Bij een vertraging van meer dan 5 uur mag u afzien van uw vlucht en de volledige ticketkosten terugvragen aan de luchtvaartmaatschappij. De maatschappij moet uw ticket binnen 7 dagen terugbetalen. Bij een annulering of instapweigering mag u kiezen voor een andere vlucht of een terugbetaling van het ticket.
De luchtvaartmaatschappij moet je bij een annulering de keuze bieden uit: Het ticket terugbetalen binnen 7 dagen en indien van toepassing, een gratis vlucht naar het beginpunt van je reis. Óf een eerstvolgende, vergelijkbare vlucht naar je eindbestemming. Óf een vergelijkbare vlucht, op een dag die je zelf kiest.
Vlucht en vliegticket annuleren binnen 24 uur
Volgens de reisvoorwaarden van ANVR heeft u het recht om de vakantie binnen 24 uur na het boeken te herroepen. U kunt dan uw vakantie kosteloos annuleren.
Mag de luchtvaartmaatschappij mijn vluchttijden wijzigen? De luchtvaartmaatschappij mag uw vluchttijden wijzigen of zelfs de vlucht helemaal uit het schema halen mits zij dit meer dan twee weken voor vertrek aan u communiceren. Dit komt vaak voor bij pakketreizen en tijdens de zomerperiode.
Als uw vlucht geannuleerd is, heeft u in ieder geval recht op een vervangende vlucht of teruggave van uw ticketprijs. De luchtvaartmaatschappij is verplicht om u deze keuze te bieden.
een schadevergoeding (artikel 7), waarvan het bedrag tussen 250 euro en 600 euro ligt, afhankelijk van de lengte van het traject; ingeval men voor een andere vlucht kiest, kunnen deze bedragen met de helft worden verminderd wanneer de vertraging bij aankomst niet langer dan vier uur bedraagt.
Operationele redenen zijn bijvoorbeeld technische problemen of een beschadiging van het vliegtuig door de vliegtuigtrap. Ook wanneer je door operationele redenen je aansluitende vlucht mist en daardoor drie uur later op je eindbestemming komt, heb je recht op een schadevergoeding.
Als een luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert, heeft u recht op een snelle, automatische terugbetaling van het geld. Het is een federale wet: " Een consument heeft recht op een terugbetaling als de luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert, ongeacht de reden, en de consument ervoor kiest om niet te reizen ." Luchtvaartmaatschappijen kunnen proberen de terugbetalingsoptie te verbergen en u ertoe aanzetten om in plaats daarvan een voucher te accepteren.
Vaak hanteert men de regel dat de reisgenoten wel op 1 boeking moet staan of dat de reisgenoten beiden een annuleringsverzekering bij dezelfde maatschappij moeten hebben. Het komt ook wel voor dat de meereizende persoon alleen mag annuleren als hij door de omstandigheden alleen moet reizen.
Als een vlucht van Brussels Airlines wordt geannuleerd, heb je recht op een terugbetaling als je de alternatieve vlucht van de luchtvaartmaatschappij niet accepteert. Ook kun je een terugbetaling aanvragen als Brussels Airlines je überhaupt geen alternatieve vlucht aanbiedt. Ontvang je geld!
Omdat je het product van te voren niet goed kunt beoordelen heb je bij koop op afstand een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd. Binnen de termijn kun je laten weten dat je het product wilt retourneren en je krijgt dan binnen 14 dagen je geld terug, óók de bezorgkosten.
In de wet staat niets over uw rechten bij het wijzigen van een vliegticket. U hebt een overeenkomst gesloten en daar moet u zich aan houden. Soms mag u uw ticket wijzigen of annuleren volgens de voorwaarden. Lees uw ticketvoorwaarden en neem hierover contact op met uw luchtvaartmaatschappij.
Ziekte en letsel
Wordt u onverwachts ziek of krijgt u een ongeluk? Dan kunt u uw reis kosteloos annuleren. Annuleringsverzekering voorwaarden: u moet een medische indicatie hebben (via de dokter) dat u niet op vakantie kunt.
Afhankelijk van je vliegticket. Kosteloos wijzigen kan tot 7 dagen voor vertrek. De wijzigingskosten hangen af van je route en reisklasse. Wijzigen kan tot 48 uur voor vertrek.
In alle gevallen van een geannuleerde vlucht hebben vliegtuigpassagiers recht op volledige restitutie of op een vervangende vlucht die naar hun oorspronkelijke bestemming wordt omgeleid . Passagiers hebben dit recht, zelfs als de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk is voor de annulering.
Gewoonlijk zijn ongeveer 1 procent van alle vluchten probleemvluchten (geannuleerd of langdurig vertraagd); afgelopen jaar was dat 3,8 procent! In 2022 werden er 140% meer vluchten geannuleerd dan in 2019, in totaal goed voor 13460 vluchten.
De koper heeft de mogelijkheid om elk gekocht ticket te annuleren. Echter, niet alle tickets zijn restitueerbaar, dus u krijgt mogelijk uw geld niet terug. Veel luchtvaartmaatschappijen (maar niet alle) staan naamswijzigingen op een ticket toe, dus u kunt bellen en vragen of u het naar de naam van iemand anders kunt veranderen.
Bij een annulering of instapweigering mag u kiezen voor een andere vlucht of een terugbetaling van het ticket. U mag gebruikmaken van een andere vlucht bij de eerste vlucht waar plaats is. Bij een andere vlucht naar een andere luchthaven heeft u ook recht op transfer naar de oorspronkelijke luchthaven.
Annuleren kan altijd, maar je blijft in principe de reissom verschuldigd. Met uitzondering van de belastingen; deze moet de ondernemer aan je terug betalen. Soms kun je deze kosten verhalen op de annuleringsverzekering. Komt de reden van annuleren voor rekening van de reisorganisatie, dan krijg je de reissom wel terug.
Voor interne Europese vluchten bedragen de kosten voor wijzigingen en annuleringen €50 tot €150 voor Economy Class en €100 tot €200 voor Business Class.Voor intercontinentale vluchten kunnen de kosten oplopen tot €250 voor wijzigingen en €400 voor annuleringen.
Ja, u kunt een vlucht opnieuw plannen of annuleren . U moet echter mogelijk een wijzigings- of annuleringsvergoeding betalen, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij waarmee u hebt geboekt en de tariefklasse van uw ticket.
Luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten zijn nu verplicht om passagiers contant geld terug te geven als hun vlucht aanzienlijk vertraagd is of geannuleerd is , zelfs als de persoon in kwestie niet expliciet om een terugbetaling heeft gevraagd.
De operationele reden is vaak een herstructurering van het bedrijf, het veranderen van werkprocessen, outsourcing of soortgelijke zakelijke beslissingen . Evenzo kunnen redenen buiten het bedrijf, zoals verlies van orders, een daling van de verkoop, etc., ervoor zorgen dat de werkgever het contract om operationele redenen beëindigt.
Kan een airline zomaar een vlucht wijzigen? De luchtvaartmaatschappij mag uw vluchttijden wijzigen of zelfs de vlucht helemaal uit het schema halen. Als dit binnen twee weken voor vertrek is gecommuniceerd, kunt u recht hebben op compensatie.
Wat bedoelen we met operationele zaken? Dit zijn de dagelijkse werkzaamheden binnen een bedrijf of afdeling die zorgen dat de producten of diensten op tijd en op de juiste manier worden geleverd.