Je kan ook zelf een plaatsbeschrijving opmaken. Daarvoor moet je wel enkele regels volgen. Hieronder vind je een overzicht. De plaatsbeschrijving wordt opgemaakt in de loop van de eerste maand dat je de woning huurt.
Een plaatsbeschrijving, ook wel een “staat van bevinding” genoemd, is een gedetailleerde vaststelling van de feitelijke toestand van een onroerend goed op een bepaald moment. Het document vermeldt alle bijzonderheden en kenmerken van het goed en is meestal aangevuld met foto's ter verduidelijking.
Bij de start van het huurcontract (ten laatste tijdens de 1e maand van de huurperiode) moet de huurder samen met de verhuurder een gedetailleerde plaatsbeschrijving of inventaris van het pand opmaken, dateren en tekenen.
De huurder en de verhuurder kunnen zelf een plaatsbeschrijving opmaken. Ze mogen ook een beroep doen op een deskundige, zoals een landmeter-expert in onroerende goederen. De landmeter-expert treedt op als onafhankelijk expert en zorgt ervoor dat de plaatsbeschrijving voldoet aan de wettelijke verplichtingen.
Een plaatsbeschrijving is verplicht bij de aanvang van elke verhuurovereenkomst. De huurder en verhuurder kunnen zelf een plaatsbeschrijving opstellen of in onderling akkoord beroep door op een deskundige (deurwaarder, architect, of notaris).
Het opmaken van een gedetailleerde plaatsbeschrijving bij aanvang van de huur is een verplichting die de huurwet oplegt. De plaatsbeschrijving kan zowel door de partijen zelf als door een deskundige worden opgesteld. Hierover sluiten huurder en verhuurder een akkoord.
De kosten voor het opstellen van een plaatsbeschrijving van een appartement zullen al snel rond de 300,00 euro liggen. Voor een huis zal dit ongeveer rond de 500,00 euro liggen. Uiteraard kunnen deze bedragen verschillen per situatie en deskundige.
HOE LANG DUURT EEN PLAATSBESCHRIJVING? Dit hangt af van de grootte en de staat van het pand. De plaatsbeschrijver van ADM Expert is gemiddeld anderhalf tot twee uur ter plaatse (gemiddelde tijd bij een standaard appartement). Voor de verwerking van de gegevens rekenen we gemiddeld zeven werkdagen.
Een uittredende plaatsbeschrijving is in principe niet verplicht, maar indien één van de partijen hierom verzoekt, dient ze wel opgemaakt te worden (art. 39, §2 Vlaams Woninghuurdecreet).
Als jullie de plaatsbeschrijving zelf opstellen is dat volledig gratis. Als 1 van de partijen zich persoonlijk laat bijstaan door een deskundige, betaalt hij/zij die volledig zelf. Als jullie samen een deskundige aanstellen die de plaatsbeschrijving opstelt, delen jullie de kosten. Jullie betalen elk de helft.
Ja! Sinds de wet van 25 april 2007 wordt er bij alle vormen van huur verplicht een plaatsbeschrijving opgemaakt. Bij de plaatsbeschrijving moeten beide partijen (dus zowel de huurder als de verhuurder) aanwezig zijn. U kunt zich uiteraard wel door iemand anders laten vertegenwoordigen.
Wat als er geen plaatsbeschrijving is? Als er geen gedetailleerde plaatsbeschrijving opgesteld is, dan gaat men er automatisch van uit dat het pand zich op het einde van de huurperiode in dezelfde staat bevindt als bij het begin.
Een plaatsbeschrijving, ook wel een “staat van bevinding” genoemd, is een gedetailleerde vaststelling van de feitelijke toestand van onroerend goed op een bepaald moment. Het document vermeldt alle bijzonderheden en kenmerken van het goed en is meestal aangevuld met foto's ter verduidelijking.
Gemeenschappelijke kosten zijn kosten voor de gemeenschappelijke ruimtes in een appartementsgebouw. Denk maar aan de onderhoudskosten aan het gebouw (de lift en het water-, gas- en brandstofverbruik), de kosten van de syndicus of het loon van de poetsdienst voor de gemeenschappelijke delen.
Mondeling of schriftelijk huurcontract
Een huurcontract hoeft niet op papier te staan. Afspraken met uw verhuurder kunt u ook in een gesprek maken. Die afspraken zijn wel moeilijker te bewijzen. U legt ze daarom beter vast op papier.
Wie moet er de registratierechten voor het huurcontract betalen? De verplichting tot registratie en betaling van de hiermee samengaande rechten ligt zowel bij de verhuurder als bij de huurder. In geval van een boete voor een laattijdige registratie zal deze ook door beide partijen moeten worden gedragen.
Ja, je kan een huurovereenkomst voor het leven sluiten. Het gaat hier om het leven van de huurder. Een huurovereenkomst die vasthangt aan het leven van de verhuurder mag niet.
De registratie van het huurcontract voor jouw woning kan op twee manieren gedaan worden: via MyMinfin (online) en via de post (op papier). In beide gevallen is het van belang dat het huurcontract door zowel de verhuurder als de huurder is getekend.
Sinds 15 juni 2007 is het in principe verplicht om een schriftelijke huurovereenkomst te hebben voor de huur van een hoofdverblijf. In dat document moet het volgende staan: de identiteit van de huurder en de verhuurder: hun naam, hun voornaam, hun woonplaats en hun rijksregisternummer of de geboorteplaats en -datum.
De rechter kan de verhuurder dwingen om het slechte onderhoud te repareren. Doet de verhuurder dit niet? Dan krijgt de verhuurder een boete van de rechter. U kunt de rechter ook vragen het huurcontract aan te passen.
Wat is de hoofdregel? De verhuurder hanteert bij de beëindiging van de huurovereenkomst de volgende hoofdregel: voordat u de woning definitief verlaat, dient u de woning geheel ontruimd en schoon op te leveren, in een goede en in de oorspronkelijke staat.
Je moet de verhuurder 'in gebreke' stellen.
Dan moet je naar de vrederechter gaan. De rechter beslist of de huurwaarborg voor jou is of niet. Met de beslissing van de vrederechter ga je naar de bank, die de huurwaarborg dan aan jou zal uitbetalen en de rekening sluiten.