Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Er zijn momenteel drie borden in de omloop met dezelfde regel: u mag er parkeren mits uw auto ook aan het opladen is. De boete voor verkeerd parkeren bedraagt €90. Heeft u geen elektrische auto? Zorg dan dat u niet op een parkeerplaats voor elektrische auto's staat, want dit mag niet.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
"Als een elektrisch voertuig opgeladen is, dan dient de bestuurder plaats te maken voor een ander elektrisch voertuig. Ook dan kan er een boete opgelegd worden, alleen komt dit in de praktijk minder voor", aldus de communicatieadviseur van de gemeente.
Laadpaalkleven is niet langer strafbaar. Als de stekker in de auto zit en er is parkeergeld betaald, kan de eigenaar geen boete meer krijgen voor illegaal parkeren.
Bord bij de oplaadpaal
Dit betekent dat de laadplek tussen 10.00 uur in de morgen en 22.00 uur in de avond exclusief voor opladende auto's is. Buiten deze tijden mag op deze plek ook geparkeerd worden met een niet-elektrische auto.
Er zit geen tijdslimiet aan het opladen op de laadplek.
Laden en lossen mag zolang duren als nodig is. U moet wel onmiddellijk met laden/lossen beginnen en dit ook niet onderbreken als u een naheffing parkeerbelasting wilt voorkomen.
Parkeren is wanneer een voertuig langer stilstaat dan nodig is voor het in- en uitstappen van personen of voor het laden en lossen. Het wachten op een passagier die bijvoorbeeld een snelle boodschap doet valt ook onder parkeren, ongeacht of de bestuurder aanwezig wel of niet aanwezig is in het voertuig.
Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Bij openbare laadpalen maakt u gebruik van de meeneembare laadkabel die u bij de auto heeft gekregen. Steek de lader in de auto en start het laden door de laadpas voor de laadpaal te houden. Om het laden te stoppen, kunt u wederom de pas ervoor houden. De laadpas is uw betaalmiddel en identificatiemiddel in één.
In de app ANWB Onderweg vind je alle openbare laadpalen voor je elektrische auto. De app laat meteen zien of de laadpaal in gebruik of vrij is. Ook kun je zoeken naar laadstations van specifieke aanbieders.
Hoe lang mag ik parkeren bij een laadpaal? U mag zolang u laadt bij een laadpaal geparkeerd staan.
Aan een parkeerder moet een redelijke tijd worden gegeven om een kaartje te kunnen kopen. De rechtbank is van oordeel dat 5 minuten tussen het parkeren en het betalen, gelet op alle betalingshandelingen die verricht moeten worden, niet als onredelijk lang gezien kan worden.
Boete op de stoep parkeren
Als je de auto op de stoep parkeert dan bestaat er een kans dat je daarvoor een boete krijgt. De boete bedraagt € 100,00 voor fout parkeren. Er rijden vooral door grote steden doorlopend scanauto's door de straten en er zijn toezichthouders te voet actief.
Parkeren zonder te betalen
De boete die hiervoor opgelegd wordt is feitelijk een gemeentelijke belastingaanslag. Veel gemeenten berekenen een bedrag van rond de 60. - euro, plus één uur parkeergeld, hoewel meer dan een uur ook kan, indien aannemelijk is dat dit terecht is.
Het onmiddellijk laden en lossen van goederen kwalificeert als stilstaan en niet als parkeren. Op grond van art. 23 RVV 1990 is in een aantal specifieke situaties verboden om met een voertuig stil te staan op de weg.
Stilstaan en parkeren zijn gedefinieerd in de regelgeving: Stilstaan doe je enkel wanneer je iemand laat in- of uitstappen of je auto in- of uitlaadt, of dat nu 1 minuut of 1 uur duurt. Parkeren doe je wanneer je langer stilstaat dan nodig voor het in- of uitstappen of in- of uitladen.
Waarom heffen gemeenten parkeerbelasting? De parkeerbelasting heeft een regulerend karakter. Met de parkeerbelasting wordt het parkeergedrag van bewoners of bezoekers van een gemeente gereguleerd.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Je kunt een auto gewoon opladen als het regent. In principe is de stekker zo beveiligd, dat er geen (regen)water in kan lopen.
Daarmee laad je thuis een elektrische auto in 10 tot 20 uur op. Veel nieuwbouwhuizen hebben een 3-fasen-aansluiting (3x25A). Dan kun je een laadpaal met meer vermogen (7,4 kW of 11 kW) plaatsen. Daarmee kun je 2 of 3 keer zo snel laden: in 3,5 tot 10 uur.