Voor volledig elektrische voertuigen betaalt u geen bpm. Dit blijft in elk geval zo tot en met 2024. Op deze manier stimuleert de Rijksoverheid volledig elektrisch rijden. Dat is beter voor het klimaat en het milieu.
BPM bedrijfswagens 2024. Tot 2024 is er een bpm-vrijstelling voor de bedrijfswagens van ondernemers. Deze zal vanaf volgend jaar volledig verdwijnen, waardoor vanaf 1 januari 2025 ook ondernemers bpm moeten betalen over de aanschaf van een nieuwe bestelauto.
Als u een nieuwe bestelauto importeert en in Nederland registreert, moet u bpm betalen. Gaat het om een gebruikte bestelauto met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2025 en is de bestelauto ouder dan 5 jaar? Dan geldt het volgende: als particulier hoeft u geen bpm te betalen.
Waarom vervalt de vrijstelling bpm? De overheid wil met deze wijziging de verkoop van emissievrije en zuinige bestelauto's stimuleren. Aangezien de bpm berekend wordt aan de hand van de CO2-uitstoot, loont het zich om een CO2-uitstootvrije of zuinige bestelauto te kopen.
Auto's ouder dan 25 jaar. (hoewel de BPM volgens de wet pas na 25 jaar volledig is afgeschreven, is dit in werkelijkheid al na 17 jaar en 6 maanden) Na 9 jaar en 6 maanden is de BPM al met 92% afgeschreven en betaal je nog maar een klein deel rest BPM.
Bpm op personenauto's in 2025 omhoog
Het kabinet wil vanaf 1 januari 2025 het vaste deel van de bpm verhogen met ongeveer € 200.
Business process management (BPM) is een systematische aanpak die organisaties gebruiken om hun bedrijfsprocessen te beheren, verbeteren en optimaliseren. Het is een van de meest significante technologische trends van de laatste tijd : de modernisering van bedrijven door middel van procesgestuurde transformatie.
In 2025 komen er twee veranderingen aan voor bedrijfswagens met grote invloed op je leasekosten en de bereikbaarheid van je klanten. De bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens wordt afgeschaft en er komen uitstootvrije zones in veel Nederlandse steden. Hieronder lees je wat dit voor jou betekent.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
U moet bpm betalen in onder meer deze situaties: U koopt een personenauto, motor of bestelauto in Nederland (bpm zit meestal in de verkoopprijs). U importeert een personenauto, motor of bestelauto vanuit het buitenland en vraagt een Nederlands kenteken aan (u doet bpm-aangifte).
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
niet meer dan 88 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling) 89 t/m 131 gram per kilometer: € 125,- per gram. 132 t/m 192 gram per kilometer: € 148,- per gram. 193 t/m 215 gram per kilometer: € 276,- per gram.
#1 Bijtellingsregels blijven onveranderd
Wat dat betreft is 2024 een bijzonder jaar, want er verandert helemaal niets. Net als in 2023 profiteren bestuurders van een auto van de zaak van een bijtellingstarief van 16% over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde van hun auto.
U hebt 1 of meer personenauto's met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer: sinds 1 januari 2025 betaalt u driekwart van het gewone tarief motorrijtuigenbelasting in plaats van het halftarief. Het driekwarttarief gaat in vanaf het eerste tijdvak in 2025 waarin u mrb moet betalen.
Vanaf 1 januari 2025 komt er ook een einde aan de BPM voor elektrische en plug-in hybride personenauto's. Oftewel de hybride auto's met een stekker. Deze auto's gaan dan net als de andere personenauto's mee in de bpm-berekening.
Voor je medewerker betekent een bedrijfswagen een flinke besparing op de kosten ten opzichte van een eigen auto. Gebruikt hij de bedrijfswagen ook privé, dan betaalt hij daarvoor enkel belasting. Hij hoeft de wagen niet aan te kopen en heeft ook geen zorgen over de kosten voor onderhoud, reparaties en verzekering.
Met de afschaffing van de vrijstelling BPM verdwijnt wel het grote voordeel van een grijs kenteken. Wat blijft is een veel lagere wegenbelasting voor grijs kenteken. Ook die gaat voor bedrijfswagens met grijs kenteken echter omhoog. In 2025 is de verhoging 15% en in 2026 wordt de houderschapsbelasting 6,96% hoger.
Op 1 januari 2025 wordt het bedrag van een aantal uitkeringen verhoogd. Het gaat om de Participatiewetuitkeringen (bijstand), IOW, IOAW, AOW, ANW, Wezenuitkering, Wajong, WW, WIA, WAO, Ziektewet en Toeslagenwet.
Toekomstige trends in BPM- en Process Intelligence-technologie
In de komende jaren zal AI veel handmatige handelingen semi-automatiseren, de productiviteit verhogen en BPM-experts in staat stellen zich te richten op activiteiten met een hogere waarde . Vooruitkijkend zal het fascinerend zijn om over tien jaar terug te blikken op de evolutie van BPM.
Waarom heeft Nederland BPM? In Nederland worden nieuwe auto's altijd verkocht voor een bedrag waar BPM (en btw) in is verwerkt. Het enige land ook, want in de andere landen kennen ze deze belasting niet. Daarom moet over auto's die in het buitenland zijn gekocht, een 'rest-BPM' worden betaald.
BPMN werd bijna twintig jaar geleden uitgebracht en heeft sinds 2014 geen significante update meer gehad. Sindsdien is er veel veranderd, waarbij veel beoefenaars klagen dat BPM niet zo haalbaar is in het snelle digitale tijdperk. In deze tijd zijn er ook alternatieven verschenen.
Teruggaaf bpm aanvragen
De teruggave bpm kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Gebruik hiervoor het formulier Verzoek teruggaaf bpm voor een in Nederland geregistreerd motorrijtuig. Bij een buitenlands kenteken kunt u ook het formulier Teruggaaf bpm – export buitenlands kenteken gebruiken.
BPM regeling 2025
In het kort betekenen de nieuwe regels vanaf 2025 dus het volgende voor het aanschaffen van (tweedehands) bestelauto's: Als de bus 5 jaar oud is of jonger, betaal je BPM (want de BPM vrijstelling vervalt vanaf 2025). Als de bus ouder dan 5 jaar is, betaal je geen BPM (daarin verandert niets).
Met ingang van 2025 verdwijnt de vrijstelling van bpm voor eigenaren van bestelauto's met een verbrandingsmotor. Wanneer je nu nog een bedrijfswagen met grijs kenteken bestelt, profiteer je dus nog van de vrijstelling. Voor bedrijfswagens die je nu in bezit hebt, hoef je vanaf 2025 niet alsnog bpm te betalen.