1. Je auto lekt olie. Zie je een plasje donkerbruine of zwarte vloeistof onder je auto liggen, dan lekt je auto waarschijnlijk motorolie. Begin in dat geval met peilen of er nog voldoende motorolie in de motor zit.
De auto lekt olie – hoe zie je dat? Een auto die olie lekt verraadt zich meestal door een plasje olie onder de auto. Maar de olielekkage kan ook alleen tijdens het rijden optreden. De olie verspreidt zich dan over de bodem van de auto, van voor naar achter.
Als de lekkende vloeistof bruin of zwart is, een petroleumgeur heeft en een dikke consistentie heeft als siroop, is het hoogstwaarschijnlijk motorolie. Motorolie speelt een cruciale rol bij het smeren van de vele bewegende delen in uw motor, helpt wrijving te verminderen en voorkomt oververhitting.
Olielekkage van de auto: reparatiekosten
De kosten voor het repareren van de olielekkage van de auto hangen af van het probleem. Eenvoudige reparaties kosten zo'n € 400.
Lichtbruin tot zwart: Motorolie
Als je een vlek ziet die amberkleurig tot donkerbruin of zwart van kleur is, is het waarschijnlijk motorolie , zegt Cars.com. Olie die ouder is, ziet er waarschijnlijk donkerbruin of zwart uit, zegt Angie's List — en voegt eraan toe dat je doorgaans olielekken direct onder de plek ziet waar de motor zat.
Je auto lekt olie
Zit er geen olie meer in, rijd dan niet verder. Vul dit zelf bij, of bel de Wegenwacht. Zit er nog wel voldoende olie in, rijd dan naar de garage om je auto op olielekkage te laten controleren.
Zodra het voertuig is uitgeschakeld, loopt de olie terug in de pan en stopt met het verlaten van de achterste hoofdafdichting, maar de olie die zich heeft verzameld in de transmissiebelbehuizing blijft eruit druppelen wanneer de auto geparkeerd staat . Dus als u vooral merkt dat uw auto olie lekt wanneer deze geparkeerd staat en rijdt, kan dit komen door een versleten achterste hoofdafdichting.
Oliepan en zijn pakking
De oliepan zelf kan beschadigd zijn, gebarsten, of er kan ergens een gat in zitten. Vervanging van een oude en versleten oliepanpakking kost meestal $ 750 tot $ 1.000, inclusief onderdelen en arbeid. Als u een beschadigde pan of carter hebt, kunnen de kosten voor het repareren van het olielek meer dan $ 1.000 bedragen.
RA staat voor: reparatieadvies over het niet goed functioneren van een veiligheidssysteem en/of er is sprake van overmatige vloeistoflekkage. Dit is geen afkeurpunt.
Transmissievloeistof verschijnt aan de voorkant van de auto of hooguit onder het midden van de auto, terwijl transmissieolie die uit de achterkant lekt zich aan de achterkant van de auto bevindt. U kunt de geur van olie op uw peilstok ook vergelijken met de geur van vloeistof onder uw auto, om te bepalen of motorolie de boosdoener is.
Kleur van versnellingsbakolie
Motorolie voor auto's is zwart; verse versnellingsbakolie heeft een rode kleur. Veel producenten stellen ook groene, gele of blauwe vloeistoffen beschikbaar, door er bij menging en vulling kleurstoffen aan toe te voegen.
Bij een lekkage van motorolie is er doorgaans een probleem met een pakking. Iedere motor heeft een pakking die onderdelen afdichten. Bij slijtage van een pakking door ouderdom of door uitdroging, komt er olie doorheen en ontstaat er een lekkage.
De vloeistoffen die een defecte/ lekke koppakking kunnen veroorzaken zijn olie en koelvloeistof.
Fluorescerend groen betekent een koelvloeistoflek (antivries) . Heldere kleurstoffen maken dit gemakkelijk te identificeren. Alle producten waren vroeger groen, maar hebben nu veel verschillende kleuren: limoengroen, blauwgroen, oranje, geel en roze. U kunt het overloopreservoir van uw radiator controleren om te zien welke kleur die van u heeft.
Om te beginnen zal de motorolie die uit de uitlaat van een voertuig komt, eruit zien als blauwe rook: niet zwart, niet wit – blauw . Als er letterlijk olie uit de uitlaatpijp druppelt, zal de motor waarschijnlijk zo slecht lopen dat je het voertuig toch nauwelijks kunt besturen.
Het repareren van een olielek kost ongeveer $ 600 tot $ 1.000. Als u niet zeker weet waar het lek vandaan komt, betaalt u ongeveer $ 100 om het probleem te diagnosticeren.
Het vervangen van de oliepomp in een gespecialiseerde garage duurt ongeveer twee en een half tot drie uur, soms tot vijf uur. Met een gemiddeld uurtarief van 80 euro liggen de kosten tussen de 200 en 400 euro.
De gemiddelde kosten voor het vervangen van een oliecarterpan zijn £200, met prijzen variërend van £130 tot £300 . De exacte prijs voor het vervangen van de oliecarterpan hangt grotendeels af van uw auto en de onderdelen die door de fabrikant worden aanbevolen. Uw locatie kan ook een belangrijke factor zijn bij het bepalen van de prijs voor het vervangen van de remschijf.
Vaak zijn de eerste symptomen een constant verlies van koelvloeistof en / of motorolie. Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking.
De aanwezigheid van koelvloeistof in olie kan verschillende oorzaken hebben, waaronder lekkages in de koppakking, scheuren in het motorblok of defecte onderdelen van het koelsysteem. Dit probleem is serieus en kan leiden tot verminderde smering, verhoogde wrijving en uiteindelijk schade aan de motor.
Wanneer je een lekkende koppakking vermoedt, check de olievuldop of er melkachtig schuim op zit. Is dit het geval, is de kapotte afdichting meestal de schuldige. Het is belangrijk, op te merken dat olie en koelvloeistof ook vermengd kunnen raken als gevolg van een probleem elders.
Beschadigde oliepan of pakking
Een van de meest voorkomende redenen waarom uw auto olie lekt, is een beschadigd oliecarter. Het oliecarter dient als opslagplaats voor olie wanneer de motor deze niet gebruikt. Het oliecarter bevat een pakking die het oliecarter isoleert van het motorblok. Een beschadigd oliecarter of pakking kan een olielek veroorzaken.
We hebben het allemaal wel eens gezien, oliedruppels op de grond onder de auto. Een paar druppels geeft al een grote vlek, en lijkt vaak erger dan het eigenlijk is. Ook als je de motorkap opendoet en je ziet daar olie op het motorblok “geplakt” betekent dit meestal olielekkage.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.