Vuistregel voor een gemiddelde is 4 pk per liter. Oftewel als je alle 200 pk' s gaat gebruiken moet je met een verbruik van 50 liter per uur rekening houden.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Het verbruik van het jacht is afhankelijk van de grootte van de jacht. Gemiddeld ligt het verbruik tussen de 3 tot 5 liter per uur. Onze schepen varen op GTL. Dit is een milieuvriendelijke brandstof welke schoner verbrandt en een veel lagere uitstoot geeft dan normale diesel.
Zoals eerder gezegd, kost een boot veel geld. Afhankelijk van je eigen handigheid kan je rekenen op jaarlijkse kosten van zo'n 10 tot 20 procent van de aanschaf prijs. Een winterstalling in een loods kost al snel € 3.000,-. Een leuke haven in de zomer ook een paar duizend euro.
Een tankbeurtje kost gemiddeld zo'n 119.248 euro, als je uitgaat van een diesel grootverbruikprijs van 1,028 euro.
Broeikasgassen. 3,5 tot 4% van alle klimaatveranderingen zijn veroorzaakt door de scheepvaart, meer bepaald door de koolstofdioxide. De circa 109.000 zeeschepen die 2015 wereldwijd actief waren, hebben dat jaar naar schatting gezamenlijk rond 930 Megaton CO2 uitgestoten.
Deze dieselmotor, ontworpen door de Finse fabrikant Wärtsilä, meet maar liefst 13,5 bij 27 meter en ontwikkelt een monsterlijk vermogen van zo'n 110.000 pk en een ongelooflijk koppel van 7.603.850 Nm.
De schepen worden 400 meter lang en 61,60 meter breed. Duurzame technieken aan boord moeten ervoor zorgen dat deze serie ongeveer 7% zuiniger gaat varen. De schepen kosten ruim 150 miljoen euro per stuk.
Een investering die de moeite waard is
Vaak wordt gedacht dat boten, sloepen en tenders weggegooid geld zijn. Maar eigenlijk is het een uitstekende investering. Hoe meer tijd je doorbrengt op het water, hoe meer ontspannen en rustig je wordt, waardoor je geest en lichaam worden versterkt.
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
U kunt te allen tijde van de ene route op de andere overgaan, als u dat leuk vindt. Wat is onze ervaring: men vaart gemiddeld 3 a 4 uur per dag. De toegestane snelheid is 6 km per uur (dus gemiddeld 18km – 24 km per dag).
Diesel/hydraulisch
Het diesel-/hydraulische model, standaard voorzien van een lastafhankelijk hydraulisch systeem, verbruikt ongeveer 14 liter per uur.
De motor verbruikt gemiddeld 3 liter per uur. Het brandstofverbruik dient u na afloop nog additioneel af te rekenen. Als u liever kiest voor zekerheid kunt u het brandstofverbruik ook afkopen. U hoeft dan achteraf niet nog extra te betalen voor de brandstof.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
De Rocket 3 van Triumph is 's werelds sterkste in serie gebouwde motorfiets. Het apparaat is niet alleen zo sterk als een buffel, maar ziet er ook zo uit. Met een cilinderinhoud van 2500 cc is de motor groter dan die van de meeste auto's.
Harley-Davidson biedt sterkste motorblok ooit: 121 PK, 177 Nm uit 2147 cc. Harley-Davidson biedt sinds deze week een los vervangings- of zelfbouw motorblok te koop aan met opvallende prestaties voor het merk: de V-Twin levert 121 PK en 177 Nm uit het 131 Cubic Inch (2147 cc) motorblok.
De absolute vervuiling geeft heel andere cijfers. De zeventien grootste containerschepen stoten samen net zoveel zwaveloxiden uit als alle auto's die wereldwijd rondrijden. De scheepvaart zorgt voor ongeveer 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. De meeste schepen varen op goedkope bunkerolie.
Vliegtuigen produceren zo'n 650 miljoen ton CO2 en andere broeikasgassen. Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip.
Ook veroorzaken cruiseschepen watervervuiling door het lozen van afval(water) in zee. Alle andere bootopties zijn gelukkig een stuk duurzamer! Veerboten varen meestal kortere afstanden en varen relatief traag, waardoor de CO2-uitstoot per passagier laag is. Ook zeilen is uitermate duurzaam.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Het startsalaris bedraagt tussen de 1.700 en 2.500 euro per maand, inclusief slaapplek op de boot en maaltijden. Klim je hoger op de ladder dan kun je zo'n 4.000 euro per maand bijschrijven op je bankrekening.
De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien op Euro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig.