Een pitch, of, met de volledige naam “elevator pitch” is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht.
Een voorbeeld van een elevator yell is: “lk help mensen efficiënter gebruikt te maken van hun tijd, waardoor ze gemiddeld 30% sneller kunnen werken.” Een vervolgvraag kan zijn: “Klinkt interessant. Hoe doe je dat?” Het antwoord op deze vraag is jouw elevator pitch!
Start je elevator pitch met iets opvallends, waarmee je het ijs breekt en de aandacht trekt. Vertel in de kern kort en krachtig over jezelf en je idee. Bijvoorbeeld: wie ben je, hoe gaat jouw idee anderen helpen, wat is de toegevoegde waarde, wat wil je bereiken?
Een pitch in PowerPoint moet kort, maar krachtig zijn. Een belangrijke regel is: “Clean is More”. Dat geldt zeker voor de PowerPoint die als ondersteuning moet dienen voor de pitch presentatie. Wanneer je teveel tekst op een slide zet kan dit de aandacht van je toehoorder afleiden.
Wat is het? De pitch betekenis. De pitch betekenis is eigenlijk heel eenvoudig: het is een presentatie van jouw product, idee of overtuiging. Je vertelt jouw publiek over wat je van plan bent, hoe je ze kunt helpen of wat jouw product of dienst bijzonder maakt.
Een pitch is kort en krachtig, gebruik maximaal 3 minuten; Bedenk een prikkelende opening waardoor de ander direct luistert. Dat kan een stelling zijn, iets uit de actualiteit over die organisatie of een vraag naar de behoefte van je gesprekspartner; Een goede pitch gaat in op de behoefte of het probleem van de ander.
Trek mensen in je verhaal
Een elevator pitch hoort vooral kort en krachtig te zijn. Probeer met je verhaal dus vooral te prikkelen en nieuwsgierigheid op te wekken, maar houd het wel bondig. Je moet in ongeveer vijf zinnen kunnen uitleggen wat je doet. Schrijf een spannende, verhalende opening.
Hoe begin je? Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Sluit af met een vraag of call to action.
Om te voorkomen dat het na je pitch stil blijft en er geen vragen gesteld worden, is het slim om je verhaal af te sluiten met een vraag of uitnodiging.
Een pitch is een kort verhaal waarmee je een doel wilt bereiken. Het liefst wil je dat de andere partij laaiend enthousiast wordt van jouw verhaal. Het doel kan van alles zijn: van het binnenslepen van een opdracht tot je collega overhalen om met jouw idee aan de slag te gaan.
In tegenstelling tot pitchen in het echt zijn er bij digitaal pitchen veel minder toehoorders. In totaal kunnen er maar 7 personen deelnemen, waarvan de pitcher, de coach en de organisatie elk ook 1 persoon vertegenwoordigd. Dan blijven er nog maar 4 kansen over. “
Alles wat je doet heeft dan ook impact. Dat is ook het grote verschil tussen pitchen en presenteren. Pitchen is te vergelijken met Daphne Schippers die de 100 meter loopt, terwijl presenteren een marathon is. Als tijdens de marathon je benen af en toe slecht aanvoelen, kun je daar wel doorheen lopen en alsnog winnen.
In principe zo kort dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze 'liftpresentatie' heb je ongeveer 20 seconden de tijd om jezelf en je werk te presenteren. Het is een compacte, duidelijke beschrijving van “wie ben ik”, “waar sta ik voor” en “wat is mijn kracht”.
Voorbeeld 'vertel over jezelf'
Ik ben begonnen als (eerste functie) en sinds … jaar werk ik als (huidige functietitel) bij (bedrijf). In de loop der jaren heb ik mezelf goed weten te ontwikkelen op/gemerkt dat het mijn kwaliteit is om (noem hier 1 of 2 zaken waar je goed in bent op je werk, inhoudelijk en persoonlijk).
Jezelf voorstellen
Stel jezelf voor door je naam, je functietitel en waar je werkt te benoemen. Volg dit met een korte biografie. Vergeet niet wat over je ervaring te vertellen. Als je een presentatie houdt voor een groep mensen die jou al kennen, is het niet nodig om jezelf voor te stellen.
Zorg ervoor dat alle onderdelen van je presentatie duidelijk gerelateerd zijn aan je kernboodschap. Je publiek – maar jijzelf ook – zal dan beter in staat zijn om jouw verhaal te onthouden. De meeste mensen weten dat oogcontact en een open uitstraling belangrijk zijn tijdens een presentatie.
Een creatieve presentatievorm is het geven van een presentatie door middel van een video. Je kunt bijvoorbeeld een video opnemen met een camera en deze afspelen voor het publiek. Echter, het publiek luistert liever naar een live persoon in plaats van een opgenomen video.