Al sinds 1946 is de luchtvaartsector vrijgesteld van btw op tickets en accijns op kerosine. Deze uitzonderingspositie zorgt voor oneerlijke concurrentie. Voor je vervoersbewijs voor de bus, trein of boot betaal je namelijk wel gewoon belasting.
Vooralsnog is kerosine – of algemener: vliegtuigbrandstof – vrijgesteld van belasting. Dat is anders dan bij bijvoorbeeld autobrandstof, waar je in Nederland aan de pomp flink accijns over betaalt. De belastingvrijstelling voor vliegtuigen geldt over bijna de hele wereld.
De brandstof voor vliegtuigen, kerosine, wordt inderdaad niet belast en is daarom goedkoper dan brandstof die we in auto's pleuren (maar net als diesel is kerosine überhaupt ook goedkoper geworden de laatste paar jaren).
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
In een internationaal luchtvaartverdrag uit 1944 is vastgelegd dat vliegtuigbrandstof en bunkerolie voor schepen is gevrijwaard van belastingen. De afspraken zijn ooit gemaakt omdat de commerciële luchtvaart in meerdere rechtsgebieden opereert, elk met zijn eigen belastingregime.
Gezuiverde petroleum kopen kan als particulier onder andere bij meerdere bouwmarkten in Nederland. Vaak bieden deze winkels een hoeveelheid per fles, maar ook per Jerrycan. Voor een hoeveelheid van twintig liter betaal je ongeveer 55 euro.
Het is een mengsel van alifatische (paraffine en isoparaffinen) en cyclische (aromaten en naftenen) koolwaterstoffen en bevat wisselende hoeveelheden zuurstof- stikstof- en zwavelverbindingen van koolwaterstoffen. Kerosine heeft een energetische waarde van 43,1 MJ/kg, vergelijkbaar met die van dieselolie.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
1 liter is ongeveer 0,8 kilo.
Het grootste pijnpunt is echter de duurdere kerosine. De olieprijs ligt nu namelijk zo'n 50 procent hoger dan begin dit jaar. Dat vooralsnog de ticketprijzen niet mee zijn gestegen, heeft alles van doen met het afdekken van het prijsrisico.
duizend liter kerosine nodig, in een 747 gaat wel 216 duizend liter.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Op Schiphol en de luchthavens van Eindhoven, Rotterdam en Lelystad werd vorig jaar 4,8 miljard liter kerosine getankt: goed voor een uitstoot van 13,6 megaton CO2. Daarmee is de broeikasgasuitstoot van de vliegvelden die in handen zijn van de Schiphol Group vergelijkbaar met de uitstoot van vier kolencentrales.
Vliegtickets zijn goedkoop, omdat veel airlines subsidies ontvangen, er geen accijns op kerosine zit geen btw op tickets. Daarnaast is er veel concurrentie. De prijs van vliegtickets hangt af van vraag en aanbod en schommelt daardoor. Low-cost airlines kunnen lage tarieven bieden, omdat ze besparen op de service.
De accijnzen op brandstoffen worden bepaald door de Nederlandse overheid. Ze worden jaarlijks herzien en verschillen per type brandstof. De accijns op benzine is momenteel 45,6% van de prijs. Voor diesel is dit 34,9% en voor LPG 23,8%.
Gemiddelde consumentenprijs – € 195. Dit is inclusief gemiddeld 19 euro aan extra's zoals extra bagage en services aan boord van het vliegtuig.
Vliegtuigen verbranden kerosine en stoten daardoor CO2 uit, waarmee ze bijdragen aan het broeikaseffect. Daarnaast komen er nog andere stoffen vrij, zoals stikstofoxiden, roet en andere broeikasgassen. Doordat ze hoog in de lucht worden uitgestoten, hebben ze een extra broeikaseffect.
De eenvoudigste aromaat is benzeen (een ringvormige koolwaterstof). Daaraan kunnen allerlei toevoegingen geplakt zitten en dat zijn dan de zwaardere aromaten. Bij het taxien en het proefdraaien ontwijkt er altijd niet of gedeeltelijk verbrande kerosine.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
Kerosine wordt ook wel petroleum genoemd, omdat het in de eerste decennia van de aardolie-industrie het meest gebruikte aardolieproduct was. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt in verplaatsbare petroleumkachels. Het is ook de brandstof voor de meeste vliegtuigen. Stookolie is de zwaardere fractie van de distillatie.
Wat zit er in lampolie? Lampolie kan gemaakt zijn van aardolie of palmolie. Lampolie op basis van aardolie, ook wel paraffine olie genoemd, bestaat uit een mengsel van alifatische koolwaterstoffen. Voorbeelden van deze koolwaterstoffen zijn kerosine of paraffine.
Een tweede soort duurzame vliegtuigbrandstof is synthetische kerosine. Die wordt gemaakt van CO2 die uit de lucht wordt gehaald of afgevangen bij bijvoorbeeld fabrieksschoorstenen, met waterstof als tweede grondstof. Het NLR heeft alleen kerosine meegerekend uit waterstof die 'groen' wordt geproduceerd.
Een Boeing 747-100 kan 183.000 liter kerosine tanken. Als een half procent daarvan SAF is, gaat het over 915 liter. Uit onderzoek bleek eerder dat KLM voor elke 36 passagierskilometers (dus om 36 mensen een kilometer te laten vliegen) een liter brandstof nodig heeft.
Kerosine is trouwens lichtgeel tot kleurloos en wordt meestal met de naam JET-A1 aangeduid. Bij het werken met kerosine moet je natuurlijk steeds op de veiligheid letten! Geen vlammen in de buurt en steeds goed verluchten! Let wel dat kerosine bij gewone temperaturen veiliger is dan benzine, een goede zaak.