Bougies hebben geen vastgelegde levensduur, echter wordt de grens vaak gesteld dat ze na ongeveer 20.000 tot 30.000 kilometer aan vervanging toe zijn. Heeft u bougies van hoogwaardig materiaal zoals Platinum of Iridium, dan gaan ze vaak langer mee, soms tot wel 90.000 km.
Het wordt aangeraden om uw bougies te vervangen zodra deze op de grens van hun levensduur komt of om de 3 jaar. Maar het kan voorkomen dat bougies om een of andere reden eerder vervangen moet worden. Een normale oude bougie uit een goed werkende motor ziet er over het algemeen droog en geelachtig uit.
Gemiddeld is de levensduur van klassieke bougies niet meer dan 30.000 mijl , en die van platina en iridium is niet meer dan 55.000 mijl. De volgende zijn tekenen van een storing die aangeven dat de bougie vervangen moet worden: Afzettingen van as of olie, roet, vernis of slak, gesmolten of verkleurde elektroden.
Heb je het idee dat je auto niet meer zo soepel rijdt als voorheen? Dat kan te maken hebben met versleten bougies. Versleten bougies kunnen leiden tot slechtere motorprestaties, een hoger brandstofverbruik en zelfs moeite met starten. Daarom is het belangrijk om ze op tijd te vervangen.
Bij een viercilindermotor moet u dus minimaal vier bougies vervangen, bij een achtcilinder minimaal acht. De exacte materiaalkosten zijn afhankelijk van welke motor er in uw auto zit. Reken voor een normale viercilindermotor op materiaalkosten van rond de 40 tot 60 euro.
Omdat de meeste automotoren meerdere cilinders hebben, kunt u technisch gezien rijden met slechts één van de bougies in werking . Helaas kan het missen van een of meer functionele bougies leiden tot instabiliteiten in de krukas van uw motor, wat ernstige schade aan uw voertuig kan veroorzaken.
i Onregelmatig stationair draaien: ongebruikelijke vibraties en geluiden zoals geratel of geklop komen uit de motor bij het stationair draaien. i Langzaam optrekken: Een ander teken van ontstekingsfouten als gevolg van versleten bougies is langzaam optrekken.
SYMPTOMEN VAN EEN DEFECTE BOBINE: SYMPTOMEN
Motor start niet. Voertuig heeft overslaande ontstekingen. Slechte acceleratie of vermogensverlies. Motorregeleenheid schakelt in noodloop.
Deze bougies zijn voorzien van een iridiumlegering aan de midden elektrode. Dit maakt de bougies kostbaar maar ze hebben een vervangingsinterval van 75.000 km of 5 jaar terwijl normale bougies veel vaker vervangen dienen te worden. De prijs van €130.97 incl. BTW maar exclusief montage is markt conform.
De voornaamste reden dat bougies slecht worden, is door de tijd . De anti-corrosiecoating die dit onderdeel beschermt, slijt uiteindelijk. Olie, koolstof en ander vuil kunnen nu de bougie bereiken en zich erop ophopen.
Slechte bougies kunnen leiden tot een slechte ontsteking, wat op zijn beurt kan resulteren in moeilijkheden bij het starten van de motor. Onregelmatig stationair draaien: Als de motor onregelmatig draait in stationair toerental of als u trillingen voelt tijdens het rijden, kunnen versleten bougies de oorzaak zijn.
COP-spoelen en hun isolatielaarzen zijn gemaakt van plastic en rubber die de hoogspanningsgeleidende materialen binnenin beschermen en isoleren. Schade zal ervoor zorgen dat de hoogspanning lekt (kortsluiting) naar de aarde, wat een misfire en mogelijke schade aan andere ontstekingscomponenten veroorzaakt. Als de laarzen beschadigd zijn, moeten ze worden vervangen.
Zelfs als u geen problemen hebt, wilt u de bougies toch vervangen na elke 30.000 mijl. Voor de meeste bestuurders betekent dit dat u eens in de 2-3 jaar een onderhoudsbeurt voor de bougies moet ondergaan!
Problemen met de bougies manifesteren zich meestal voordat een motor echt 'te vet' is en de motor nauwelijks meer loopt of als er roet en olie aan kleven, bijvoorbeeld als het controlelampje met de motor oplicht. Of de motor loopt ineens onregelmatig. Of de auto wil niet meer starten.
Deze bougies zijn voorzien van iridium.Dit maakt dat ze een langere levensduur hebben, de bougies zijn hierdoor wel prijzig wat de hoge prijs kan verklaren. De prijs is opgebouwd uit materiaal en arbeid, ook het vervangen zal ongeveer een half uur in beslag nemen.
Als je vermoedt dat de bougie kapot is, is het beter om niet door te rijden. Doorrijden met een kapotte bougie kan de motor beschadigen en de reparatiekosten verhogen.
De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen. Het is mogelijk om de bobine zelf te vervangen, maar dit raden we af.
U houdt het pinnetje van de bougie vonk tester tegen uw bougie (terwijl de bougie gewoon in uw cilinderkop gemonteerd zit en de bougiedop en kabel ook aangesloten zijn.) en dan probeert u te starten. Als u het pinnetje goed op de bougie houdt, zou u het lampje moeten zien flitsen. Probeer dit altijd een paar keer.
Als de bougies niet goed functioneren, hoort u een kloppend geluid van de motor tijdens het accelereren. Kloppen van de motor wordt veroorzaakt doordat de bougies niet op het juiste moment vonken produceren, waardoor het lucht-brandstofmengsel niet kan ontploffen in de verbrandingskamer.
Een van de meest voorkomende indicaties dat er iets mis is met een cilinder, is een merkbare afname in motorvermogen. Je auto kan moeite hebben met accelereren of niet de prestaties leveren die je gewend bent.
Ja, de ANWB kan in veel gevallen een bobine vervangen. De ANWB Wegenwacht is uitgerust om veelvoorkomende reparaties ter plaatse uit te voeren, inclusief het vervangen van een bobine, mits ze de juiste onderdelen bij zich hebben.
De meeste auto's hebben vier bougies. Dit heeft te maken met het aantal cilinders. Als je en motor hebt met drie cilinders hebt meestal drie bougies. Daarnaast zijn er auto's met vijf, zes, acht, tien of twaalf cilincers.
Eén slechte bougie kan al problemen veroorzaken , en als ze allemaal kapot gaan, kan uw motor niet meer draaien. De meeste autofabrikanten raden aan om de bougie elke 30.000 mijl of zo te vervangen, maar dat hangt sterk af van het type materiaal dat is gebruikt om uw bougie te maken.
Vraag of een voorbijganger je aan kan duwen.Zet de auto in de tweede versnelling en laat de koppeling tijdens het aanduwen langzaam opkomen. Werkt dit niet en moet je weg, bel dan de pechhulp. Je kan ook de accu aan de accu-oplader leggen en de volgende dag weer proberen om te starten.