Het verbruik is vergelijkbaar met een auto van een of twee klassen lager dan waar je op dat moment in rijdt. Onthoud wel dat een hybride auto zich niet van zijn beste kant laat zien op de snelweg. Juist daar wint hij weinig energie terug en heeft je hybride bolide veel brandstof nodig om hogere snelheden te rijden.
Hybride auto's hebben een laag brandstofverbruik
Op de snelweg is de hybride auto echter niet op zijn best, doordat hij dan weinig energie kan terugwinnen en veel brandstof nodig heeft om hogere snelheden aan te houden.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Het werkelijke verbruik van een hybride auto ligt sterk aan hoe je deze gebruikt. Neem de Toyota Prius als voorbeeld; deze heeft een fabrieksopgave van 4.2 l/100 km. In werkelijkheid kan dit oplopen naar 6 l/100 km door een intensievere rijstijl.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.
Rij rustig.
Een hogere snelheid betekent doorgaans een hoger verbruik –en meestal maar een kleine tijdswinst. Doe het dus rustig aan! Een snelheid van 90 km/h is veilig en zuinig. Maak je daarbij gebruik van de cruise control, dan houd je ook nog eens je snelheid constant en zit je qua energieverbruik helemaal goed.
Geld besparen
Volgens onderzoek van JATO Dynamics bespaart een Toyota Hybrid, die 13.000 kilometer per jaar rijdt en tankt voor €1,659, je op jaarbasis zo'n 300 euro in vergelijking met eenzelfde klasse model met een conventionele benzinemotor.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
Hybride rijden is rijden met twee motoren
Hybrides hebben twee motoren: een verbrandings- en een elektromotor. De een haalt brandstof uit de brandstoftank (diesel of benzine) en de ander werkt op stroom die het accupakket in de auto levert.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
De plug-in hybride combineert net als de gewone hybride een verbrandings- en elektrische motor. De herlaadbare batterij in deze wagen is echter een stuk groter en performanter. Een ritje van 30 kilometer kan volledig elektrisch verlopen. Ideaal dus om korte afstanden te overbruggen!
Deze auto's worden hybrid genoemd omdat ze gebruikmaken van twee krachtbronnen: een benzinemotor en een elektromotor. Dat betekent dat u de accu niet via een oplaadpunt of stopcontact hoeft op te laden, in tegenstelling tot volledig elektrisch aangedreven voertuigen.
Dat verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 750 en 1.000 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen. Vaak geldt: hoe groter de auto, hoe verder hij komt.
De tarieven hangen af van de stroomleverancier, maar schommelen meestal rond de 22 cent per kWh, inclusief btw. Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15. Het opladen bij een publieke laadpaal is duurder, zo'n 34 cent per kWh.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.
Een hybride auto is (meestal) een benzineauto met een accu. Je rijdt dus zuiniger, doordat de elektromotor de benzinemotor ondersteunt met energie. Je laadt een hybride auto niet op bij een laadpaal, tenzij je een plug-in hybrid hebt.
Autoverzekering voor hybride auto's
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Of je een hybride auto moet opladen, hangt af van het soort hybride auto. Een reguliere hybride auto heeft een relatief kleine batterij die tijdens het rijden wordt opgeladen. Bijvoorbeeld doordat de motor stroom opwekt, of door middel van remenergie die wordt omgezet in elektriciteit.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
De auto kan met een volledig opgeladen accu zo'n 30 tot 50 kilometer volledig elektrisch rijden. U schrijft dat u geen gelegenheid heeft om de auto extern op te laden. Dat is technisch geen probleem, maar daarmee laat u wel kansen liggen. Een belangrijke functionaliteit van de auto blijft onbenut.