Geachte [NAAM WERKGEVER], Ik schrijf u om u ervan op de hoogte te stellen dat ik mijn functie als [FUNCTIETITEL] bij [NAAM BEDRIJF] zal verlaten. Met een opzegtermijn van [XX DAGEN/WEKEN/MAANDEN], zal mijn dienstverband op [DAG, MAAND, JAAR] eindigen.
Dien een ontslagbrief in
Noem de datum en tijd van het gesprek met je manager, je huidige functie en de datum van je laatste dag. Je kunt eventueel nog een paragraaf wijden aan de reden van vertrek, maar dit hoeft niet per se. Indien van toepassing kun je ook nog aangeven wat je in je rol geleerd hebt.
Geachte [achternaam van de werkgever], Hierbij deel ik u mede dat ik per [laatste werkdag] mijn ontslag indien bij [bedrijfsnaam]. Volgens de geldende opzegtermijn zal mijn laatste werkdag op [laatste werkdag] zijn. Ik wil u bedanken voor de kansen die ik binnen het bedrijf heb gekregen.
Geachte heer/mevrouw, Door middel van dit schrijven wil ik mijn contract met uw organisatie beëindigen. Ik verzoek u, met inachtneming van de contractuele opzegtermijn, mijn contract per <invullen opzegdatum> te beëindigen.
Het opzeggen van een arbeidsovereenkomst kan op verschillende manieren: mondeling, per brief of fax, of per e-mail. De opzeggende partij moet wel kunnen bewijzen dat de opzegging de andere partij ook echt bereikt heeft. Daarom is het gebruikelijk en wenselijk om een arbeidsovereenkomst altijd schriftelijk op te zeggen.
Een eenvoudig voorbeeld van een contract is een freelanceovereenkomst, waarbij één partij aanbiedt een dienst te verlenen, de andere partij deze accepteert, de tegenprestatie de dienst zelf is, beide partijen handelingsbekwaam zijn en de voorwaarden duidelijk zijn omschreven.
Zeg je contract altijd schriftelijk op, maar doe dat pas nadat je met je leidinggevende hebt gepraat: Als je weggaat op een vervelende manier kun je ook alleen schriftelijk ontslag nemen, maar doe dat alleen als het echt niet anders kan. In alle andere gevallen is het beter om eerst met je leidinggevende te praten.
Beschouw dit als een kennisgeving van mijn ontslag uit de functie van [uw functie] bij [bedrijfs- of organisatienaam]. Aangezien mijn opzegtermijn [X weken/maanden] is, denk ik dat mijn laatste dag [datum] zal zijn. Laat het me weten als dat niet klopt. [Optioneel] Laat me weten hoeveel opgebouwde vakantiedagen en salaris ik nog heb.
Arbeidscontract opzeggen
Vertel uw werkgever of leidinggevende eerst in een persoonlijk gesprek dat u ontslag neemt. Stuur daarna onze voorbeeldbrief aan uw werkgever. Geef aan dat u uw arbeidscontract opzegt en vanaf wanneer. Houd rekening met de opzegtermijn.
Het is acceptabel om te zeggen dat je ontslag neemt "om persoonlijke redenen". Een paar woorden van dank — Zelfs de meest uitdagende banen hebben hun lichtpuntjes. Hoewel dankbaarheid niet verplicht is, is dit een uitstekend moment om de hoge weg te bewandelen en de organisatie te bedanken.
Denk eerst goed na over waarom je de baan wilt afwijzen. Neem daarna contact op met de werkgever via mail of een telefoongesprek en leg eerlijk en duidelijk uit waarom je de job afwijst. Bedank de werkgever ook altijd voor de tijd en moeite. That's it.
Schrijf het contract in begrijpelijke taal
Dit zal iedereen helpen te weten waar ze mee akkoord gaan. Beschrijf welke waardevolle dingen er worden uitgewisseld . Schrijf duidelijk op wat de ene partij belooft te leveren en wat de andere partij in ruil daarvoor betaalt of doet.
Uw werknemer zegt het contract op
Uw werknemer mag mondeling of schriftelijk opzeggen. Als u wilt voorkomen dat het achteraf niet duidelijk is of de opzegging ook echt is gedaan, kunt u uw werknemer vragen schriftelijk op te zeggen.
Vraag 1: “ Persoon A stemt ermee in om zijn huis te verkopen aan persoon B voor 50 lakh .” Dit is een voorbeeld van: een contract.
Schrijf een ontslagbrief
Nadat je het nieuws persoonlijk met je leidinggevende hebt gedeeld, is het gebruikelijk om je ontslag officieel en schriftelijk in te dienen. Dit kan per mail, maar je kunt deze ontslagbrief ook al overhandigen aan het einde van je gesprek. Vraag altijd om een ontvangstbevestiging.
Tips voor het schrijven van een effectieve beëindigingsbrief van een contract
Wees duidelijk en direct: vermeld duidelijk de reden voor beëindiging en de ingangsdatum . Vermijd dubbelzinnigheid om misverstanden te voorkomen. Behoud een professionele toon: gebruik ongeacht de omstandigheden een respectvolle en professionele toon.
Zeg bijvoorbeeld: “Sorry, ik vind je leuk als collega maar meer ook niet.” Ook als hij je nummer probeert te vragen kan je direct doch respectvol antwoorden met: “Leuk dat je m'n nummer vraagt, maar ik ga 'm niet geven. Ik heb namelijk geen interesse.” “Maar Mathijs, wat als hij het dag in dag uit blijft proberen?”
Het opzeggen van een arbeidsovereenkomst kan op verschillende manieren: mondeling, per brief of fax, of per e-mail. De opzeggende partij moet wel kunnen bewijzen dat de opzegging de andere partij ook echt bereikt heeft.
Ik schrijf u om u te informeren dat we vanwege [korte uitleg voor de annulering, bijvoorbeeld onvoorziene omstandigheden, planningsproblemen] onze vergadering die oorspronkelijk gepland stond voor [datum en tijd] moeten annuleren. Ik begrijp het ongemak dat dit kan veroorzaken en bied mijn oprechte excuses aan voor eventuele verstoringen van uw plannen.
Ontslag via aangetekende zending
De opzegtermijn gaat ook dan in op de maandag die volgt op de dag van kennisgeving. Verstuur je de brief bijvoorbeeld op donderdag 2 juli? Dan is de dag van kennisgeving maandag 6 juli en dan start de opzegtermijn pas op maandag 13 juli.