Een hashtag begint met een # gevolgd door een woord zonder spaties. Het doel van hashtags is het groeperen van berichten over één en hetzelfde onderwerp. Dat kunnen evenementen, gebeurtenissen of onderwerpen zijn.
Een hashtag wordt geschreven als één woord zonder spaties. Je kunt nummers toevoegen aan een hashtag, maar geen leestekens en speciale tekens (zoals $ en %). Je kunt zoeken naar een hashtag met behulp van de zoekbalk boven aan iedere pagina. Je ziet alleen de berichten die met je zijn gedeeld.
Hashtags zijn direct verbonden met de tijd dat je een foto plaatst, dus je wilt je hashtags gebruiken op het moment dat, of net nadat, je een foto hebt geplaatst. Vaak zie je dat mensen uren later nog hashtags toe gaan voegen, maar dit werkt niet. Je kunt het beste je hashtags posten op het moment dat je een foto post.
Schrijf goede content, dit wekt interesse op om meer over je bedrijf te lezen. Plaats een like-knop onder iedere pagina en artikel. Mensen die tevreden zijn, zullen sneller op de like-knop klikken. Lanceer een wedstrijd waar enkel fans aan mee mogen doen.
Gebruik ook geen te kleine hashtags waar niemand op zoekt. Een hashtag die slechts 100x gebruikt is zet geen soda aan de dijk. Wissel af met hashtags bij iedere post, want het Instagram algoritme rekent met je af als je steeds dezelfde hashtags gebruikt. Gebruik relevante hashtags bij het bericht dat je post.
Stap 1: hoeveel hashtags per Instagram post
In een Instagram post kan je maximaal 30 hashtags gebruiken en in een Instagram story maximaal 10 hashtags. Het is daarom ook slim om deze allemaal te gebruiken aangezien je zo veel meer mensen bereikt.
Instagram heeft een lijst met verboden hashtags. Sommige gebruikers plaatsen gewelddadige of pornografische content. Deze maken ze 'vindbaar' door veelgebruikte hashtags te gebruiken. Instagram verbiedt daarom regelmatig nieuwe hashtags.
Wat betekent hashtag? Het # teken wordt hash, pound of number genoemd, in het Nederlands spreken we vaak van een hekje. Een hash tag is een woord(combinatie) waar dit hekje voor wordt geplaatst. De term die volgt kan meerdere woorden bevatten zonder spaties.
Hashtags op Facebook
Echter is de hashtag op Facebook nooit écht doorgebroken en uit onderzoek van BuzzSumo blijkt dat berichten zonder een hashtag het beter doen dan met een hashtag. Onderstaande afbeelding zegt dan ook meer dan genoeg: posts zonder hashtags zijn beter voor de betrokkenheid dan berichten met hashtags.
Die hashtags zorgen ervoor dat je bericht gevonden wordt door je doelgroep. Althans, door mensen die op die hashtag zoeken. Voeg daarom 5-10 korte hashtags (tot 24 tekens) toe.
Nee, Facebook geeft mensen niet de mogelijkheid om te zien wie hun profiel heeft bekeken. Apps van derden bieden deze functie ook niet. Als je een app ziet die beweert deze functie wel te bieden, vragen we je de app te rapporteren.
Het grootste voordeel van hashtags is het vergroten van je bereik. Met je berichten bereik je namelijk degene die jouw kanaal volgen. Door hashtags te gebruiken, kunnen mensen die je nog niet volgen wel je berichten ontdekken. Op bijvoorbeeld Instagram is het mogelijk om hashtags te volgen.
Kies een foto die je wilt plaatsen. Klik de producten aan die je wilt taggen. Vul vervolgens de naam van het product in en Instagram doorzoekt de catalogus. Kies het gewenste product, klik op 'Klaar' en delen maar!
Bij het plaatsen van een bericht of foto op sociale media kan je iemand taggen. Dat is een Engelse term voor markeren. Een getagd persoon wordt met zijn of haar profielnaam genoemd bij het bericht of de foto. Deze vermelding is ook gelijk een link naar zijn of haar profiel op het sociale medium.
Als je account op privé staat, moeten anderen je een volgverzoek sturen (die jij moet goedkeuren) om jou te kunnen volgen. Als ze je niet volgen, kunnen ze alleen je naam en je profielfoto bekijken.
Instagram biedt geen tool voor het analyseren van je posts zoals Facebook dat wel doet. Hierdoor heb je weinig inzicht in de effectiviteit van je content en wat het interessantst is voor je volgers. Instagram is vooral een tool voor branding en niet voor conversies.
De meest gebruikte Instagram hashtags van dit moment zijn #Love #Instafood, #TBT #Cute #Me #Happy. Wanneer je deze hashtags gebruikt in jouw post zal je wel eens waar te zien zijn bij alle andere berichten met deze hashtag, maar zoekt jouw doelgroep hier ook op?
Hashtags Instagram groeperen
Wissel de Instagram hashtags dus af. Wanneer je werkt met tools als Later of Preppr kan je de hashtags in groepen opslaan zodat je bij elke post de juiste groep kunt invoegen. Post je alles handmatig, zet dan je hashtags in de notities op je telefoon zodat je het snel kunt kopiëren.
Wanneer je een Reels hebt gedeeld, kun je deze makkelijk delen in jouw Instagram Feed. Niet iedereen kijkt namelijk altijd eerst naar de Instagram Reels. Daarom kun je hem het beste delen op in jouw Feed, zodat jouw Reels meer kijkers krijgt. Zo krijg je al een veel groter bereik met jouw video.
De hashtags hebben een functioneel doeleinde, namelijk het categoriseren van de foto's. Dat is een ander doel, dus zet bijvoorbeeld puntjes, gevolgd door een witregel tussen het onderschrijft en de hashtags.
Hoe vaak de volgers van een hashtag de berichten met een hashtag te zien krijgen en wanneer dat wel of niet gebeurt, is niet duidelijk. De geheime algoritmes die daarvoor gebruikt worden, kennen we niet. Maar helpen doet het altijd.