Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Je kunt nog steeds wifi gebruiken, ook al is mobiele data uitgeschakeld. Gebruik twee vingers om naar omlaag te vegen vanaf de bovenkant van het scherm. Druk op het icoontje voor mobiele data om de functie in of uit te schakelen. Druk op de hometoets om af te sluiten en terug te keren naar het startscherm.
Er zijn verschillende manieren om je dataverbruik in de gaten te houden. Voor Android: Apps > Instellingen > Gegevensgebruik/Datagebruik. Voor iOS: Instellingen > Mobiel netwerk. Via de MijnKPN app op je telefoon heb je altijd en overal een actueel inzicht in jouw verbruik en wat de status is deze maand.
U kunt mobiele data in- of uitschakelen om te voorkomen dat apps en voorzieningen via het mobiele netwerk verbinding maken met het internet. Als mobiele data is ingeschakeld, gebruiken apps en voorzieningen uw mobiele verbinding als wifi niet beschikbaar is.
Mobiel dataverkeer is draadloos internetverkeer via het netwerk van je gsm-operator. Bij wifi bent u afhankelijk van de reikwijdte van uw draadloze router of een betrouwbare hotspot. Mobiel internet daarentegen laat u toe om overal waar er een goed netwerkdekking is op internet te gaan.
Samsung (Android): Instellingen > Meer instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie. HTC (Android): Instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie.
'Snelle instellingen' openen
Als je de eerste paar instellingen wilt bekijken, swipe je omlaag vanaf de bovenkant van het scherm. Als je alle snelle instellingen wilt zien, swipe je nogmaals omlaag.
Wat is het verschil tussen wifi en mobiel internet met een dataverbinding? Surfen via wifi is goedkoper (vaak gratis) dan surfen via mobiel internet, maar het wifi-bereik is beperkt tot een gebouw, bv. een café, een luchthaven, enz. Wifi gebruikt een lokaal, draadloos netwerk om informatie te transporteren.
Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt. Controleer hiervoor of het internetlampje op het modem werkt. In het ideale geval staan de stroom- en DSL-lampjes aan.
Indien mogelijk: zet het access point (of de draadloze router) uit, wacht 30 seconden en zet deze opnieuw aan. Zorg voor de laatste drivers en client software van uw draadloze netwerkkaart. Verwijder de software van uw draadloze netwerkkaart en installeer deze opnieuw.
De ingebouwde data-meter van de iPhone gebruiken
Om het verbruik te controleren met de ingebouwde meter volg je de volgende stappen: Open de app Instellingen. Ga naar Mobiel netwerk. Onder Mobiele datagebruik wordt getoond hoe veel data gebruikt is in de huidige periode.
Probeer manueel verbinding te maken met de verschillende lokale netwerken via de instellingen van je toestel. Het ene netwerk kan een stabielere verbinding hebben dan het andere. Controleer of de optie 'dataroaming' aangeschakeld is in de instellingen van je toestel.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
APN is de afkorting van 'Acces Point Name'. Dit is de naam van de verbinding die je provider gebruikt om je toestel met het internet te verbinden.
Als je in het bezit bent van een Samsung smart tv zul je het ongetwijfeld tegenkomen: “Maak nu een Samsung Account aan”. Het is niet verplicht maar je kunt er profijt van hebben.
Wachtwoord of account-gegevens vergeten? Je kunt jouw wachtwoord opnieuw instellen met de link 'ID zoeken of wachtwoord opnieuw instellen' op de aanmeldingspagina.
Als je de fabrieksinstellingen terugzet, worden je gegevens van de telefoon gewist. Hoewel in je Google-account opgeslagen gegevens kunnen worden hersteld, worden alle apps en de bijbehorende gegevens verwijderd. Als je je gegevens wilt herstellen, moet je ervoor zorgen dat ze beschikbaar zijn in je Google-account.
Hoe kan ik zien of ik gebruik maak van 4G? Op de meeste toestellen, laptops en tablets zie je aan de rand van het beeldscherm een icoontje met 4G staan, soms staat er LTE of L+. Is 4G niet beschikbaar dan kun je 3G of H zien staan.
Een gemakkelijke manier om te controleren of jouw toestel geschikt is voor 4G, is door op het scherm van je toestel te kijken. Aan het icoontje boven in je scherm, dat aangeeft of er een mobiele dataverbinding is, kan je meestal zien of je 3G of 4G hebt.
Ga op je iPhone naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties Mobiele Data > Gesprekken en Data > en kies hier voor LTE. Daarna springt je telefoon over naar het LTE / 4G netwerk.
Zo controleer je snel je dataverbruik
Ga in de instellingen naar 'netwerk en internet' en tik op 'mobiel internet; Je ziet direct in beeld hoeveel data je deze maand gebruikt hebt; Voor meer gedetailleerde informatie, tik op 'Datagebruik van app'; Je ziet in een lijndiagram je datagebruik door de maand heen.