Je kunt dan vervolgens zelf inschatten wat de kosten koper voor jou ongeveer zijn. Laten we zeggen dat je een huis voor € 400.000,- koopt. De kosten koper zijn ongeveer 5% tot 6% van de aankoopprijs. In totaal moet je tussen de € 20.000,- en € 24.000,- aan kosten koper betalen.
Als je een woning gaat kopen, dan zijn er van die typische kosten waarmee je rekening moet houden. Je betaalt registratierechten, notariskosten (zoals ereloon), administratieve kosten, kosten van overschrijving en btw …
Kosten koper berekenen
Stel je koopt een woning van 300.000 euro. De overdrachtsbelasting is 2 procent van deze koopsom, wat neerkomt op 6.000 euro. Daar bovenop betaal je gemiddeld 500 euro aan notariskosten. Je betaalt dus in totaal ongeveer 6.500 euro aan kosten koper.
Vaak worden alle bijkomende kosten voor het kopen van een huis (zoals notariskosten voor de hypotheekakte en de kosten voor hypotheekadvies) ook als kosten koper aangeduid. Gemiddeld ben je ongeveer vier à zes procent van de woningwaarde kwijt aan de kosten koper.
Het kosten koper percentage is meestal 5 tot 6% van de aankoopprijs van de woning. De precieze hoogte hangt af van de hoogte van de aankoopkosten en financieringskosten. Bij het berekenen van uw maximale hypotheek, ziet u de kosten koper staan als 'Kosten kopen woning'.
Ereloon van de notaris
Het ereloon bedraagt gemiddeld 1% van de verkoopprijs. Het percentage is degressief (van 1,3% naar 0,057%): hoe hoger de verkoopprijs, hoe lager het percentage. De erelonen van de notaris zijn bij wet vastgelegd en kunnen dus niet onderhandeld worden.
De koop van een huis is alleen geldig als u een schriftelijk contract tekent. U zit dus niet meteen aan de woning vast als u een bod uitbrengt. Ook niet als u de vraagprijs biedt. Of als u meer biedt dan de vraagprijs.
Wie zijn woning in 2022 “ingrijpend energetisch renoveert”, sloopt en (gedeeltelijk of volledig) herbouwt geniet dan weer van een tarief van 1% registratiebelasting. Voor de gezinswoning worden de drempelbedragen om te genieten van de korting verhoogd. De korting zelf wordt dan weer verlaagd naar 2.800 euro.
De kosten koper zijn ongeveer 5% tot 6% van de aankoopprijs. In totaal moet je tussen de € 20.000,- en € 24.000,- aan kosten koper betalen. Kom je in aanmerking voor de vrijstelling van de overdrachtsbelasting? Dan kun je met 3% tot 4% rekenen.
De tarieven voor overdrachtsbelasting zijn in 2021 aangepast. Er geldt nu een hoger tarief voor tweede woningen en vastgoedbeleggers dan voor particuliere woningeigenaren. Het verlaagd tarief voor overdrachtsbelasting in 2022 is 2% van de koopsom voor woningen waar je zelf voor langere tijd in gaat wonen.
Neem je geen financieringsvoorbehoud op in het koopcontract en krijg je de financiering niet rond, dan ben je gebonden aan de koopovereenkomst. Als je de woning niet kunt betalen, kan de verkoper de koopovereenkomst ontbinden. In dat geval moet je meestal een boete betalen van 10% van de koopsom.
Overdrachtsbelasting. Notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte (in tegenstelling tot die van de hypotheekakte) Kosten van onderhoud en verbouwing. Kosten van een bankgarantie.
Bij de aankoop van onroerend goed komen drie kosten kijken: registratierechten, notariskosten en dossierkosten. De registratierechten zijn belastingen, geheven door het gewest waar het huis ligt. De notariskosten omvatten het honorarium van de notaris, de aktekosten en kosten voor inschrijving van de hypotheek.
De inkomens van de notarissen worden de laatste jaren gestuwd door de stijging van de vastgoedprijzen. Ook het aantal transacties steeg en een aantal beslissingen van de Vlaamse regering leidde tot meer schenken, wat ook een belangrijke bron van inkomsten is voor notarissen.
Meestal worden deze kosten ten laste gelegd van de koper, maar dit is enkel mogelijk als dit uitdrukkelijk zo is voorzien in de verkoopovereenkomst. Wordt dit niet voorzien, dan behoren deze kosten strikt gezien tot de leveringsplicht van de verkoper en dien ze dus door hem betaald te worden.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
Het is een bedrag waar je niet voor kan lenen bij de bank. Daarom is een verlaging zeker de moeite voor wie het niet breed heeft. Voor een huis van 300.000 euro betaal je vanaf 2022 niet meer 18.000 maar 9.000 euro uit eigen zak. Daarmee wil Vlaanderen het makkelijker maken voor jonge koppels om een huis te kopen.
Waarover gaat het? Als je meerdere geïnteresseerden hebt voor je woning mag je die wel degelijk tegen elkaar laten 'opbieden'. Je kan die kandidaten bijvoorbeeld vragen om hun hoogste bod te laten kennen tegen een welbepaalde datum.
Mag de makelaar het bod vertellen? Nee, de makelaar mag jou niet concreet vertellen wat andere partijen hebben geboden. Hij kan wel aangeven dat er meerdere geïnteresseerden zijn, maar jij moet zelf uiteindelijk jouw bod bepalen.
Wil je later terugkomen op je bod, dan kan de verkoper een schadevergoeding eisen. Breng je schriftelijk of via elektronische weg een bod uit, dan kan je best aangeven hoeveel tijd de verkoper heeft om erop in te gaan.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
Registratiekosten of registratierechten zijn de kosten die je betaalt bij de aankoop van een woning of appartement, of bouwgrond. De registratierechten maken vaak het grootste deel uit van de kosten bij een aankoop en worden door de notaris doorgestort aan de fiscus.
Meenemen in aangifte inkomstenbelasting
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting. We hebben het dan over de kosten voor de hypotheekakte, kosten voor een overbruggingskrediet en die voor het Kadaster.