Ondernemers die dus een auto rijden van minimaal 15 jaar oud, kunnen gebruik maken van de youngtimer-regeling.Dat betekent dat je de auto 'op je zaak zet' en je bijtelling 35% over de dagwaarde is. Dat is weliswaar een hoger percentage dan de gebruikelijke 22% bijtelling voor auto's van de zaak.
Wie met een auto van de zaak meer dan 500 kilometer privé per jaar rijdt, betaalt bijtelling. Met een youngtimer (of oldtimer) betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde van de auto. De bijtelling van nieuwere auto's is vaak 22% over de cataloguswaarde, ofwel de nieuwprijs van de auto (incl. bpm en btw).
U kunt een voertuig op naam van uw bedrijf laten zetten zonder dat u daar zelf bij bent. Daarvoor tekent u (tekenbevoegde namens de rechtspersoon) een eenmalige machtiging. U bent dan de machtigingsverlener. Via de knop 'Eenmalig machtigen' vult u het machtigingsformulier in.
Youngtimers kosten vanzelfsprekend meer aan onderhoud dan nieuwe auto's. Deze kosten zijn echter voor 100% aftrekbaar van de winst en hebben geen invloed op het percentage aan bijtelling. Wel kan onderhoud leiden tot een stijging van de dagwaarde en op deze manier tot een iets hogere bijtelling leiden.
Standaard vallen vrijwel alle auto's van de zaak, waarmee ook privé gereden wordt, onder de 22% bijtellingsregeling. Voor Youngtimers wordt een uitzondering gemaakt. Deze auto's hebben een bijtellingspercentage van 35%.
Voor de wegenbelasting maakt het geen verschil of je een youngtimer of een nieuwere auto op de zaak hebt staan. De wegenbelasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, het type, het verbruik en ook de provincie waar je staat ingeschreven.
Voor youngtimers van 15 jaar en ouder kan er meestal niet meer worden uitgegaan van de cataloguswaarde, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat uw klassieker oud en dus waardeloos is. Met name voor zeldzame exemplaren is het tegendeel waar en kan de waarde door de jaren heen juist stijgen.
Een auto wordt minder waard en daarom schrijf je hem fiscaal af. Fiscaal afschrijven gaat bij 'normale' auto's en youngtimers op dezelfde manier. Bij youngtimers is de afschrijving vaak lager dan bij nieuwe auto's omdat de aanschafwaarde van een youngtimer stukken lager is dan de aanschafwaarde van een nieuwe auto.
Een youngtimer verzekering is goedkoper dan de reguliere autoverzekering. Of een auto als youngtimer wordt gezien, verschilt per verzekeraar en hangt af van leeftijd, merk en gebruik. Voor een berekening van de premies hebben we de postcode van de hoofdbestuurder nodig.
De beroepskosten met betrekking tot het gebruik van een koolstofemissievrije auto die is aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, zullen 100 % fiscaal aftrekbaar zijn. Op dat punt is er dus geen verschil met de huidige regeling of met de regeling die van toepassing zal zijn in 2026.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Een voorbeeld: je kocht in januari 2024 een hybride wagen met een CO2-uitstoot van 45g/km. Dan bedraagt de maximale fiscale aftrekbaarheid 98%. Dit wil zeggen dat je in 2024 je wagen (en alle bijhorende kosten) voor 98% mag inbrengen als beroepskosten.
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te rekenen als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt. Hier moet je de Belastingdienst dan wel een nauwkeurige verantwoording van geven.
Momenteel geldt dat je voor youngtimers 35% bijtelling betaalt over de actuele marktwaarde. Omtzigt stelde voor om dit percentage volgend jaar te verhogen naar 37%, vervolgens naar 41% in 2025 en naar 45% in 2026. “Fatsoenlijk uitfaseren” noemt hij dit. Vanaf 2030 zou de youngtimerregeling helemaal moeten vervallen.
In 2024 vallen auto's onder de youngtimer regeling die een bouwjaar hebben tussen 1999 en 2009.
De bijtelling voor een youngtimer is 35% over de dagwaarde (WEV) van de auto. Hiervan wordt afgeweken indien de youngtimer milieuvriendelijk is. Bij een uitstoot van 0 gram CO2 is het bijtellingspercentage 17%. De hoogte van de bijtelling van een youngtimer ligt gemiddeld 75% lager dan bij auto's jonger dan 15 jaar.
Zakelijke gereden youngtimers worden gerekend tot het ondernemingsvermogen. De kosten zoals bijvoorbeeld voor onderhoud, brandstof, parkeren en eventuele reparatie die bij dit type auto's natuurlijk aanzienlijk hoger zijn, kunt u dus zakelijk in aftrek nemen.
Komt uw youngtimer in aanmerking voor de overgangsregeling? Het antwoord is ja, mits u de auto niet zakelijk gebruikt. Zodra uw youngtimer de leeftijd van 40 jaar bereikt, krijgt deze officieel het oldtimerpredicaat en hoeft u helemaal geen wegenbelasting te betalen. Na 50 jaar vervalt bovendien ook de APK plicht.
VOORDELEN YOUNGTIMER VOOR PARTICULIER
Koop zo'n youngtimer natuurlijk wel goed gedocumenteerd en bij een vertrouwd adres. In verband met de leeftijd van de youngtimer hoef je ook niet te kiezen voor de meest uitgebreide autoverzekering. Een WA-verzekering of een beperkt casco voldoet doorgaans.
Ondernemers die dus een auto rijden van minimaal 15 jaar oud, kunnen gebruik maken van de youngtimer-regeling. Dat betekent dat je de auto 'op je zaak zet' en je bijtelling 35% over de dagwaarde is. Dat is weliswaar een hoger percentage dan de gebruikelijke 22% bijtelling voor auto's van de zaak.
Een youngtimer – ouder dan 15 jaar – heeft een dagwaarde van € 5.000,-. Je moet 35% bijtelling rekenen en dat komt uit op: € 5.000,- * 35% = € 1.750,- bijtelling per jaar / € 145,83 per maand.
Wanneer u een Youngtimer (auto van 15 jaar of ouder) rijdt, dan mag u 35% van de huidige waarde in het economisch verkeer (WEV) bij uw inkomen optellen. Dit kan de factuurwaarde zijn maar u kunt er ook voor kiezen de auto te laten taxeren voor de waarde economisch verkeer.
Voor je youngtimer kun je net als bij iedere auto een WA, beperkt casco of een allrisk autoverzekering afsluiten. Ook kun je aanvullende verzekeringen afsluiten zoals een rechtsbijstandverzekering of schadeverzekering voor inzittenden. Een youngtimer met een lage kilometerstand kan een hoge dagwaarde hebben.