3: Matige wind (12-19 km/uur) 4: Matige wind (20-28 km/uur) 5: Vrij krachtige wind (29-38 km/uur) 6: Krachtige wind (39-49 km/uur)
De meest voorkomende windkrachten liggen in Nederland tussen de 2 Bft (zwakke wind) en 5 Bft ( vrij krachtige wind). Windkracht 5: bladeren van bomen ruisen en kleine bomen bewegen, vuilnisbakken waaien om. Windkracht 6: dikke takken bewegen, paraplu's waaien kapot en hoeden waaien af.
Althans, was het maar zo makkelijk. Misschien wel het allerbelangrijkste voor jou als fietser zijn de wind en temperatuur. Een matige tot vrij krachtige wind, windkracht 3 tot 5, maakt jouw fietstocht al gauw tot een bikkeltocht. Als het ook nog eens bloedheet is met de krachtige zomerzon op je lichaam…
Vrij krachtige wind: Windkracht 5 (30 tot 38 km/u)
Windkracht 5 brengt een vrij krachtige wind met zich mee. De golven op het water worden aanzienlijk groter met veel schuimkoppen. Bomen wiegen heen en weer en takken kunnen breken. Op zee is het matig golvend met schuimstroken.
Onder geen beding zullen zij een landing inzetten die niet veilig is! Wanneer een crosswind hoger is dan windkracht 5 (maximaal 20 knopen), worden de vliegtuigen naar een andere baan gestuurd met minder crosswinds. Is de wind te sterk? Dan worden de toestellen zelfs aan de grond gehouden om de veiligheid te waarborgen.
Wanneer het hard waait, bij windkracht 6 en meer, spreken we van harde wind. Dit hoeft voor landende en opstijgende vliegtuigen geen groot probleem te zijn, zolang zij de wind tegen hebben. Komt de wind van opzij, dan mag de zijwind in principe niet meer bedragen dan windkracht 5 (20 knopen).
Vliegtuigen moeten tegen de wind in opstijgen en landen , dus de richting van aankomst en vertrek wordt bijna uitsluitend bepaald door de windrichting. Ongeveer 70 procent van de starts per jaar is in het oosten met landingen vanuit het westen. Ongeveer 30 procent van de starts per jaar is in het westen met landingen vanuit het oosten.
4: Matige wind (20-28 km/uur) 5: Vrij krachtige wind (29-38 km/uur) 6: Krachtige wind (39-49 km/uur) 7: Zeer krachtige wind (50-61 km/uur)
3 (Zachte bries): Bladeren en kleine takjes zijn constant in beweging; lichte vlaggen uitgespreid. Windsnelheid is 12-19 km/u, of 7-10 knopen . 4 (Matige bries): Doet stof en los papier opwaaien; kleine takken beginnen te bewegen; wind strekt lichte vlag uit. Windsnelheid is 20-28 km/u, of 11-16 knopen.
Niet veilig. Bij harde wind, maandag was het windkracht 6, dinsdag zelfs windkracht 7, is het al helemaal niet veilig om mee te liften. ,,De voorste fietser kan door de wind een onverwachte beweging maken”, zegt Pompe. Fietsen hebben bovendien geen remlicht.
Rijd niet met een aanhanger tijdens harde windstoten
Ook rijden met een caravan is onverstandig. Beide zijn net als vrachtwagens extra gevoelig voor harde windstoten. Het risico bestaat dat de aanhanger of caravan omzwaait of dat deze door de windstoten gaat slingeren.
Als het KNMI code geel uitgeeft, dan moet je op je hoede zijn. Maar bij code oranje of rood is het beter om het risico niet te nemen en dus thuis te blijven. Het KNMI geeft code geel op het moment dat er kans is op windstoten van meer dan 75 km/u, oftewel windkracht 9 tot 10.
Bij veel wind (windkracht 4 en hoger) en storm raden wij af te gaan hardlopen. Het risico dat je een boom of tak op je hoofd krijgt is vrij groot. Ook kunnen opeens onweersbuien ontstaan, de flits is dan heel onverwachts en je kunt geraakt worden.
Met elke wind kan je fietsen.
De hoogste windstoot die ooit tijdens een storm op een KNMI-weerstation is gemeten bedraagt 162 km/h op 6 november 1921 in Hoek van Holland.
10 tot 19 km/u Het weer verandert, de bladeren ritselen en je voelt een briesje op je gezicht. Situatie normaal. 20 tot 29 km/u Sterk genoeg om wapperende vlaggen recht te trekken en kleine boomtakken te schudden. Verwacht stof en los papierafval dat door de lucht vliegt.
Zo'n 10 to 20 keer per dag is heel gewoon. Je kunt spreken van winderigheid of flatulentie wanneer iemand veel meer scheten laat of daar geen controle over heeft. De aanwezigheid van gas in de darmen komt door: Het inslikken van lucht.
De knoop (/nɒt/) is een eenheid van snelheid die gelijk is aan één zeemijl per uur, precies 1,852 km/u (ongeveer 1,151 mph of 0,514 m/s).
specificeer 10 MPH als de maximale windsnelheid voor toepassing. Spuiten wanneer de wind de etiketbeperkingen overschrijdt, is niet alleen illegaal, maar kan ook maatregelen om off-target-beweging te elimineren (bijv. lage drift-sproeiers, lage spuitdruk, enz.) tenietdoen.
De Amerikaanse National Weather Service definieert een storm als een aanhoudende oppervlaktewind met een snelheid tussen 34 en 47 knopen (63,0 en 87,0 km/u; 17,5 en 24,2 m/s; 39,1 en 54,1 mph). Weerdeskundigen geven doorgaans stormwaarschuwingen af wanneer er winden van deze sterkte worden verwacht.
Al bij windkracht 7 gevaarlijk
Bij de proeven bleek dat een lege lichte combinatie al bij windsnelheden van 55 km/u (windkracht 7) gaat kiepen. Een volgeladen doet dat pas bij 74 km/u (windkracht 8).
Hoewel het misschien vreemd lijkt, proberen alle vliegtuigen tegen de wind in te vliegen bij het opstijgen. De redenen hiervoor liggen in de fysica van actie-reactie en aerodynamica. Bij het opstijgen tegen de wind in, veroorzaakt de tegemoetkomende kracht op de vleugels een opwaartse stuwkracht, waardoor het vliegtuig daadwerkelijk met een lagere snelheid de lucht in kan gaan .
Melding over veiligheid vliegverkeer
U kunt bijvoorbeeld een melding doen bij de ILT als: er boven uw woonplaats naar uw gevoel onveilig wordt gevlogen; het vliegtuig waarmee u reist zichtbare gebreken of defecten vertoont; 2 vliegtuigen elkaar bijna lijken te raken in de lucht.
Met dit in gedachten zijn horizontale winden (ook bekend als "crosswinds") van meer dan 30-35 kts (ongeveer 34-40 mph) over het algemeen een belemmering voor opstijgen en landen. Hoe dit gebeurt, hangt af van waar u zich in de vlucht bevindt.