De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
Lærdal (24,5 km) - Noorwegen
In de tunnel bevinden zich namelijk nog 3 grotten die dankzij haar blauwe licht werken als 'wake-up-call' voor het doorgaande verkeer. Geen autotunnel, maar zeker wel het vermelden waard: Met een lengte van 57 kilometer is de Gotthard spoortunnel met afstand de langste tunnel ter wereld!
Atal Tunnel is 's werelds langste snelwegtunnel boven de 10.000 (3.048 m) voet. Atal Tunnel is ook bekend als Rohtang tunnel. Het ligt aan de Leh-Manali Highway in Himachal Pradesh. Het is vernoemd naar de voormalige premier Atal Bihari Vajpayee.
Deze tunnel van Zwitserland richting Italië loopt door het Gotthardmassief. De lengte van de Gotthardtunnel is 16,9 kilometer. Je hebt wel een vignet voor Zwitserland nodig!
De langste tunnel van Zwitserland is de Gotthard-basistunnel. Met zijn lengte van 57,1 km is dit zelfs de langste tunnel ter wereld.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
De Gotthardpas en de Gotthardtunnel bevinden zich beide in Zwitserland en verbinden de regio's Uri en Ticino. Over het algemeen is de Gotthardtunnel sneller dan de Gotthardpas.
Met 16.942 meter is het de langste autotunnel van de Alpen (de langste autotunnel binnen Europa is de Lærdalstunnel in Noorwegen met een lengte van 24,5 km).
Diep in de tunnel lopen de temperaturen vaak hoog op, tussen 30 en 40 graden Celsius. Dit komt door de aardwarmte, hoe meer berg er boven de tunnel zit, hoe hoger de temperatuur stijgt. In de basistunnel (spoortunnel) komen zelfs temperaturen tussen 40 en 50 graden Celsius voor.
Bouw. De Westerscheldetunnel is door zijn centrale ligging de belangrijkste schakel tussen Zeeland, Vlaanderen en West-Brabant. Per dag maken gemiddeld meer dan 21.000 voertuigen gebruik van de tunnel met een lengte van 6,6 kilometer.
1. De langste weg ter wereld. De Pan-Amerikaanse weg strekt zich uit over meer dan 30.000 kilometer van Alaska in het noorden tot het uiterste zuiden van Argentinië. Als automobilist doorkruis je maar liefst 17 landen en reis je door twee continenten met zes tijdzones en vier klimaatzones!
De E45 is een Europese weg, gelegen in Noorwegen, Finland, Zweden, Denemarken, Duitsland, Oostenrijk en Italië. De weg vormt een lange noord-zuidroute vanaf Alta via Göteborg, Hamburg, München, Roma en Messina naar Gela. De E45 is in totaal 5.323 kilometer lang, exclusief veerdiensten.
De langste auto die er bestaat, is The American Dream met een lengte van 30,5 meter.
De langste "moderne" tramlijn (lightrail) is lijn A in Los Angeles. De lijn heeft 44 haltes en is 79,2 kilometer lang. De lijn kent korte stukken straatspoor, enkele tunnels plus viaducten en is deels aangelegd op voormalige spoorbeddingen.
Albanië is na Noord-Korea het land met de meeste tunnels.
In 2024 is de Gotthardtunnel extra gesloten op deze data. Op dit moment is er één wegtunnel onder het Gotthardmassief, waardoor het verkeer van beide kanten langs elkaar heen rijdt. Er wordt aan een tweede tunnel gewerkt, waardoor de verkeersstromen van elkaar kunnen worden gescheiden.
Informatie over de Gotthardtunnel
De Gotthardtunnel is bijna 17 km lang (om precies te zijn 16,942 km). Met zijn lengte is de Gotthardtunnel de nummer 3 op de lijst van de langste tunnels ter wereld!
Normaal gezien is de maximum snelheid 100 km per uur. Het kan zijn dat we een snelheidsbeperking moeten instellen. Dit wordt dan aangegeven op de matrixborden boven de rijbanen in de tunnel en op het tracé. Het is van belang voor je eigen veiligheid én die van andere weggebruikers dat je je aan de snelheid houdt.
De A2 is een Autobahn in Zwitserland. De autosnelweg vormt de belangrijkste noord-zuidroute van het land en begint aan de Duitse grens bij Basel en loopt via de Gotthardtunnel naar de Italiaanse grens bij Chiasso.
Tunnels voor het verkeer zijn al heel oud. Zo is bekend dat rond 2160 voor Christus de oudst bekende verkeerstunnel ter wereld werd gegraven onder de Eufraat door in Babylonië. Veel verkeer was er niet - de tunnel was een particuliere verbinding tussen de stad Babylon en het koninklijk paleis.
De meest voor de hand liggende alternatieve route is via de San Bernardinotunnel. De A13 in Zwitserland werd in juni 2024 afgesloten na zware regenval en aardverschuivingen. Maar vanaf september 2024 is de A13 weer volledig open met alle vier de rijstroken en zijn de herstelwerkzaamheden afgerond.
De eerste Gotthard-buis wordt vanaf 2029 opgeknapt. De tunnelboormachines gaan in 2024 van start en eind 2029 wordt de constructie, die 2,14 miljard Zwitserse frank gaat kosten, opengesteld voor het verkeer. De eerste buis, die in 1980 werd geopend, wordt dan voor drie jaar gesloten en gerenoveerd.
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.