Sneller dan verwacht heeft de Vlaamse Regering de wetswijziging gepubliceerd waarmee het maximum gewicht voor voertuigcombinaties wordt verhoogd van 44 naar 48 ton. In bepaalde gevallen is zelfs een verhoging tot 50 ton mogelijk. De nieuwe voorschriften treden vanaf 6 december 2021 in werking.
Klassiek aangedreven voertuigen krijgen in de nieuwe wetgeving een maximale toegelaten massa (MTM) tot 48 ton. Voor milieuvriendelijke en emissievrije voertuigen is een tonnageverhoging tot maximaal 50 ton toegelaten. Dat komt omdat milieuvriendelijke technologie, zoals batterijen, voor extra gewicht zorgt.
Duitsland. Het maximaal gewicht van een vrachtwagen in Duitsland is 40 ton. Dat geldt wel alleen voor vrachtauto's die hun lading uitsluitend over de weg vervoeren. Wanneer de geladen goederen een deel van de rit per spoor of over water afleggen, mogen vrachtauto's vaak 44 ton wegen (intermodaal transport).
Maximaal gewicht vrachtwagens
De vrachtwagen mag niet meer wegen dan 50 ton, inclusief de lading. Is dat wel zo dan is er sprake van overbelading. Dit is strafbaar.
Sneller dan verwacht heeft de Vlaamse Regering de wetswijziging gepubliceerd waarmee het maximum gewicht voor voertuigcombinaties wordt verhoogd van 44 naar 48 ton. In bepaalde gevallen is zelfs een verhoging tot 50 ton mogelijk. De nieuwe voorschriften treden vanaf 6 december 2021 in werking.
Frankrijk heeft in 2013 het maximum gewicht voor vrachtauto's verhoogd van 40 naar 44 ton. Die verhoging geldt formeel alleen voor het nationale vervoer. Voor het grensoverschrijdend vervoer zijn immers de (verplichtende) voorschriften uit de Europese vervoersrichtlijn 96/53/EG van toepassing.
Het maximale totaalgewicht is vastgelegd op 80.000 pond (36,2 ton), zijnde het volledige gewicht van vrachtwagen, oplegger en vracht. Daarnaast is er wetgeving omtrent de maximaal toegestane asdruk.
Hoeveel ton vrachtwagen Duitsland: In Duitsland is het belangrijk om je aan de maximale toegelaten massa van 40 ton te houden. Ze controleren hier regelmatig. Hoeveel ton vrachtwagen Frankrijk: De maximale toegelaten massa is 44 ton, maar dit geldt officieel alleen voor nationaal verkeer.
Als je op een zondag over de Duitse snelwegen rijdt, valt het je misschien op dat het stukken rustiger is dan normaal. Dat komt omdat in Duitsland een speciale wet geldt die vrachtwagens boven de 7,5 ton verbiedt om op zon- en feestdagen te rijden.
Op de genoemde gewichten bestaat geen tolerantie. Bij overschrijdingen vanaf 2 procent worden boetes gegeven. Moedwillige overbelading wordt ook bij minder dan 2 procent bestraft.
In Frankrijk geldt op zon- en feestdagen van 22.00 uur de voorafgaande dag tot 22.00 uur die zon- of feestdag op alle wegen een algemeen rijverbod voor voertuigen of voertuigcombinaties met een toegestane maximum massa van meer dan 7,5 ton. Het rijverbod geldt ook voor losse trekkers zonder oplegger.
Vrachtwagens rijden vaak dwars door heel Europa om hun lading weg te brengen of op te halen. De verschillende landen hebben andere regels voor de snelheid op de weg. Zo mogen sommige vrachtwagens op de snelweg in Frankrijk 90 km/u en in Italië zelfs 100 km/u.
Camion* is geen standaardtaal. Correct is vrachtwagen of vrachtauto. Vrachtwagen is zowel in België als in Nederland het meest voorkomende woord.
Merk je dat een vrachtwagen 90 rijdt, dan is die voor internationaal vervoer daarop begrensd; de chauffeur rijdt 90 omdat er weinig wordt gecontroleerd.
De reden hiervoor is heel simpel. De Europese Unie heeft bepaald dat een vrachtwagencombinatie maar een bepaalde lengte mag hebben. En als de neus van een vrachtwagen korter is, kun je dus een langere aanhanger gebruiken. Zo kun je meer vervoeren met dezelfde vrachtwagen.
De Federal Motor Carrier Safety Administration (FMCSA) van het Amerikaanse ministerie van Transport (DoT) heeft wetten opgesteld die van toepassing zijn op interstate highways en de meeste wegen in de VS. Volgens de federale limieten mag er niet meer dan 20.000 lbs.op een enkele as , 34.000 lbs. op een tandemas en 80.000 lbs. op een tandemas rijden.
Maximaal gewicht van een vrachtwagen
De standaardgewichtslimiet voor vrachtwagens in de EU is 40 ton, maar onder specifieke omstandigheden (zoals intermodaal transport, waarbij de vrachtwagen wisselt tussen weg en spoor) kan dit worden verhoogd tot 44 ton .
Vrachtwagens van 44 ton zijn niet per se groter dan vrachtwagens met een lager gewicht, maar mogen gewoon zwaardere ladingen vervoeren. Het enige type vrachtwagen dat 44 ton kan vervoeren, heeft zes assen (drie op de trekker, drie op de oplegger) , een wegvriendelijke vering en een aandrijfasgewicht van 10,5 ton.
25 tot 30% overladen is de boete al 140 tot 235 euro. Frankrijk: bij overgewicht van het voertuig bedraagt de boete al snel 135 euro, met een maximum tot 750 euro. Bij overgewicht van meer dan 5% kan het voertuig zelfs in beslag genomen worden.
In Duitsland mogen vrachtwagens alleen 44 ton wegen als de geladen goederen een deel van de rit per spoor of over water afleggen. Als goederen alleen via wegvervoer getransporteerd worden geldt er een maximum van 40 ton.
Wij leggen u graag uit wat die “groene L” op een vrachtwagen betekent. De groene L op een vrachtwagen houdt in dat de vrachtwagen voldoet aan de gestelde eisen van geluidsemissie. De “L” staat namelijk voor Lärmschutz, ofwel bescherming tegen geluidshinder.
Voertuiggewicht: Vrachtauto's met 2, 3 of 4 assen: Maximaal 19,00 ton tot 32,00 ton. Combinaties met 3 tot 6 assen: Maximaal 29,00 ton tot 44,00 ton, afhankelijk van configuratie en luchtvering.