De zuinigste GTE-rijder plugt blijkbaar regelmatig in en verbruikt zo 11,36 kWh stroom en 3,27 liter benzine per 100 km. De ongunstigste waarden zijn 6,28 kWh/100 km aan elektriciteit en 4,56 l/100 km aan brandstof. Kijk je sec naar het benzineverbruik, dan rijdt dus elk van deze pluggende rijders zuiniger dan 1 op 20.
van 0 naar 100 km accelereert, een topsnelheid van 225 km/h behaalt, een zuinig brandstofverbruik van 1,7 liter super op 100 km heeft en bovendien tot een snelheid van 50 km lokaal emissievrij kan rijden. Dat zijn in elk geval de gegevens waarmee VW zijn Plug-In-Hybrid Passat GTE in de markt zet.
De plug-in hybride Passat GTE Business is net zo luxe en intelligent, maar dan uitgerust met een elektrische actieradius van 56 kilometer.
Een elektrische of plug-in Volkswagen is met een app op afstand voor te verwarmen. Gebruik deze mogelijkheid om voor vertrek de auto op de gewenste temperatuur te brengen, terwijl hij nog aan de lader staat. De app bevat een handige timer waarmee je de verwarming wanneer je maar wilt automatisch kunt activeren.
Gemiddelde prijs. Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,46 (gemiddelde prijs over 2022 volgens CBS). Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04.
Qua milieusen presteert de Golf GTE duidelijk boven het gemiddelde. Met een volle acculading verbruikt de auto gedurende de eerste 100 km 3,3 liter benzine en 7,0 kWh aan elektrische energie. Als je vervolgens met een lege accu doorrijdt, loopt het verbruik op tot gemiddeld 5,1 l/100 km.
Golf GTE: de trendsetter verder verbeterd
Ook de nieuwe Golf is er weer als sportieve GTE. De plug-in hybridetechnologie van dit model is verder verbeterd. Zo maakt de 13 kWh lithium-ion accu nu een actieradius van zo'n 60 kilometer mogelijk.
Hoe lang duurt het opladen? Via een laadpunt is een Golf GTE binnen twee uur en vijftien minuten opgeladen. Voor een Passat is dat twee en een half uur.
De Volkswagen Passat GTE (Variant) heeft aan autozijde een aansluiting Type 2 en kan als gezegd laden via 1 fase met 16 ampère. Hiervoor is een EV box Type 2, 1 fase, 16A geschikt. Beide modellen van de Volkswagen Passat GTE kunnen alleen overweg met laadstations van 16A.
Kosten vervangen accu
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste batterijen ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
De Passat heeft dezelfde aandrijflijn als de Golf GTE, met een 1.4 TSI-motor met 156 pk en een elektromotor met 116 pk, die samen pieken op een systeemvermogen van 218 pk en 400 Nm koppel. Dit is natuurlijk heel wat en je stoomt er dan ook in zevenenhalve tel mee naar 100 km/h.
De Volkswagen Passat GTE Connected Series komt met oplaadstekker voor publieke laadpunten maar u kunt ook opladen via een 230 volt stopcontact. Deze stopcontacten zijn standaard in Nederlandse huishoudens.
Voorwaarden zijn dat het voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt. Het door de fabrikant voorgeschreven minimum octaangetal van de benzine (95 of 98) dient echter gerespecteerd te worden.
De Golf kan geleverd worden als diesel (TDI), benzine (TSI), plug-inhybride (GTE), elektrisch aangedreven (e-Golf) of op aardgas (TGI BlueMotion).
De Passat GTE kan maximaal 1600 kg trekken, bij een benzine- of dieselversie is dat al gauw een paar honderd kilo meer. + Veel zit- en bagageruimte.
Ze zijn niet alleen groener en duurzamer dan diesel- of benzinewagens, dankzij de combinatie van een verbrandings- en elektromotor heb je een groter rijbereik en een lager verbruik. Verder zorgt de lagere CO2-uitstoot ervoor dat een plug-in hybride vandaag de dag nog fiscaal erg interessant is voor bedrijven.
Gemiddeld verbruiken de negen rijders 1 op 14,5 (6,9 l/100 km). Tot slot is er de plug-in hybride Passat GTE, waarvan acht gebruikers hun benzine- en elektriciteitsverbruik hebben bijgehouden. De zuinigste GTE-rijder plugt blijkbaar regelmatig in en verbruikt zo 11,36 kWh stroom en 3,27 liter benzine per 100 km.
Dit kun je krijgen door de GTE-knop in te drukken. Dan gaan de elektromotor en TSI samenwerken om je het maximale vermogen te geven. De 204 pk en 350 nm sterke krachtbron heeft er goed de sokken in (0-100 in 7,6 seconden). Qua prestaties verpulvert de Golf concurrenten als de Prius, Outlander en Ampera.
Ja, je kunt je auto opladen via een normaal stopcontact. Maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een aparte gezekerde groep.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Volkswagen Golf GTE? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
Volkswagen Golf GTE (7%) blijkt sneller dan GTI!
Die laatste heeft 220 pk terwijl de plug-in Golf GTE een gecombineerd vermogen van 204 pk heeft. Het bekende sprintje naar de honderd moet de GTI (vijfdeurs) klaren in 6,5 seconden, terwijl de GTE daar met 7,6 seconden een ruime seconde meer voor nodig heeft.