30 minuten: zo lang zaten mensen volgens eMarketer in 2020 gemiddeld per dag op Instagram.
We trappen af met Instagram. Van de (nu nog) big five-platforms (WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn) groeit het aantal gebruikers op dit platform het hardst (18% groei in 2022). De meeste Instagrammers zijn actief rond 10:00 – 11:00 uur.
Niet alleen het aantal gebruikte platformen per persoon blijft stijgen, ook het aantal minuten dat Nederlanders dagelijks actief zijn op social media neemt toe. Inmiddels komt dat neer op een gemiddelde van 114 minuten per dag. Het totale aantal social media gebruikers in Nederland is gestegen naar 14,1 miljoen.
Het aantal Instagram gebruikers in 2023
Instagram had op dat moment een miljard maandelijks actieve gebruikers.
Dit opkomende social media platform is vooral populair onder de wat jongere doelgroep van 15 t/m 24 jaar. Op dit moment heeft het platform 800.000 gebruikers. Dat is evenveel als Pinterest! BeReal is een app uit 2020 waarbij gebruikers één foto per dag kunnen maken en delen.
Wat is de doelgroep van Instagram? De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent).
Gemiddeld ontvangt een video 24,25 reacties en 1097,9 likes per post.
Vooral onder jongeren is dit een populair kanaal. 73% van de jongeren tot en met 19 gebruikt Instagram. In de leeftijdscategorie 20-39 jaar is dit 46% en voor de leeftijdscategorie 40-64 jaar 22%. Van de 65 plussers gebruikt 9% Instagram.
Nano-influencer: 1.000 tot 10.000 volgers (10 tot 100 euro per post) Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post)
In totaal besteden we gemiddeld 114 minuten per dag aan het gebruik van social media. Ook interessant: het aantal gebruikers van social media van 15 jaar en ouder is gegroeid van 13,7 naar naar 14,1 miljoen gebruikers.
Jongeren die relatief veel tijd besteden aan sociale media, zijn over het algemeen iets minder tevreden met hun leven. Maar jongeren die minder dan 2 uur per dag besteden aan sociale media, lijken juist meer te profiteren van de positieve kanten. Bitescience adviseert om rekening te houden met mogelijke effecten.
Post op Instagram 1x per drie dagen. Vaker is niet nodig. Een Instagram post heeft een relatief lange levensduur, dit komt o.a. door het algoritme van Instagram. Na de vierde dag neemt het bereik af en kun je shinen met je nieuwe post.
Zaterdagavond en zondagmiddag zijn populaire tijden voor Instagramgebruikers om likes, comments en shares uit te delen. Als organisatie valt er veel resultaat te behalen buiten kantooruren, en is het dus extra belangrijk om jouw Instagram-posts goed te verspreiden over de dagen.
Hoe vaak je moet posten op Instagram is afhankelijk van de wens om het bereik en de betrokkenheid elke week te maximaliseren. Hun aanbevelingen zijn als volgt: Minder dan 1.000 volgers - 14 berichten per week, of twee berichten per dag. Tussen 1.000 en 250k volgers - 14 tot 20 posts per week voor het hoogste bereik.
Welke social media gebruiken jongeren? Jongeren gebruiken vooral social media kanalen als Instagram, Snapchat en TikTok. Jongeren zijn daarnaast sneller geprikkeld nieuwe platformen te gebruiken.
Volgens cijfers van het CBS gebruiken bijna alle jongeren – en dus veel pubers – social media: maar liefst 99%. Redenen om social media te gebruiken zijn voor pubers contact houden met leeftijdgenootjes, verveling en kijken wat anderen allemaal aan het doen zijn. Het verschil tussen jongens en meiden is ook opvallend.
Je vindt hier alle mensen die naar je Verhaal kijken. Ook profielen die je niet volgen. Dat kan tot 48 uur na het plaatsen van je Verhaal. Je ziet niet hoevaak iemand je Story bezocht.
Wanneer je op Instagram meer dan 10.000 volgers hebt zal je merken dat het aantal hiervan niet omhoog gaat. Althans dat lijkt in ieder geval zo. Vanaf de 10.000 volgers toont Instagram jouw volgers per 100-tallen. Dit betekend dat zodra jij 10100 volgers behaald, Instagram jouw volgers aantal weergeeft als 10.1K.
De cijfers zijn duidelijk: Tiktok en Instagram zijn de grote winnaars, hoewel die laatste opvallend genoeg terrein onder jongeren verliest. Facebook en Twitter verliezen bijna een half miljoen gebruikers, jongeren verlaten Facebook massaal.
TikTok was de meest gedownloade app van 2022
Volgens Business of apps had TikTok vorig jaar 672 miljoen downloads. Dit waren de populairste apps van vorig jaar en het aantal downloads: TikTok: 672 miljoen. Instagram: 548 miljoen.
Op 'Insta' kun je met afbeeldingen en/of korte video's het visuele verhaal van je merk vertellen, waardoor je zichtbaar wordt. Door je foto's/video's te delen, laat je anderen meekijken en meeleven in jouw wereld. Dat is wat werkt op Social Media en daarom is Instagram zo populair.