Uit onderzoek blijkt dan ook dat een auto met start-stop systeem 10 tot 20% zuiniger is, dan dezelfde auto zonder dat systeem.
start2stop is het eerste start/stop systeem voor auto's (benzine en diesel) dat je achteraf kunt plaatsen. Het maakt auto's gemiddeld 6% zuiniger. De besparing is natuurlijk groter als je veel in druk verkeer of in de file rijdt.
Het grootste nadeel van een start stop systeem is slijtage in de motor. Doordat de motor vaak stopt en weer wordt herstart , met name met korte ritten en rijden in stadsverkeer zal er in toenemende mate inwendige motorslijtage ontstaan.
Wanneer de accu te leeg is, bestaat de kans dat de motor niet meer gestart kan worden, dus zal het start- stopsysteem niet in werking treden. Het start- stopsysteem wordt uitgeschakeld bij een laadtoestand die minder dan 68% bedraagt.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Bovendien is een automaat over het algemeen veel zuiniger dan een handgeschakelde auto. Een automaat schakelt namelijk op het juiste moment en rijdt daarom altijd op het optimale toerental.
Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.
Het Start/Stop-systeem zet de motor tijdelijk af, als de auto stilstaat en start hem vervolgens weer als u uw weg vervolgt. Het Start/Stop-systeem is beschikbaar bij het starten van de motor en is te activeren als aan bepaalde voorwaarden is voldaan.
Nee, u mag die knop onbeperkt gebruiken. Daarmee zet u het systeem alleen tijdelijk uit. Het is pas illegaal als u de werking definitief ongedaan maakt door ingrijpen in de techniek.
Indien je een kleine of middenklasse auto bezit met start-stop systeem, is een EFB (Enhanced Flooded Battery) waarschijnlijk de juiste accu voor je systeem. Deze accu's houden zowel qua prijs als kwaliteit het midden tussen de standaard loodzuuraccu en de geavanceerde AGM-accu.
De schroevendraaier
Met een boor boor je je een weg door de sleutelcilinder, waarbij je zo veel mogelijk van de slotpinnetjes in de cilinder sloopt. Vervolgens ram je een schroevendraaier in de cilinder, even draaien, en presto! Je auto start.
als de auto rijdt laat je de koppeling geheel los. Laat je de koppeling te snel los dan slaat de auto af. Als je dan in de 1e versnelling rijd en je bereikt de 2000 of 2500 toeren per minuut ( omwentelingen van de motor ) dan is dat het moment van overschakelen naar een hogere versnelling.
Om te zien of het start/stop systeem in ingeschakeld is daar een symbool voor gemaakt wat te zien in op het dashboard. Er bestaat een internationaal symbool voor, namelijk de letter A met een pijl eromheen. Als deze wordt getoond op het dashboard is het in werking en is de motor uit.
Bij stilstaan-met-een-draaiende-motor, het zogenoemde stationair draaien, verbruikt een auto al gauw een halve liter brandstof per uur. Met die verbruikte brandstof van een paar minuten stationair draaien kun je dus al snel een paar honderd meter tot een kilometer rijden. Dat bespaart dus geld.
ESP staat dus voor Electronic Stability Program, vrij vertaald; Elektronische Stabiliteitscontrole. Het ESP-systeem in je auto zorgt ervoor dat de auto dezelfde richting opgaat als de richting die de bestuurder met het stuur aangeeft.
Audi start-stopsysteem
Helpt het brandstofverbruik en de CO₂-emissie te verlagen door de motor bij stilstand automatisch uit te zetten, zoals voor een verkeerslicht. De herstart begint al bij het intrappen van het koppelingspedaal resp. het loslaten van het rempedaal.
De gemiddelde levensduur van een auto accu bedraagt vijf jaar. Toch kan het voorkomen dat u een kortere levensduur van de start stop accu ervaart. Daarnaast zijn er accu's die tot wel zeven jaar mee kunnen gaan.
Technisch kan een (start/stop) accu in een normale auto geplaatst worden. Met een start/stop accu bedoel ik een AGM of EFB type accu. Waar het probleem zit is de laadspanning van het voertuig. De AGM en EFB accu hebben een hogere laadspanning nodig om goed op te laden.
AGM accu's kennen een groot aantal voordelen. Ze hebben een lange levensduur, geringe zelfontlading en zijn onderhoudsvrij. Daarmee zijn ze aantrekkelijker dan andere soorten loodaccu's.
Het systeem wordt ISG (Idle Stop&Go) genoemd. Het werkt volgens hetzelfde principe als Stop&Start van Bosch, maar stuurt naast het uitschakelen en starten van de motor tevens de dynamo aan. In het geval van acceleratie ontkoppelt het systeem de dynamo en de volledige lading wordt naar de accu overgeheveld.
Het BlueMotion start-/stopsysteem schakelt de motor daarom automatisch uit als je stilstaat en start hem in een fractie van een seconde zodra je de koppeling intrapt. De remenergie en het uitrollen van de auto worden daarnaast omgezet in elektriciteit.
Hoeveel brandstof verbruik je? Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren.
Tegenwoordig is een automaat zelfs zuiniger dan een schakelbak, doordat een automaat meer versnellingen heeft en dus altijd het optimale toerental rijdt. En zodra ook jongere mensen in een automaat gaan rijden, verdwijnt het truttige imago vanzelf.