Klik op Start -> Instellingen -> Netwerk en internet . Schuif Wi-Fi aan en klik vervolgens op Wi-Fi om de lijst met beschikbare netwerken te zien.
Indien mogelijk: zet het access point (of de draadloze router) uit, wacht 30 seconden en zet deze opnieuw aan. Zorg voor de laatste drivers en client software van uw draadloze netwerkkaart. Verwijder de software van uw draadloze netwerkkaart en installeer deze opnieuw.
Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt. Controleer hiervoor of het internetlampje op het modem werkt. In het ideale geval staan de stroom- en DSL-lampjes aan.
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Typ in Windows 11 in het zoekveld van het Startmenu 'Configuratiescherm' en klik op Configuratiescherm. Klik op Netwerk en internet > Netwerkcentrum. Alle actieve verbindingen staan onder 'De actieve netwerken weergeven'. Klik op de blauwe link met de naam van het wifi-netwerk.
Bij Android toestellen kan je dit vinden onder Instellingen > WiFi > Slim schakelen tussen WiFi en mobiele data of de optie schakel WiFi automatisch in/uit. Bij de iPhone is dit te vinden via Instellingen > Mobiel Netwerk > Mobiel datanetwerk > WiFi Assistentie.
Behalve voor energiebesparing kun je ook andere redenen verzinnen voor je wifi uitzetten tijdens je slaapperiode, zoals willen beperken van de EM-straling of de kwetsbaarheid van het netwerk. Op de meeste routers, zoals deze KPN Xperia-box, kun je wifi uitzetten en inschakelen volgens een schema.
Wat is de Network Security Key (netwerkbeveiligingssleutel) en wat moet ik als wachtwoord invullen? Er wordt om een netwerkbeveiligingssleutel gevraagd als je een apparaat, zoals een PC, laptop of tablet, wilt verbinden met je netwerk.
Het wifi wachtwoord is het wachtwoord dat uw draadloze netwerk beveiligd. Dit zorgt ervoor dat niet iedereen zonder uw toestemming gebruik kan maken van uw draadloze netwerk. Alleen mensen die het wachtwoord van uw netwerk weten kunnen toegang verkrijgen.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
De iPhone start opnieuw op en mogelijk werkt de Wi-Fi weer. Als dit niet werkt kun je proberen om de netwerkinstellingen opnieuw in te stellen: Instellingen -> Algemeen -> Stel opnieuw in -> Herstel netwerkinstellingen.
Werkt je wifi-verbinding nog steeds niet, dan kun je de netwerkinstellingen herstellen door binnen de instellingen van je apparaat te gaan naar Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Hierdoor worden zowel je bluetooth- als wifi-instellingen hersteld.
Routers zijn vaak voorzien van de functie WPS (Wi-Fi Protected Setup). Deze functie is bedoeld om de procedure van het verbinden met een beveiligd draadloos netwerk vanaf een computer of een ander apparaat te vergemakkelijken.
Er verschijnt een uitroepteken in het wifi-pictogram om aan te geven dat het netwerk niet beschikbaar is. Als het draadloze netwerk niet beschikbaar is, schakel je de router opnieuw in en probeer je opnieuw verbinding te maken met het wifi-netwerk.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Stap 4: reset de netwerkinstellingen
Ga in het beginscherm naar 'Instellingen' en tik op 'Algemeen'. Tik op 'Zet over of stel iPad opnieuw in', kies 'Stel opnieuw in' en kies vervolgens voor 'Herstel netwerkinstellingen'. Probeer opnieuw verbinding te maken met het wifi netwerk.
De meeste laptops van het merk HP hebben óf aan de zijkant óf aan de voorkant een knopje of een schuifje waarmee je de wifi-functies kunt aanzetten. Als de knop niet aan de zijkant of aan de voorkant zit, kan het zijn dat hij boven het toetsenbord zit of op één van de functietoetsen bovenaan op het toetsenbord.