In de Google Search Console kun je heel eenvoudig jouw website indexeren (aanmelden). Je stuurt als het ware een persoonlijke uitnodiging voor een bezoek aan je website of een specifieke pagina ter indexatie. Vervolgens neemt de zoekmachine een shortcut naar jouw website en wordt deze geïndexeerd.
De gemakkelijkste manier om je website in Google te krijgen, is door je site aan te melden voor de zoekmachine. Dit doe je bij Add Url van Google. Ga naar deze website en je kunt je site eenvoudig en snel aanmelden. Let op: de domeinnaam die je invult, moet volledig zijn.
Bovenaan in Google komen kan op 2 manieren; door ervoor te betalen met Google Ads (SEA) of gratis met zoekmachineoptimalisatie (SEO).
De kosten om bovenaan in Google te komen met SEO is heel afhankelijk van een aantal punten, maar over het algemeen liggen de kosten tussen de € 250,- en de €1700,-per maand. De punten die meewegen in de kosten: Welk Online marketing bureau huur je in?
Dit zijn de meest voorkomende redenen: Je blokkeert de pagina met een robots.txt-bestand, een noindex-instructie of een ander mechanisme, zoals wachtwoordbeveiliging. Gebruik de juiste manier om de blokkering op te heffen.
Optimaliseer uw pagina's voor SEO en bruikbaarheid
Neem trefwoorden op in uw titeltags, metabeschrijvingen en URL's . Dit is waarom het belangrijk is om deze gebieden te optimaliseren: Titeltags laten Google weten waar uw content over gaat, dus als u uw trefwoord daar plaatst, zal dit uw content-rangschikking verbeteren en uw website beter vindbaar maken.
Vier dagen tot een maand. Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag hoe lang het duurt voordat Google jouw nieuwe website vindt en indexeert. Globaal gezien duurt het vier dagen tot een maand voordat Google je website weet te vinden en indexeert.
Google Website Crawler - Bekijk pagina zoals Googlebot deze "ziet". De Search Engine Simulator tool laat u zien hoe de zoekmachines een webpagina "zien". Het simuleert hoe Google een webpagina "leest" door de inhoud precies weer te geven zoals Google deze zou zien.
Gebruik een Google Site Search om de zichtbaarheid van uw website te controleren
Om een site te doorzoeken, zoekt u naar “site:uwdomeinnaam.com” (vervang “uwdomeinnaam.com” door het domein van uw eigen website). Vervolgens worden alle pagina’s op dat domein weergegeven waarvan Google weet.
Oorzaken van gecrawld – momenteel niet geïndexeerd
Een reden dat een pagina werd gecrawld, maar nog niet geïndexeerd kan een gevolg zijn van content met lage kwaliteit. Pagina's worden ook niet geïndexeerd als deze zeer gelijkend is aan reeds bestaande content, dit wordt dan duplicate content genoemd.
Hoe komt een website in Google? Google merkt vanzelf dat er een nieuwe website is. Er komt dan een zoekrobot langs die alle inhoud bekijkt. Google kijkt dan bij welke zoekwoorden je website past en zet je in de zoekresultaten.
De enige manier om direct bovenaan in Google te komen, is met zoekmachine adverteren. Daar waar SEO tijd nodig heeft om voor je te werken, kun je met advertenties de toppositie in de zoekresultaten simpelweg kopen. Naast de hoogte van je bod is hierbij ook je kwaliteitsscore in Google Ads belangrijk.
Als je bedrijf niet zichtbaar is op Google Maps, dan bestaan er waarschijnlijk weinig of geen vermeldingen op andere websites over jouw bedrijf. Je zult dus jouw bedrijf eerst moeten aanmelden en toevoegen op Google Maps.
Je kunt ervoor kiezen om heel je website (opnieuw) te laten indexeren of een enkele pagina. Je hele website indexeren in Google kun je doen onder het kopje 'Sitemaps'.Hier geef je aan dat er nieuwe URL's aan de sitemap zijn toegevoegd. Google gaat nu aan de slag om heel je website te crawlen.
Het indexeren van een website is niets meer dan het opnemen van de website in de database van een zoekmachine. Dit gebeurt na aanmelding van de website door de zoekmachines zelf. Het kan een paar dagen tot een paar weken duren voor de web crawler je website geïnspecteerd en geïndexeerd heeft.
Een klein budget van een paar honderd dollar zou beter geïnvesteerd kunnen worden in een andere digitale marketingtactiek. Als klein bedrijf zou je in de meeste gevallen minstens $ 1.000/maand aan Google Ads moeten besteden, maar 10x die advertentie besteed je tot $ 10.000/maand om echt de naald te verplaatsen voor je kortetermijnposities in zoekmachines.
SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dit zoekmachine optimalisatie. Met zoekmachine optimalisatie wil je zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van zoekmachines komen te staan. Denk bijvoorbeeld aan de zoekmachines Google, Bing en DuckDuckGo.
De gemiddelde kost per klik bedraagt tussen €1 en €2 in het zoeknetwerk. In het Display netwerk is dat minder dan €1.