U kunt de motor van het voertuig direct proberen te starten of hier een paar minuten mee wachten. Is het starten van het pech voertuig gelukt, wacht dan nog enkele minuten voor dat u startkabels losmaakt. Let op: Bij het losnemen van de startkabels kan er een piekspanning ontstaan.
Ontkoppel de startkabels
Wanneer je automotor al 5 minuten loopt, kun je de startkabels loskoppelen. Let wel: dit moet in omgekeerde volgorde gebeuren. Verwijder eerst de zwarte kabel van je eigen auto en vervolgens die van de hulpauto.
Let er hierbij op dat je goede, stevige startkabels gebruikt die de startstroom aankunnen. Laat beide auto's vijf minuten stationair draaien zodat de accu een minimum aan stroom krijgt en rijd daarna in ieder geval een half uur met de auto zodat de accu goed geladen wordt.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
Net zoals bij een auto kun je ook voor je motoraccu startkabels gebruiken. Een andere motor (of auto) kan je lege accu zo helpen starten. Je dynamo doet vervolgens de rest en laadt de accu verder op, als hij tenminste nog goed werkt. Sommige motoren kun je ook aanduwen als je geen startkabels hebt.
Vroeg of laat wordt de accu zwakker en is deze aan vervanging toe. Dit is een normaal verschijnsel. Is de auto accu plots leeg, dan is er altijd iets aan de hand.
Nieuwere auto's zijn gevoeliger
Het zijn er gemakkelijk 30 tot 40. Die kunnen niet tegen ompoling, oftewel de startkabels verkeerd aansluiten. Per stuk kosten de regeleenheden tussen de 400 en 1.000 euro.
Een set startkabels bestaat uit een rode kabel en een zwarte kabel. Beiden met twee klemmen aan de uiteinden. Echter, de ene set startkabels is de andere niet. Want voor het starthulp geven aan de diesel auto kun je eigenlijk geen startkabels gebruiken die alleen voor benzine auto's geschikt zijn.
Er wordt vaak expliciet vermeld dat de rode kabel op de plus polen moet en de zwarte op de min polen. Maar waarom is dat zo? Beide kabels zien er (los van het kleurverschil) hetzelfde uit en het draad is in beide gevallen even dik.
Zorg ervoor dat de auto uitstaat en uw sleutel uit het contact is. Verwijder eerst de accuklem van de – pool (meestal een zwarte kabel). Verwijder daarna de accuklem van de + pool (meestal een rode kabel). Verwijder de accu, vaak zit de accu vast met klem of beugel.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is deze in slechte conditie en moet de accu vervangen worden.
Wanneer je accu leeg is of je startmotor de geest gegeven heeft dan kun je een motor aanduwen.
Alles hangt af van de gebruikte laadpaal en de capaciteit van de batterijen van uw elektrische wagen. In de praktijk varieert de laadtijd van elektrische wagens van 10 uur tot een half uur.
Er is sprake van stationair draaien wanneer de auto stil staat, zonder dat de motor is uitgezet. Denk bijvoorbeeld aan een pakketbezorger die de auto langs de weg stil zet, de motor laat draaien en snel een pakket bezorgt. Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait.
Het grootste nadeel van een start stop systeem is slijtage in de motor. Doordat de motor vaak stopt en weer wordt herstart , met name met korte ritten en rijden in stadsverkeer zal er in toenemende mate inwendige motorslijtage ontstaan.
Wat de openingsstelling betreft, dat het beter is om een motor even stationair te laten warmdraaien voor je vertrekt, is het antwoord: het kan geen kwaad om het te doen, maar het is zeker niet nodig.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Let op! Het is onmogelîjk een auto met een automatische versnellingsbak aan te duwen. Terwijl er wordt geduwd, houdt de bestuurder het koppelingspedaal volledig en het gaspedaal een weinig ingedrukt, terwijl de versnellingshendel in de tweede versnelling staat.