Via de instellingen van je telefoon kun je 4G aan- of uitzetten.Pas hiervoor de netwerkmodus aan naar het gewenste netwerk:Aanzetten: zet je netwerkmodus op 4G. Uitzetten: zet je netwerkmodus op 3G en/of 2G.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Samsung (Android): Instellingen > Meer instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie. HTC (Android): Instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie.
Ga op de iPhone naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Opties mobiele data' en tik op 'Schakel LTE in' of 'Instellingen' > 'Mobiele Data' en tik op 'Schakel LTE in'.
Ga op je iPhone naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties Mobiele Data > Gesprekken en Data > en kies hier voor LTE. Daarna springt je telefoon over naar het LTE / 4G netwerk.
Als je op een plek bent waar heel erg veel mensen tegelijk aanwezig zijn kan de dichtstbijzijnde zendmast overbelast raken. Het komt dan vaak voor dat het toestel van de klant overschakelt naar 3G omdat er dan minder mensen gebruik van maken. Dit is dan op dat moment de snelste verbinding.
Haal de simkaart uit je telefoon en maak schoon met een zachte, droge doek en kijk of je hetzelfde probleem houdt. Plaats je simkaart in een ander toestel. Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel.
Om gebruik te maken van 4G internet heb je een smartphone nodig, die geschikt is om de grote snelheid van 4G te ondersteunen. Niet elke smartphone is namelijk geschikt voor 4G. Het 4G netwerk van KPN gebruikt de 800 Mhz frequentie.
Ga naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Opties mobiele data'. Als u dit scherm ziet, is 5G op uw apparaat geactiveerd. Als u dit scherm niet ziet, neem dan contact op met uw aanbieder om te bevestigen dat uw abonnement 5G ondersteunt.
Home › FAQ › Mobiel internet › Heb ik een nieuwe simkaart nodig voor 4G of 5G? Nee, om gebruik te kunnen maken van 4G of 5G internet heb je geen speciale simkaart nodig. Wel heb je hiervoor desgewenst een sim only abonnement met 5G nodig en een toestel dat vervolgens ook geschikt is voor 5G.
Mobiele data in- of uitschakelen
Om mobiele data in of uit te schakelen, gaat u naar 'Instellingen' en tikt u op 'Mobiel netwerk' of 'Mobiele data'. Als u een iPad gebruikt, ziet u mogelijk 'Instellingen' > 'Mobiele data'.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Slimme eerste stap: telefoon opnieuw opstarten
Het beste wat je kunt doen als je geen netwerkverbinding hebt? Je telefoon opnieuw opstarten! Hij maakt dan opnieuw verbinding met het mobiele netwerk. Vaak lost dit het probleem op en heb je daarna weer als vanouds bereik.
Wat jouw 4G kosten precies zullen zijn, is afhankelijk van je verbruik en provider. De gemiddelde abonnementsprijs voor 4G ligt rond de 40 euro per maand, dit is inclusief een smartphone en 500 MB per maand. Informeer bij je (toekomstige) provider voor de exacte kosten.
In Nederland kunnen we bellen, appen en internetten op onze mobiele telefoons door een intensief verspreid netwerk van antennes. Inmiddels maakt bijna iedereen gebruik van het 4G-netwerk.
Kies je voor bellen via 4G, dan geldt hetzelfde: het gaat van je belbundel af, niet je databundel. Dat komt omdat jouw telefoon de wifi- of 4g-verbinding alleen maar gebruikt om verbinding te maken met de telefoonmast.
Met een wifi verbinding zit je altijd gebonden aan een vaste locatie. Een 4G netwerk neem je overal mee naar toe.
Open de Google Home-app . Tik op Wifi . Tik op Internet. Realtime gebruik: Hoeveel data je netwerk momenteel uploadt en downloadt.
Zodra je simkaart geen sterke 4G verbinding kan maken, schakelt je telefoon automatisch terug naar 3G. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook als je op een locatie bent waar geen 4G dekking is. Op dat moment kun je gelukkig nog wel internetten via 3G.
Gebruik twee vingers om naar omlaag te vegen vanaf de bovenkant van het scherm. Druk op het icoontje voor mobiele data om de functie in of uit te schakelen. Druk op de hometoets om af te sluiten en terug te keren naar het startscherm.
Android – Ga naar instellingen → Verbindingen → Gegevensgebruik. Hier zie je hoeveel je in een bepaalde periode verbruikt hebt. Ook zie je precies over welke periode het gaat, maar niet welke apps hoeveel gebruiken. Ook via de mobiele app of site van je provider kun je jouw dataverbruik bekijken.