO BEREKEN JE WAT VOOR AUTO JE KUNT LEASEN MET WELK LOON
Een goede vuistregel is om niet meer dan 15-20% van je maandelijkse nettoloon aan autokosten te besteden, inclusief leasebedrag, verzekering, brandstof en onderhoud.
Een auto van de zaak is vooral voordelig als je privé minder dan 500 kilometer per jaar rijdt. Je hoeft dan namelijk geen bijtelling te betalen. Het is ook voordeliger als de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt.
De kosten van een leaseauto voor een werkgever. De kosten van een leaseauto voor de werkgever zijn afhankelijk van de afspraken die zijn gemaakt in de autoregeling met de werknemer. Denk daarbij aan: leasekosten aan de leasemaatschappij, brandstofkosten, eigen bijdrage en de kosten voor het eigen risico bij schade.
De auto moet minimaal 15 jaar oud zijn. De auto moet zakelijk op naam gezet worden. Btw op een Youngtimer kan meestal niet teruggevorderd worden bij de Belastingdienst.