Stel duidelijke gedragsregels op Onduidelijke regels en richtlijnen zijn risicofactoren voor ongewenst gedrag. Stel dus duidelijke regels op, het liefst samen met de groep. Maak de visie op het groepsklimaat zichtbaar en moedig iedereen zo aan om zich uit te spreken als ze iets zien wat niet klopt.
Isoleer bijvoorbeeld je huis en trek vaker een trui aan in plaats van je verwarming hoger te draaien. Je kunt ook je eigen schone energie opwekken door bijvoorbeeld zonnepanelen te plaatsen op je dak. Eet en drink bewust: eet minder vlees en koop zo veel mogelijk groente en fruit van het seizoen en van lokale afkomst.
Een goed pedagogisch klimaat kenmerkt zich door vaste regels en structuur en geeft daardoor voorspelbaarheid en rust. Vaste afspraken, regels en routines, duidelijke verwachtingen, heldere structuren en kaders zorgen voor voorspelbaar leerkrachtgedrag. Leerlingen weten waar ze op kunnen rekenen.
Stappen om een veilige leeromgeving te creëren
Respect en vertrouwen: dit betekent dat alle deelnemers, inclusief de trainer of docent, elkaar behandelen met waardering en eerlijkheid. Ze luisteren naar elkaar, erkennen de bijdragen van anderen, en moedigen elkaar aan om te leren en te groeien.
Met een veilig leerklimaat wordt gedoeld op de ruimte die medewerkers in hun dagelijkse praktijk krijgen om te leren van fouten en te reflecteren op hun eigen handelswijze.
Een veilige leeromgeving is gericht op academische prestaties, het handhaven van hoge normen, het bevorderen van positieve relaties tussen personeel en studenten en het stimuleren van betrokkenheid van ouders en de gemeenschap .
Veilige omgevingen omvatten minimaal:
De fysieke ruimte aanpassen om duidelijke zichtlijnen te creëren, waarbij alle gebieden zichtbaar zijn, ongebruikte gebieden worden beveiligd en veiligheidsregels openbaar worden gemaakt .
Doel Green Deal Duurzame Zorg
De Green Deal Duurzame Zorg heeft als doel dat de zorg ook op lange termijn goed is voor de mens en de aarde. En dus niet leidt tot gezondheidsklachten of extra vervuiling. Klimaatverandering en schade aan het milieu zorgen namelijk ook voor meer en andere zorgvragen.
De Costa Blanca heeft het gezondste klimaat ter wereld. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie bijna het perfecte klimaat voor de mens op aarde. We kunnen dat enkel bevestigen. Maar de Costa Blanca is zoveel meer dan enkel zon, zee en strand..
Om het klimaat te bepalen wordt gekeken naar het gemiddelde over 30 jaar van temperatuur, vocht, luchtdruk, wind, bewolking en neerslag. Dagelijkse en jaarlijkse variaties en hoe vaak extremen voorkomen zijn ook van belang. Voorbeelden van extremen zijn hittegolven en zware regen met wateroverlast of overstromingen.
Belangrijke elementen die het schoolklimaat bepalen zijn: Veiligheid: Kinderen moeten zich op sociaal gebied veilig voelen. Betrokkenheid: het meeleven en de betrokkenheid van leerkrachten bepalen of het kind zich gezien voelt. Structuur: een rustig leerklimaat wordt gevormd door duidelijke regels en structuur.
Rijke leeromgeving
Diverse soorten uitnodigende materialen en activiteiten, ook m.b.t. ICT. Verschillende contexten die de nieuwsgierigheid opwekken. Ruimte voor inbreng van de leerling, voor eigen wensen, oplossingen en creativiteit. Ruimte om samen te werken.
Leerlingen geven aan dat er wederkerigheid ontstaat, waardoor leerlingen bereid zijn te werken en kunnen reflecteren op waarom ze doen zoals ze doen. In ons onderzoek komen de volgende aspecten van een positief pedagogisch klimaat naar voren: Nabijheid en betrokkenheid en. Regels en structuur.
Het begrip veiligheid heeft te maken met de fysieke veiligheid binnen de school, maar ook met de sociale veiligheid. Onder fysieke veiligheid valt brandveiligheid, verkeersveiligheid en veiligheid van leefomgeving. Het is van belang dat iedereen weet hoe te handelen bij incidenten.
Belangrijke elementen voor een gezonde leefomgeving zijn uitnodigen tot bewegen (wandelen, fietsen, spelen), elkaar ontmoeten, ontspannen, een goede milieukwaliteit (onder andere lucht en geluid), klimaatbestendigheid (zoals meer groen voor tegengaan hitte- en wateroverlast) en een goede toegang tot voorzieningen.
Verwijder vloerkleden en bevestig alle tapijten stevig op de vloer. Zorg voor goede verlichting, met name boven en onder aan de trap. Installeer handgrepen bij toiletten en in bad of douche. Verminder valgevaar met antislipstrips op vloeren of oppervlakken die nat kunnen worden.
Stel duidelijke gedragsregels op
Onduidelijke regels en richtlijnen zijn risicofactoren voor ongewenst gedrag. Stel dus duidelijke regels op, het liefst samen met de groep. Maak de visie op het groepsklimaat zichtbaar en moedig iedereen zo aan om zich uit te spreken als ze iets zien wat niet klopt.
__ Houd trappen en looppaden vrij van sneeuw, natte bladeren en ander vuil . __ Repareer scheuren of beschadigingen in trottoirs en trappen van cement. __ Zorg ervoor dat leuningen, hekken en hekken stevig en in goede staat zijn. __ Plaats barrières rond een open haard, houtkachel of andere warmtebron.
Goed aarden, of gronden, kan je ook helpen een gevoel van veiligheid in je lichaam te ervaren. Dit kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door te gaan staan, je ogen te sluiten en te visualiseren dat er wortels uit je voeten de aarde in schieten, die jou voeden en stevig geaard houden.
Veilige binnenruimtes
Door de ruimte in uw omgeving zo in te richten dat er verschillende activiteiten kunnen plaatsvinden zonder verstoring of botsingen tussen kinderen, creëert u een veiligere binnenomgeving. Door actieve spellen of sporten te scheiden van rustige activiteiten zoals lezen of huiswerk, minimaliseert u afleidingen en ongelukken.
Veilige leeromgevingen bieden kinderen een stressvrije ruimte die hen aanmoedigt om te leren en te ontdekken . Met toewijding en zorg kunt u veilige klaslokalen creëren die niet alleen voldoen aan de basisbehoeften van jonge leerlingen, maar ook een gevoel van verbondenheid bevorderen, nieuwsgierigheid aanmoedigen en diverse leerstijlen ondersteunen.