Wees duidelijk
Door direct aan het begin van het gesprek te zeggen dat je niet wil afspreken, laat je geen onduidelijkheid bestaan over het wel of niet doorgaan van de afspraak. Eventueel kan je iemand anders voorstellen die hem/haar, afhankelijk van het onderwerp van de afspraak, veel beter van dienst kan zijn.
Als je niet geïnteresseerd bent in de persoon, probeer er dan openhartig over te zijn en je excuses aan te bieden, maar als je moet liegen, verzin dan een smoes dat geloofwaardig is en geworteld in de waarheid. Bijvoorbeeld, als je het druk hebt gehad op je werk, zeg dan dat er een vergadering is . Als je je opgebrand voelt, leg dan uit dat je je niet lekker voelt.
Er zijn veel redenen om je ziek te melden. Bijvoorbeeld als je griep of knallende hoofdpijn hebt, als je iets verkeerds hebt gegeten of de longen uit je lijf hoest. Maar ziekmelden kan ook bij mentale problemen, zoals veel stress of een burn-out. Mentale gezondheid is net zo belangrijk als lichamelijke gezondheid.
Toon oprecht spijt
Wanneer u de afspraak annuleert, zorg er dan voor dat u het ongemak erkent en empathie toont voor hun situatie. ð¡Voorbeeld: "Ik bied mijn oprechte excuses aan dat ik op zo'n korte termijn een afspraak moet annuleren. Ik begrijp dat dit uw schema verstoort."
Zeg het simpel, maar duidelijk
Volgens carrière-expert Mary Abbajay kun je prima iets zeggen als: 'Het spijt me, ik ben niet in staat om je daar nu mee te helpen. ' Je kunt de situatie nog wel sympathieker maken door voor te stellen om het op een ander moment te doen, wanneer je wél tijd hebt.
Ik moet u helaas mededelen dat ik onze afspraak voor [Datum] om [Tijd] moet annuleren vanwege persoonlijke redenen. Ik verontschuldig mij voor het ongemak dat dit kan veroorzaken en ik waardeer uw begrip. Laat me weten of u beschikbaar bent om een nieuwe afspraak te maken, en ik zal mijn best doen om aan uw planning te voldoen.
Voorbeeld 1: Algemene afwijzing
“Beste [naam],Hartelijk dank voor uw offerte.Na zorgvuldig overwegen hebben wij besloten om op dit moment geen gebruik te maken van uw aanbod. Wij stellen uw tijd en moeite zeer op prijs en wensen u veel succes met uw werkzaamheden.
Stel een alternatief voor
Of je iets niet kunt of niet wil doen, maakt weinig uit als je zelf een alternatief voorstelt. “Neen, dat kan niet. Maar ik kan wel…” Stel daarbij zelf je grenzen. Dan verschuif je het probleem op magistrale wijze: nu moet de ander maar nee leren zeggen.
Zeg bijvoorbeeld: “Sorry, ik vind je leuk als collega maar meer ook niet.” Ook als hij je nummer probeert te vragen kan je direct doch respectvol antwoorden met: “Leuk dat je m'n nummer vraagt, maar ik ga 'm niet geven. Ik heb namelijk geen interesse.” “Maar Mathijs, wat als hij het dag in dag uit blijft proberen?”
Wees direct over de noodzaak om te annuleren en geef een korte reden zonder in te veel details te treden. Je zou iets kunnen zeggen als: "Ik voel me niet lekker en moet vanavond uitrusten" of "Ik ben overweldigd en heb wat tijd nodig om op te laden." Eerlijkheid duurt het langst en laat de andere persoon je situatie begrijpen.
Tip 1: Wees eerlijk en duidelijk
Als je nee wilt zeggen tegen een verzoek of opdracht, wees dan eerlijk en duidelijk over de reden waarom. Bijvoorbeeld: “Ik wil graag helpen, maar mijn huidige takenlijst is te vol en ik kan het niet op korte termijn afhandelen”.
“ Dit is niet iets waar ik me prettig bij voel .” “Ik ga op dit punt een stapje terug doen.” “Ik denk niet dat ik de beste persoon ben om dit op me te nemen.” “Ik waardeer de kans, maar het is niet de juiste match voor mij.”
Wees duidelijk.
Je weet dat je 'nee' wilt zeggen, je weet alleen nog niet hoe. De beste manier is zo duidelijk mogelijk. Draai niet om je antwoord heen en geef zo vroeg mogelijk aan dat je niet mee wilt of kunt werken. Zo kan de ander jouw antwoord maar op één manier opvatten en voorkom je misverstanden.