Een plan van aanpak wordt ook wel eens een projectplan genoemd. In een plan van aanpak staan de voorwaarden op basis waarvan het project wordt uitgevoerd. Het komt voor het eerst aan bod bij de initiatiefase van een project en vormt de basis voor de andere projectfasen.
Met een plan van aanpak weet je niet alleen wat je gaat onderzoeken, maar ook hoe en wanneer. Zo breng je een duidelijk structuur aan in je onderzoek. Dat is erg prettig voor jou en je begeleiders. Je kunt hiermee je voortgang goed bewaken en je begeleiders kunnen jou tijdig bijsturen als dat nodig is.
De inleiding van je plan van aanpak heeft als doel het onderwerp van je onderzoek te introduceren en de relevantie ervan aan te tonen. Daarnaast geef je achtergrond informatie over het onderwerp en laat je duidelijk aan de lezer zien wat er in je plan van aanpak beschreven staat.
Het resultaat van de veiligheidsanalyse is hierbij leidend. In deze fase is stevige procesmatige ondersteuning van cruciaal belang. Het plan van aanpak beschrijft de huidige veiligheidssituatie, de problemen, de doelstellingen, maatregelen en activiteiten. Het concretiseren van de doelen is noodzakelijk.
Je gaat dus beschrijven wat je gaat doen, hoe, met wie, wanneer het klaar is en hoeveel tijd en geld het gaat kosten. Die informatie heeft je team ook nodig om zijn taken goed uit te voeren. Door een projectplan te schrijven denk je eerst na voordat je doet. Die denktijd verdien je terug.
Zo worden in het projectplan afspraken gemaakt tussen de opdrachtgever en de projectleider. De afspraken gaan onder andere over welke feiten, situaties en bovenliggende organisatiedoelen de opdracht te maken heeft (achtergrond), de ongewenste situatie (probleem) en welke uiteindelijk opgelost moet gaan worden (doel).
Hierin staan alle onderdelen in de juiste volgorde en wordt steeds uitgelegd wat je moet schrijven. Ook is er al een inhoudsopgave voor je gemaakt. Met de handige vragen die hierin gesteld worden, wordt je Plan van Aanpak een invuloefening!
Denk aan wet- en regelgeving, afspraken in de branche, de strategie van de organisatie, beleidsinhoudelijke uitgangspunten in een organisatie of bijvoorbeeld ISO-normen.
Veel bedrijven maken geen duidelijk plan voor het invoeren van al hun maatregelen. Ze voeren losse maatregelen in, terwijl een bepaalde maatregel in combinatie met andere oplossingen misschien veel beter werkt. Het is eenvoudiger en effectiever om met een goed stappenplan aan de slag te gaan.
Randvoorwaarden. Hier beschrijf je wat er nodig is om de opdracht of het onderzoek uit te kunnen voeren. Denk hierbij aan: Geld; hoeveel geld is er nodig om het onderzoek te doen?
Partij Vrij Almelo. Polyvinylalcohol. Polyvinylacetaat. Plan van Aanpak, een verplicht onderdeel van de risico-inventarisatie en -evaluatie.
De projectleider besluit of hij de opdracht gaat aannemen om het project te leiden. Daarna schrijft de projectleider, vaak in samenwerking met andere teamleden, het projectplan. 'Plan van Aanpak' is een andere term voor projectplan. In de praktijk zie je veel verschillende indelingen van projectplannen.
Als je een project wilt beginnen schrijf je eerst een projectvoorstel. Met dit projectvoorstel kan het bedrijfs- of programmamanagement nagaan of het project voldoende levensvatbaar is om het project op te starten. Het projectvoorstel vormt de basis voor het projectplan.
P6-Methode omvat de volgende zes stappen: • opstarten van het project (Stap 1); • inrichten van het project (Stap 2); • maken van het Plan van Aanpak (Stap 3); • uitvoeren van het project (Stap 4); • opleveren van het projectresultaat (Stap 5); • afsluiten van het project (Stap 6).
De scope is een omschrijving van dat wat gedaan moet worden. Dit geldt voor de scope van een project, de scope van een deelopdracht, maar ook voor de scope van een contract. De scope van het project betreft het werk dat moet worden gerealiseerd om het doel te bereiken.
Je schrijft het PvA, omdat het gaat om het Plan van Aanpak. Aanpak is een het-woord.