Mobiliteitsbudget belasting Dan wordt het gehele bedrag meegenomen in de loonbelasting van de werknemer. Wanneer uw bedrijf het mobiliteitsbudget netto uitkeert, dan rekent de belastingdienst een onbelaste vergoeding van € 0,19 per kilometer. Dit bedrag trekt u vervolgens van het mobiliteitsbudget af.
Stel, je budget is ook € 1.000 per maand en je rijdt maandelijks 2.500 kilometer. Dit komt neer op een onbelaste vergoeding van € 575(2.500 km x € 0,23). Dit bedrag trek je af van je totale budget, waardoor je een netto mobiliteitsbudget van € 425 overhoudt. Over dit bedrag betaal je dan loonbelasting.
Met de regeling is 1,2- of 1,7% van de loonsom vrijgesteld van loonheffing, afhankelijk van de totale loonsom. Als werkgever kun je ervoor kiezen om een cash gedeelte van het mobiliteitsbudget onbelast uit te keren.
Het saldo van het mobiliteitsbudget wordt niet onderworpen aan gewone socialezekerheidsbijdragen en is volledig vrijgesteld van belastingen. Er is wel een bijzondere werknemersbijdrage van 38,07% verschuldigd. De uitbetaling van het saldo gebeurt na aftrek van die bijdrage.
Een mobiliteitsbudget kan aardig wat fiscaal voordeel opleveren. In principe is het zo dat werknemers die een budget krijgen om hun mobiliteit te bekostigen hier loonbelasting over betalen. Administratief is dit voor de werkgever vaak de makkelijkste oplossing.
Het mobiliteitsbudget is gelijk aan de reële jaarlijkse kostprijs voor de werkgever van de bedrijfswagen die de werknemer opgeeft of waar de werknemer recht op had.
Dit bedrag wordt door de Belastingdienst niet als loon gezien . U houdt er dus geen loonheffingen over in. U mag ook een hoger bedrag per kilometer vergoeden. Maar de Belastingdienst beschouwt alles boven de € 0,23 als loon, dus moet u er belasting over betalen.
Mag een flexibel budget onderdeel, zoals mobiliteitsbudget, ook als inkomen op de werkgeversverklaring staan? Nee, want een mobiliteitsbudget heeft een doelbesteding, namelijk het vergoeden van onkosten voor vervoer. Het kan voorkomen dat dit budget hoger is dan de kosten die de consument op dat moment heeft.
Het bedrag van het mobiliteitsbudget bedraagt minimum 3.000,00 EUR en maximum 1/5de van het totale brutoloon (art. 2 loonbeschermingswet). Sowieso mag het budget maximum 16.000,00 EUR bedragen per kalenderjaar. voor 2024 bedraagt het minimum 3.055,00 EUR en het maximum 16.293,00 EUR.
Een mobiliteitsbudget heeft geen bepaalde hoogte.Die hoogte bepaalt de werkgever. Hoe? Door goed te kijken naar de vervoerskosten die de medewerker al heeft.
Auto's met een verbrandingsmotor: Het standaardtarief van 22% geldt over de volledige cataloguswaarde. Niet-elektrisch: Vermenigvuldig de volledige cataloguswaarde met 22%. Elektrisch: Pas eerst het lagere bijtellingspercentage toe op de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Voor het bedrag daarboven geldt 22%.
Het mobiliteitsbudget is in principe inkomen waarover je inkomstenbelasting moet betalen, met uitzondering van het gedeelte dat je besteedt aan reizen voor je werk of je woon-werkverkeer. Als je een auto zowel privé als zakelijk gebruikt, moet je dus nog steeds een rittenadministratie bijhouden.
Mobiliteitsvergoeding met aanvullende reiskostenvergoeding
Een mobiliteitsvergoeding houdt in dat de werknemer in plaats van de auto van de zaak kiest voor het bedrag dat de werkgever daarvoor in de plaats stelt, met daarnaast eventueel een reiskostenvergoeding.
Het mobiliteitsbudget moet tussen € 3.055 en € 16.293 per jaar bedragen, ook als de jaarlijkse brutokosten van de wagen komen op minder dan € 3.055 of meer dan € 16.293. Het mobiliteitsbudget mag niet meer dan 1/5de van de totale brutobezoldiging uitmaken (onverminderd het minimum van € 3.055).
Wanneer uw bedrijf het mobiliteitsbudget netto uitkeert, dan rekent de belastingdienst een onbelaste vergoeding van € 0,19 per kilometer. Dit bedrag trekt u vervolgens van het mobiliteitsbudget af. Het resterende budget keert het bedrijf bruto uit. Vervolgens betaalt de werknemer hier loonbelasting over.
Er zijn twee manieren waarop een kind met een leerstoornis of ASS in aanmerking kan komen voor een hogere mobiliteitsgraad. Dit is als ze worden geclassificeerd als: Een "ernstige mentale beperking en gedragsproblemen" hebbend.Of "vrijwel niet in staat om te lopen" .
Uitgaven aan duurzame vervoersmodi zijn volledig vrijgesteld aan belastingen en sociale zekerheidsbijdragen voor zowel de werknemer als de werkgever. Voor de werkgever zijn deze uitgaven dus volledig aftrekbare beroepskosten.
De netto kilometervergoeding is een onbelaste vergoeding die werkgevers in Nederland aan hun werknemers kunnen geven voor de kilometers die zij rijden voor werkgerelateerde activiteiten.
Gemiddeld lopen mobiliteitsbudgetten van ongeveer van € 300,- tot € 800,- per maand afhankelijk van diverse variabelen. Of je daarbij kiest voor een leaseauto, een fiets of bijvoorbeeld voor reizen met het openbaar vervoer, dat is aan jou. Maar hoe maak je hierin de juiste keuze en waar dien je op te letten?
Als u in een auto van de zaak rijdt of als u als zzp'er of MKB'er in een zakelijke auto rijdt, spreekt de Belastingdienst van loon in natura. De zakelijke auto wordt gezien als een vorm van inkomsten, waarover u belasting moet betalen als u per kalenderjaar meer dan 500 privékilometer maakt.
Belastingvrije vergoeding eigen vervoer
Reist u met eigen vervoer naar uw werk? Dan kan uw werkgever u sinds 1 januari 2024 maximaal € 0,23 per kilometer vergoeden, zonder dat u hierover belasting betaalt.
Belastingvrije som
Gelukkig hoeft u niet over al uw vermogen belasting te betalen, want er geldt een vrijstelling. Voor het jaar 2023 bedraagt het heffingsvrije vermogen € 57.000 (voor fiscale partners geldt € 114.000). In 2024 blijft het heffingsvrije vermogen gelijk.
Doorgaans wordt er een tarief gehanteerd van € 0,23 per kilometer. Dit is het maximale belastingvrije bedrag dat je als werkgever kan uitkeren. Als de vergoeding hoger is dan dit bedrag, wordt het extra bedrag wel belast.