Een vliegticket en een E-ticket zijn bijna hetzelfde.Het verschil is dat het E-ticket digitaal is en een vliegticket vaak op papier. Deze tickets zijn eigenlijk niet veel meer dan een reservering voor een ticket in het vliegtuig. Ze zijn eigenlijk een 'bonnetje' waarmee je kan bewijzen dat je hebt betaald.
Een e-ticket is hetzelfde als een vliegticket. Op een e-ticket staan je vluchtschema, ticketnummer en eventuele extra's vermeld. Uiterlijk binnen 3 dagen na betaling wordt jouw vliegticket per mail verstuurd. Je boekingsbevestiging geldt als officiele bevestiging van jouw gereserveerde vlucht.
Het verschil tussen een ticket en een boarding pass is dat een ticket het bewijs van aankoop van je reis is en je hiermee een plek in het vliegtuig reserveert, terwijl een boarding pass je ook daadwerkelijk toegang geeft tot de vlucht.
De papieren boardingpass print je thuis uit en neem je altijd mee naar de luchthaven. Let op! Je kunt de papieren boardingpass niet op je mobiel laten zien. Download de boardingpass op je mobiel via de QR-code die na het inchecken op je scherm verschijnt.
Je gebruikt je e-ticket om online in te checken of op de luchthaven. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kun je vanaf 48-24 uur voor vertrek online inchecken en bij sommige luchtvaartmaatschappijen is dit zelfs verplicht.
Controleer of de printer aan staat en correct is aangesloten op de computer. Controleer of de printer genoeg geheugen beschikbaar heeft en sluit programma's die je niet gebruikt. Probeer om het ticket te printen als afbeelding: Open het PDF bestand.
Een smartphone met Android of Apple iOS; De NS-app. Download de app via de App Store of Google Play Store. Als 'Mijn tickets' niet in het menu staat, download dan de nieuwste versie van de app.
Het kost je misschien wat meer tijd, maar het kan je wat meer rust geven als de baliemedewerker je handmatig incheckt. Bovendien kun je meteen je bagage afgeven. Voor de bagage drop-off staan vaak lange rijen en zelf bagage inchecken en labelen vindt niet iedereen handig.
Boardingpass printen
Dat kunt u op de luchthaven regelen. Ga naar de selfservice kiosk of incheckbalie om uw boardingpass op te halen. U kunt het ook thuis printen.
Inchecken is het proces dat u moet doorlopen om door de beveiliging te komen en aan boord te gaan van uw vlucht. Dit kan zowel op de luchthaven als thuis of elders online. Om het inchecken te voltooien heeft u een geldig boekingsnummer en een geldig paspoort nodig.
Een voorbeeld van een vluchtnummer is KL1774. De eerste 2 letters zijn de IATA-code van de maatschappij waarvoor het toestel vliegt, in dit geval KLM. Omdat een vluchtnummer voor een datum uniek is, kan men hiermee inchecken bij de gate en weet het luchthavenpersoneel in welk vliegtuig de bagage moet.
Passenger Name Record (PNR)
Luchtvaartmaatschappijen leggen gegevens vast over de reservering en check-in van iedere passagier die een vlucht boekt. Bijvoorbeeld de datum van reservering, contactgegevens en bagage-informatie. Deze gegevens heten Passenger Name Records (PNR).
Surf naar http://www.connections.be/nl-be/myconnections en vul je reservatie nummer en je naam (zonder spaties of accenten) in.
Online inchecken. Het lijkt zo makkelijk, maar toch hebben veel mensen er moeite mee. Het hangt van deze drie factoren af of het voor jouw vlucht eenvoudig of ingewikkeld is: de mogelijkheden van je luchtvaartmaatschappij, de faciliteiten op het vliegveld en de bestemming waar je heen vliegt.
Thuis online inchecken is ideaal als je reist met alleen handbagage. Met je boardingpass op zak loop je op Schiphol meteen door naar security en de paspoortcontrole. Dat kan je tijd besparen, vooral in drukke periodes.
Vanuit Nederland, België of Duitsland naar een bestemming in Europa, minimaal 2 uur voor vertrek. Vanuit Nederland, België of Duitsland naar een bestemming buiten Europa, minimaal 3 uur voor vertrek. Reis je met alleen handbagage en ben je al online ingecheckt? Ook dan raden we je aan om vroegtijdig aanwezig te zijn.
Houd uw documenten bij de hand: paspoort (of nationale identiteitskaart), online reserveringsnummer (code) of een papieren kopie van het ticket (indien u deze heeft). Bij de incheckbalie wordt u gevraagd om bovenstaande documenten aan te bieden en kunt u uw ruimbagage overhandigen.
Per vliegtuigmaatschappij verschilt het vanaf wanneer je online kunt inchecken. Dit varieert tussen de 72 en 24 uur voor vertrek. Je kunt vaak online inchecken via de website of via de app van de vliegtuigmaatschappij. Je kunt je boardingpass digitaal opslaan en gebruiken via je telefoon op de luchthaven.
Onze gratis GO-tickets scanner app is beschikbaar voor Google Android & iOS telefoons en tablets. Klik HIER voor de gratis Android scan app of zoek op 'GO-tickets scanner'. Klik HIER voor de gratis IOS scan app of zoek op 'GO-tickets scanner'. Er verschijnt nu een QR code in beeld.
Lukt het niet om je reisbescheiden te downloaden of te openen? Controleer dan eerst of de betaling volledig is voldaan en de vertrekdatum binnen 21 dagen voor vertrek is. Is beide het geval, neem dan contact op met ons Customer Services Center of het boekingskantoor waar de boeking is gemaakt.
Een mobiel ticket is een ticket dat geladen wordt in de NS International App op een smartphone (Android of iOS). Het bestaat uit een vierkante barcode waarin de gegevens van uw reis opgeslagen zijn. Deze barcode wordt gescand bij controle in de trein. Ook kunt u er poortjes op het station mee openen.
Met een e-ticket hoef je niet in te checken. Reis je van of naar een station met gesloten poortjes, ga dan naar een poortje en open deze met de vierkante code op het e-ticket. Let op: je kan de poortjes alleen openen door het e-ticket te laden en te tonen in de NS-app of met een uitgeprint e-ticket.