Nederland kent 38 snelwegen. Deze staan onder toezicht van Rijkswaterstaat. Snelwegen worden ook wel autosnelwegen, autostrades of autobanen genoemd. De kruisingen zijn ongelijkvloers en tussen de twee rijrichtingen zit een middenberm.
De A11 had er ook moeten komen, maar nu heet hij N11 (tussen Leiden en Bodegraven). De weg is nooit uitgebouwd tot een officiële snelweg, vandaar dat hij nooit een snelwegnummer heeft gekregen. En zo zijn er meer wegen die ooit waren bedoeld als snelweg maar het nooit zo ver hebben geschopt.
De reden dat bijvoorbeeld de snelweg A3 niet bestaat is omdat het plan van destijds, een weg van Amsterdam via Gouda naar Rotterdam, nooit is uitgevoerd. In 1976 werden alle wegen in Nederland van een letter voorzien: de autosnelwegen kregen de letter A, alle niet-autosnelwegen de letter N.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt. Bijvoorbeeld: een limiet van 100 km/h met daaronder het tijdvenster 06.00 tot 19.00 uur betekent dat je in die periode 100 km/h mag rijden en na 19.00 uur de wettelijke maximumsnelheid van 130 km/h geldt.
Ondanks dat de N-wegen in Nederland slechts 6 procent van het totale wegennet opmaken, claimen de wegen liefst 1 op de 5 doden. Gemiddeld gekeken zijn provinciale wegen liefst driemaal gevaarlijker dan rijkswegen.
De 32 kilometer lange A10, de ringweg rond Amsterdam, was met gemiddeld 4 754 gepasseerde motorvoertuigen per uur in 2018 de drukste rijksweg in Nederland.
De snelweg A38 loopt van knooppunt Ridderkerk (A16/ A15) naar Ridderkerk. Met een lengte van 1,5 km is het de kortste snelweg van Nederland.
1. A7 (Zaandam – Nieuweschans) Met 241 kilometer is de A7 de langste snelweg van Nederland. Deze weg begint bij knooppunt Zaandam in Noord-Holland, en loopt vervolgens via Hoorn en de Afsluitdijk naar Friesland.
Drukste van het land
Maar ook met 4700 auto's per uur blijft de A13 de drukste weg van het land, meldt het CBS. In de top vijf van de drukste snelwegen staan verder de A10 (ring Amsterdam), A12 (Den Haag - Utrecht- Arhem) , A16 (Rotterdam - Dordrecht - Breda) en A2 (Amsterdam - Utrecht- Den Bosch).
De A7, van Amsterdam naar de Duitse grens, is met 241 kilometer de langste snelweg van Nederland. Wie over de kortste snelweg van Nederland rijdt, heeft het waarschijnlijk niet eens door.
De geschiedenis van de A15 gaat terug tot eind jaren '30. In het kader van de aanleg van grote rivierbruggen werd gebouwd aan de brug over de Noord bij Alblasserdam, waarbij de nieuwe weg ongelijkvloers zou aansluiten op de rijksweg 16. Dit westelijk deel van rijksweg 15 werd in 1939 opgeleverd.
De aandachtspunten liggen bij woningbouw en herstel van de vernietigde infrastructuur. In deze periode koppelde men Rijksweg 13 aan Rijksweg 4, zo ontstond er een directe verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam. Dit kwam de plannen voor Rijksweg 3 niet ten goede, hierdoor was de noodzaak voor deze snelweg verdwenen.
Echter niet eerder dan op 15 april 1937 kon de eerste snelweg van Nederland tussen Voorburg en Zoetermeer, over een afstand van 9 kilometer worden opengesteld. De A12 was de eerste snelweg in de wereld die integraal met een vluchtstrook werd uitgevoerd.
Niet in de spits de weg op
In het algemeen kun je zeggen dat de ochtendspits op werkdagen tussen 07.00 en 09.00 uur is en de middag/avondspits tussen 16.00 en 19.00 uur. Rijd dus tijdens deze uren zo min mogelijk op de weg als je dat kunt én als je de spitsdrukte wilt vermijden.
In het wegverkeer zijn de spitsperioden de tijden waarop gemiddeld de meeste files voorkomen. De ochtendspits valt doorgaans in de periode van 7.00 tot 9.00 uur en bij uitbreiding 06.00 tot 10.00 uur. De avondspits valt in de regel tussen 16.00 en 18.00 uur en bij uitbreiding 15.00 tot 19.00.
De slechtste tijden
Op dinsdag en donderdag kunt u beter activiteiten thuis of op het werk plannen. Vooral donderdag ontwikkelt zich tot een probleem. Rond de middag op pad gaan lost weinig op, want ook dan ontstaan steeds meer files.
Provinciale wegen zijn de gevaarlijkste wegen van het land. Slechts zes procent van onze wegen geldt als 'provinciaal', maar op deze wegen valt een vijfde van alle verkeersdoden.
De meeste ongelukken gebeuren op 80 kilometer wegen. Dat komt omdat op deze wegen relatief meer voertuigen met verschillende snelheden komen en er vaker wordt ingehaald op de rijstrook van het tegemoetkomend verkeer. Als ik zou moeten kiezen tussen een autoweg en een autosnelweg, zou ik zeggen autoweg.
De verschillende wegen in Nederland zijn rijkswegen, provinciale wegen, lokale wegen en waterschapswegen. De wegbeheerders in Nederland zijn Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten en waterschappen.
Wet van de constante reistijd
Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130. “Een bijkomend voordeel is dat mensen op lange termijn minder kilometers zullen gaan afleggen.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.