Bij een boekbespreking vertel je waar een boek over gaat en wat je ervan vindt.Je vertelt over de schrijver en eventueel de illustrator. Wat moet er in een boekbespreking?
Vertel de titel van het boek en waarom je voor het boek hebt gekozen. Vertel wie de schrijver is. Vertel wie de illustrator is. Vertel wie de uitgever is en in welk jaar het boek is uitgekomen.
Als een (traditionele) uitgeverij jouw boek verkoopt, krijg je gemiddeld genomen 10% van de nettoverkoopprijs (dat is de verkoopprijs min 6% btw). Bij een boek van € 20 komt dat op € 1,89. Bij 1000 verkochte boeken krijg je dus € 1887. Bij 2000 verkochte boeken € 3774.
Laten we eens kijken naar een eerste boek, een debuut, hoeveel wordt daar gemiddeld van verkocht: Zelf publiceren: 100 – 500 boeken. Debuteren bij een grote uitgeverij: 500 – 2.000 exemplaren.
Dus ja, het uitgeven van boeken KAN winstgevend zijn . Maar is dit beschikbaar voor iedereen die de traditionele uitgeefroute volgt, of alleen voor een paar uitschieters? Dan kijken we naar zelf-uitgegeven auteurs die bogen op eBook-royalty's van wel 70%. Forbes publiceerde zelfs een artikel over Amazon dat een auteur $ 450.000 per jaar betaalt!
Stel een vraag
Zo start je de presentatie op een interactieve wijze. Denk goed na over wat voor vraag je zal stellen. De kern van jouw verhaal moet in de vraag terugkomen. Gebruik vragen die beginnen met wat als …”, “heb je ooit gehoord dat …” of “stel je voor …”.
Begin met een boeiende opening die de aandacht van uw publiek trekt. Vat de hoofdplot van het boek samen en benadruk de unieke aspecten ervan om interesse te wekken. Voeg visuele elementen toe, zoals boekomslagen of relevante afbeeldingen, om de visuele aantrekkingskracht te vergroten.
Bijvoorbeeld een boekvermelding op Bestelbijdeauteur.nl, een social media workshop, of als je zelf iets kunt op dat gebied: een uur werk door jou, voor de auteur en/of het boek. Als de auteur een favoriet koffietentje heeft als schrijfplek of ontmoetingsplek: een cadeaubon voor consumpties in de betreffende zaak.
In Nederland heeft één op de vijftien mensen de ambitie om een boek te schrijven. Volgens Lira, de stichting voor de literaire rechten van auteurs, wordt slechts één procent van de ingezonden manuscripten bij een traditionele uitgever daadwerkelijk uitgegeven.
Je kunt Instagram gebruiken om je boek te promoten als je vooruit plant, een schema maakt, onderzoek doet naar andere auteurs en consistentie handhaaft . Vergeet niet om een mix van content te delen die bij je imago past, hashtags te gebruiken, met anderen in contact te komen en je berichten aan te passen op basis van analyses.
Niet alleen de leesvaardigheid van kinderen gaat vooruit als ze veel lezen, maar ook hun bredere schoolprestaties. Groep 8-leerlingen die regelmatig een boek lezen, behalen hogere scores op het Cito-toetsonderdeel taal. Hiernaast boeken ze ook betere Cito-resultaten op wiskunde, studievaardigheden en wereldoriëntatie.
Stel een vraag die relevant is voor je publiek
Misschien vragen ze zich af of jouw product aan hun wensen voldoet. Benoem het. Omschrijf het probleem of de vraag waar je publiek mee zit. Ze zullen direct herkenning voelen en aandacht hebben voor wat je hierover te zeggen hebt.
Uw presentatie omvat:
o De setting – Waar het verhaal zich afspeelt (inclusief alle belangrijke settings), de tijd (heden, verleden, toekomst, specifieke data indien bekend) . Zorg ervoor dat u details opneemt! o Het belangrijkste conflict in de roman. Identificeer het type conflict – persoon vs.
Het formele gedeelte – dus de presentatie van je boek en de uitreiking van het eerste exemplaar – duurt bij voorkeur niet langer dan een half uur, want anders gaat het publiek zich vervelen. Vindt er na afloop van je boekpresentatie een signeersessie plaats? Trek daar dan ongeveer een uur voor uit.
Vragen voor het bespreken van een roman
In welk genre past het boek? Wat zijn de belangrijkste thema's in het boek? Wat zijn de drijfveren van de verschillende personages? Kun je je met één of meerdere van de protagonisten gemakkelijk identificeren?
De cijfers op een rijtje: schrijvers die bij een uitgeverij een boek uitbrengen, verdienen per verkocht boek gemiddeld 8% tot 12% van de verkoopprijs, ook wel royalty's genoemd. Als de verkoopprijs van een boek € 20,- is, levert dat de auteur dus tussen de € 1,60 en € 2,40 per verkocht boek op.
Het gemiddelde salaris van een auteur (vanaf 2024) is $ 84.670 . Dit geldt niet voor alle auteurs, aangezien velen "parttime schrijven" of een groot deel van hun inkomen op andere manieren verdienen.
Het kost misschien meer moeite, maar je verdient geld door een boek te schrijven op jouw voorwaarden. Zoals je hierboven kunt zien, geven traditionele uitgevers je slechts 10 tot 15% van de royalty's. Zelfpubliceren levert je ergens tussen de 35 en 70% op .