Hoe groot is aanbestedingsmarkt? Het aantal aanbestedingen loopt jaarlijks op. Alleen in 2019 (8.583) zagen we een kleine daling in vergelijking met het jaar ervoor (8.616). In 2023 werden er net geen 12.000 opdrachten aangekondigd op
De nieuwe drempelwaarde voor overheidsopdrachten voor werken stijgt van momenteel 5 382 000 euro naar 5 538 000 euro. Voor overheidsopdrachten voor leveringen en diensten van centrale overheden gaat de drempelwaarde van momenteel 140 000 euro naar 143 000 euro.
Het aantal aanbestedingen van de Rijksoverheid (ministeries en rijksorganisaties) is met 16% toegenomen van 783 in 2022 naar 941 in 2023. Daarmee is het aantal aanbestedingen ongeveer gelijk aan dat van 2021, toen startte de Rijksoverheid 919 aanbestedingen.
Drempelwaarden. Als de geraamde waarde van een opdracht meer bedraagt dan de Europese drempelbedragen, dan moet de opdracht in beginsel Europees worden aanbesteed. De Europese Commissie stelt de Europese drempelbedragen eens in de twee jaar vast.
Partijen bij de overheid die moeten aanbesteden
de Rijksoverheid; gemeenten, provincies en waterschappen; publiekrechtelijke instellingen (zoals universiteiten en scholen); speciale-sectorbedrijven (zoals drinkwaterbedrijven, energiebedrijven en vervoersdiensten als Schiphol en de NS).
Schadevergoeding (onrechtmatige daad) Indien een gemeente ten onrechte een opdracht niet heeft aanbesteed, kan zij in beginsel succesvol aansprakelijk worden gesteld wegens een onrechtmatige daad (artikel 6:162 BW). Een dergelijke procedure kan samenlopen met die onder het eerste punt.
Overeenkomsten gesloten op grond van artikel 2.82a hebben een maximale looptijd van 3 jaar. Bij alle opdrachten dient telkens voor ogen gehouden te worden dat op grond van het Europees Verdrag de markt voor het vrij verkeer van goederen en diensten niet mag worden geblokkeerd.
De kosten van het maken van een offerte of het opstellen van een inschrijving voor een aanbesteding vertonen een sterke samenhang met de omvang van het werk. Bij projecten groter dan € 1 miljoen bedragen de kosten voor bedrijven ongeveer 1% van de offertesom, bij kleine projecten kan dit oplopen tot meer dan 10%.
Ook een gesubsidieerde instelling, organisatie, stichting of vereniging is een publiekrechtelijke instelling en dus aanbestedingsplichtig wanneer deze valt onder de Aanbestedingswet 2012. De rechtspersoon die de onderwijsinstelling in stand houdt is in beginsel de aanbestedingsplichtige organisatie.
Een aanbestedende dienst hanteert geschiktheidseisen om te kunnen bepalen of een gegadigde of inschrijver in staat is om de opdracht uit te voeren. Geschiktheidseisen hebben altijd betrekking op de potentiële opdrachtnemer en niet op de opdracht.
Er zijn twee soorten procedures die zowel voor Europese en nationale aanbestedingen kunnen worden gehanteerd: de openbare en de niet-openbare aanbestedingsprocedure. Daarnaast kunnen voor nationale aanbestedingen de enkelvoudig en meervoudig onderhandse procedures worden gehanteerd.
De voornaamste reden waarom aanbestedende diensten kiezen voor een onderhandse procedure is de snelheid; hier geldt namelijk niet de Europese minimumtermijn van 45 kalenderdagen en zodoende kan er sneller voor een opdrachtnemer worden gekozen, waarmee de oplevering van de opdracht ook sneller in zicht is.
Hoewel de termen 'aanbesteding' en 'tender' vaak door elkaar worden gebruikt, is er een subtiel verschil in gebruik. De term 'aanbesteding' wordt meestal gebruikt voor overheidsopdrachten, terwijl 'tender' vaker wordt gebruikt voor commerciële opdrachten.
Regelmatig doet de vraag zich voor hoe een aanbestedende dienst verder moet wanneer een aanbesteding is mislukt. Met mislukt wordt dan bedoeld dat de aanbestedende dienst geen of geen geschikte inschrijvingen heeft gehad.
Een dag na het versturen van de gunningsbeslissing gaat de standstill-termijn (soms ook Alcatel-termijn of opschortende termijn genoemd) in. Zo hebben alle inschrijvers ruim de tijd om de gunningsbeslissing aan te vechten en te beoordelen of ze in beroep willen gaan.
Onder geldigheidsperiode van biedingen wordt verstaan de periode na de sluitingsdatum voor het indienen van biedingen, waarvoor de biedprijs en de voorwaarden van de bieding niet door de bieder kunnen worden gewijzigd .
De drempels komen overeen met het aantal leden van het Europees Parlement dat in elke lidstaat is gekozen, vermenigvuldigd met het totale aantal leden van het Europees Parlement . De lidstaten worden alfabetisch gerangschikt met behulp van de spelling van hun brontaal (protocollaire volgorde).
Een niet aanbestedingsplichtige opdracht is een opdracht die uitgezonderd is van Europees aanbesteden. Dit soort opdrachten zijn benoemd in de Aanbestedingswet 2012.
Bij een enkelvoudige onderhandse aanbesteding richt de aanbestedende dienst zich tot één enkele ondernemer. Deze wordt vervolgens direct gevraagd om een offerte. Bij een meervoudig onderhandse aanbesteding benadert de aanbestedende dienst drie tot vijf ondernemers (of twee wanneer deze keuze te verantwoorden is).
Het UEA is verplicht voor aanbestedingen boven de Europese drempelbedragen. Bij aanbestedingen onder de Europese drempelbedragen is het alleen verplicht als er uitsluitingsgronden of geschiktheidseisen worden gesteld.
De percelenregeling biedt hiermee de mogelijkheid om een relatief klein maar innovatief deel van een opdracht rechtstreeks te gunnen aan een leverancier met een innovatieve oplossing. De percelenregeling heeft wel als nadeel dat het een extra coördinatievraagstuk introduceert voor de publieke organisatie.