Per land bekeken bevinden verreweg de meeste auto's zich in de Verenigde Staten: zo'n 280 miljoen.
Luxemburg is met 662 personenauto's per duizend inwoners het EU-land met het hoogste autobezit in Europa, gevolgd door Italië met 625 auto's en Malta met 615 auto's per duizend inwoners. Het land met het laagste autobezit is Roemenië met slechts 261 personenauto's per duizend inwoners.
Het aantal in de EU geregistreerde personenauto's bedroeg 719.465, het laagste aantal dat Acea ooit voor die maand heeft genoteerd. De daling kwam daarmee uit op 6,7 procent, ongeveer evenveel als in de eerste maand van het jaar.
In totaal vonden er 3.607.258 nieuwe personenauto's een eigenaar, 5 procent meer dan in 2018. Dat blijkt uit cijfers van het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA).
Vergeleken met 2015 is het aantal voertuigen in Spanje met 10% gestegen. In 2019 reden er in Spanje 29.463.309 voertuigen , 2,2% meer dan de 28,8 miljoen in 2018.
Op 1 augustus 2022 telde België 5.947.479 personenwagens, tegenover 5.927.912 een jaar eerder. Dat is een stijging van 0,3%. Het aantal personenwagens is de afgelopen tien jaar gemiddeld met 0,8% gestegen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau.
Op 1 januari 2022 waren er 8,9 miljoen personenauto's, 1,7 procent meer dan een jaar eerder. Vergeleken met tien jaar geleden is het aantal personenauto's met 13,8 procent toegenomen.
Er zijn zo'n 8,5 miljoen personenauto's in Nederland. Ruim een derde van alle verkeersslachtoffers in 2020 was inzittende van een personenauto. Tijd voor wat feiten en cijfers over autogebruik in Nederland.
Chinese holding met Europese merken
We realiseren het ons wellicht niet altijd, maar enkele Europese merken is in eigendom van Chinese bedrijven. Zo heeft de holding Geely alles te zeggen over Volvo, Lotus, London EV Company (LEVC, bekend van de Londense taxi's en bestelwagens) en het nieuwere merk Polestar.
Opvallend aan deze groei is dat het wagenpark sneller toenam dan het aantal 18-plussers. Van deze 8,7 miljoen wagens is meer dan 7,6 miljoen in het bezit van een particulier. De overige auto's zijn bedrijfswagens.
Volvo Cars is definitief in handen van het Chinese Geely. Het Amerikaanse Ford zette de stoere Zweed in de etalage als gevolg van de financiële crisis. Sinds 2007 ontdeed het Amerikaanse bedrijf zich al van Jaguar, Land Rover en Aston Martin.
Reden er in 2016 gemiddeld bijna 2300 voertuigen per uur over de Nederlandse rijkswegen, een jaar eerder was dat min of meer hetzelfde aantal. Voor het meten van de drukte op de Nederlandse wegen gebruikt het CBS gegevens van 20.000 meetpunten die verspreid over het Nederlandse wegennet liggen.
Meer dan 1 auto per 2 personen
Begin 2020 stonden ruim 7,6 miljoen personenauto's op naam van particulieren. Daarmee waren er in Nederland 543 auto's per duizend inwoners van 18 jaar of ouder.
Op donkere auto's zijn krassen eerder zichtbaar. Denk aan zwart, donkerblauw, donkerpaars en antraciet. Eigenlijk op alle stijlvolle autokleuren, al is het stijlvolle er natuurlijk wel een beetje af met een flinke kras… Lichtgrijs is de meest ideale kleur; daar zie je het minste op.
Sinds 1 juli 2021 geldt in Den Haag een milieuzone voor oude personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden. Alleen dieselauto's met emissieklasse 4 of hoger mogen de milieuzone in.
Marokko staat niet echt bekend als een land waar auto's worden gebouwd. In 2000 werden er slechts 31.314 auto's geproduceerd. Maar vergis je niet: in 2012 was dat aantal gestegen naar 108.743 stuks, goed voor een 36ste positie in de lijst met autoproducerende landen.
Bijna één op de drie Nederlandse huishoudens bezit geen eigen auto. Bijna de helft van de huishoudens heeft één auto terwijl 19 procent, ofwel één op de vijf huishoudens, twee auto's op zijn/haar naam heeft staan en vier procent zelfs drie auto's in bezit heeft.
Het aantal fietsen in de hele wereld is vorig jaar gestegen tot één miljard stuks. Op de landenlijst staat China met 450 miljoen fietsen veruit aan kop.... In Nederland zijn 16 miljoen fietsen.
Op 4 maart plaatste @NewYorkNixon de, nu beruchte, Twitter poll met de vraag: "Denk je dat er in de wereld meer deuren of wielen zijn?" Iets meer dan 230.000 accounts stemden op de poll: 46,4 procent stemde voor deuren en 53,6 procent voor wielen.
Zo heeft 26 procent van de Nederlandse huishoudens geen auto. Bij 47 procent van de huishoudens staat één auto voor de deur terwijl 21 procent van de huishoudens twee auto's ter beschikking heeft. Bij 6 procent van de huishoudens zijn er 3 of meer vierwielers in bezit.
Vooral het aantal elektrische en hybride auto's neemt snel toe. Begin 2021 telde Nederland nog 526,5 duizend elektrische en hybride auto's, op 1 januari 2022 waren dit er ruim 725,5 duizend: een stijging van bijna 38% in een jaar tijd.
Vandaag zijn er meer dan 160 modellen op de markt waarvan de aandrijving wordt ondersteund met een batterij. 60 daarvan zijn puur elektrisch. De populairste in die laatste categorie is de Tesla Model 3, waarvan in 2021 bij ons al bijna 2.000 exemplaren zijn ingeschreven.