Een helikopter heeft sneldraaiende rotorbladen in plaats van vleugels. De piloot kan deze bladen laten draaien. Als hij vooruit wil kantelt hij de bladen naar voren, zodat er van achter meer wind komt. Wil hij achteruit dan laat hij meer wind van voren komen.
Noodlanding. Helikopters storten niet vanzelf neer als de motor zou uitvallen. Door de dalende beweging beweegt de lucht door de rotors en blijven die in beweging (windmoleneffect). Deze techniek heet autorotatie, de helikopter gedraagt zich dan als een autogiro.
Een rondje vliegen wil met een gewoon vliegtuig prima. Ook op de kop of rollend. Met een heli kan het achterwaarts, zijwaarts met de staart naar het midden, zijwaarts met de staart naar buiten, pirouettend, rollend dwars op de vliegrichting, koppeltje duikelend voorover in de vliegrichting of achterover.
De essentie van een helikopter is dat het toestel een opwaartse druk genereert met snel ronddraaiende vleugelvormige rotorbladen. Omdat hij geen voorwaartse beweging nodig heeft om een opwaartse druk op te wekken, kan hij verticaal opstijgen en landen, in de lucht stilhangen en zelfs achteruit vliegen als een kolibrie.
Als de rotor gaat draaien, beweegt er lucht langs de wieken, net zoals er lucht langs de vleugels van een vliegtuig beweegt als het gaat bewegen. Het principe waardoor de wieken de helikopter de lucht in tillen heet de Wet van Bernoulli.
De afstand die een helikopter kan vliegen hangt af van de hoeveelheid brandstof die in de tank aanwezig is. Ga ervan uit dat hij met een volle tank 2,5 uur kan vliegen. Bij 180 km/h kan er dan 450 kilometer gevlogen worden.
Hoe lang een EC135 in de lucht kan blijven op een volle tank van 710 liter kerosine ofwel Jet A1 hangt van veel factoren af: het weer, het aantal mensen aan boord. Gemiddeld is het een uur of twee. Het duurt ruim een half uur voordat een heli vanaf Schiphol is opgestegen en in Oost-Nederland paraat is.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Een helikopter is een zeer onstabiel voertuig. Helikopters crashen zeven keer per 100.000 vlieguren. Een op de vijf ongelukken loopt fataal af voor een of meer inzittenden. Bij een crash is een hoogspanningskabel of ander obstakel vaak de oorzaak.
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Onderhoud van de helikopter, buiten de reeds vermelde turbines kost minimaal 3.500 euro per vlieguur. We moeten wat meer specifieke info krijgen over de NH-90, maar we vermoeden een verbruik van minimaal 400 liter A-1 Jetfuel per uur of zo'n 500 euro.
De Cougar vervoert maximaal 2.500 liter, de Chinook 10.000 liter.
Snelheid helikopter
De helikopter kan maximaal 260 kilometer per uur vliegen.
Dat ligt aan het type helikopter, de fabrikant schrijft dat voor maar is van vele factoren afhankelijk. Een grote offshore helikopter kan in theorie 6 kilometer hoog vliegen. Maar doorgaans vliegen helikopters vrij laag. Gemiddeld tussen de 150 en 300 meter hoog.
Gemiddeld vliegt de helikopter tijdens de rondvluchtdagen ongeveer 185 km per uur. De topsnelheid ligt op 230 km per uur. In een kwartier kan dus een ronde van circa 45 kilometer worden gevlogen. In een half uur ongeveer 90 km.
1. Hierom vliegen er regelmatig politiehelikopters boven ons huis. Bijvoorbeeld bij een vermist of verdacht persoon. Vanuit de lucht en in het donker kan met de warmtebeeldcamera aan de helikopter vast naar een of meerdere personen gezocht worden.
Aandrijving. De hoofdrotor draait met 440 toeren per minuut.
De algemene spoed bevindt zich links van de piloot en wordt bediend met de linkerhand. Deze hendel verplaatst zich op en neer en verandert door middel van een reeks van mechanische verbindingen de spoedhoek van alle rotorbladen.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Vliegtuigen stijgen dan ook het beste op tegen de wind in. Bijvoorbeeld: Een toestel stijgt op als de lucht met 300 km/h over de vleugels stroomt. Als de wind met 50km/h op de neus blaast van het toestel, dan moet het toestel een grondsnelheid creëren van 250km/h om voldoende lift te hebben voor het stijgen.
Op dit moment is alleen een onbemand prototype gebouwd. Een vliegtuig zonder vleugels kan alleen in de lucht blijven door zich af te zetten tegen de lucht.
In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids. Beginnende piloten bij het leger verdienen tussen € 2600,- en € 3500,- salaris per maand.
Politiehelikopter standplaats
Bij aankoop van een standplaats dien je de verkregen politiepersoneel (3) in de opleiding politiehelikopter te doen, nadat deze zijn opgeleid kan de helikopter pas ingezet worden. Aanschaf helikopter 300.000 credits.