Het relatieve marktaandeel wordt berekend door het eigen marktaandeel te delen door het marktaandeel van de grootste concurrent, om de verhouding tussen het eigen marktaandeel en die van de grootste concurrent te achterhalen.
Marktaandeel berekenen
Het marktaandeel wordt berekent door de omzet van een product(groep) of merk te delen door de totale omzet in de markt.
Marktaandeel Parfitt Collins
Het marktaandeel dient berekend te worden door P*H*VII: (P) Cumulatieve penetratiegraad: totaal aantal afnemers van merk in een bepaalde periode ten opzichte van het potentiële aantal afnemers.
Je berekent je marktaandeel door je omzet van vorig jaar te delen door je bruikbare afzetmarkt van vorig jaar. Het percentage wat hieruit komt is je marktaandeel van vorig jaar.
Een markt wat boven de 10% groeit is aantrekkelijk. De marktgroei bereken je volgens de onderstaande formule: (nieuwe omzet totale markt – oude omzet totale markt ) : oude omzet x 100% = marktgroei.
Marktaandeel is het percentage van de totale som aan opbrengsten of verkopen binnen de sector waarin een bedrijf actief is. De onderneming die het grootste aandeel heeft binnen een sector is de marktleider.
Het relatieve marktaandeel wordt berekend door het eigen marktaandeel te delen door het marktaandeel van de grootste concurrent, om de verhouding tussen het eigen marktaandeel en die van de grootste concurrent te achterhalen.
Albert Heijn sluit een bijzonder jaar af met een marktaandeel van 35,9% in Nederland (bron: NielsenIQ), een stijging van 0,9%pt ten opzichte van 2020.
Als een bedrijf een groot marktaandeel heeft betekent dit dat ze een groot percentage van de markt bedienen. Marktaandeel is een belangrijke indicator van zakelijk succes en zodoende kan het vergroten van marktaandeel worden gezien als het hoofddoel van marketing.
Vermenigvuldig het aantal producten x verkoopprijs. Voorbeeld: u verkoopt per dag 3 laptops in uw computerwinkel x € 700 = € 2.100 x 6 dagen = € 12.600 per week x 48 weken = € 604.800 omzet per jaar En u verkoopt 2 tablets per dag x € 400 = € 800 x 6 dagen = € 4.800 x 48 weken = €230.400.
Marktbereik. Het marktbereik is de totale afzet of omzet van de wederverkopers van een bepaald merk in de betreffende productsoort gedeeld door de totale omzet in die productsoort.
Albert Heijn heeft nog altijd het grootste marktaandeel (35,9 procent) van de Nederlandse supermarktketens, voor Jumbo met 21,8 procent. Dat meldt marktonderzoeker Nielsen IQ. Met een omzet van 44,6 miljard euro boekten de supermarkten een relatief beperkte groei van 1,7 procent.
Het marktaandeel is onder meer interessant omdat het iets zegt over de positie van een product of merk ten opzichte van de concurrentie, zowel in absolute omvang als de ontwikkeling van de grip op de markt. Het marktaandeel vertelt hoe dominant een merk is en wat de belangrijkste tegenspelers zijn.
Break-even punt: de situatie waarin de totale opbrengsten of omzet (TO = verkoopprijs x afzet = P x q) precies gelijk zijn aan de totale kosten (TK).
Albert Heijn heeft veruit het meeste winkels, zo'n 360 meer dan Jumbo, en het hoogste marktaandeel per winkel 0,036%. Maar waarschijnlijk heeft Albert Heijn ook de duurste winkels op de beste locaties, die brengen dan wel het meest op maar wat houdt je eraan over?
1. Walmart is veruit de grootste internationale supermarktketen. De netto winkelomzet van deze keten stond in 2019 op $503mld (€457,2mld).
Dankzij winkelopeningen. Het is een mooie mijlpaal voor Lidl: de retailer zette 100,8 miljard euro om in het gebroken boekjaar 2021-2022, zo blijkt uit cijfers die moederbedrijf Schwarz Gruppe publiceert.
In de BCG matrix worden marktgroei en marktaandeel van de producten (of dienst) van een bedrijf tegen elkaar afgezet. Hierdoor kan een bedrijf bepalen of ze moeten investeren in een product of juist moeten de-investeren, of zelfs helemaal met het product moeten stoppen. Bekijk hieronder een BCG matrix voorbeeld.
Een veelgebruikte term bij de concentratiegraad is de zogenaamde C4-index. De C4-index is de optelsom van de vier grootste aanbieders in een segment. Wanneer het cijfer van de C4-index hoog is betekent dit dat er een hoge concentratiegraad is in deze markt.
De MABA-analyse of MABA-matrix is een portfolioanalyse en een uitgebreide versie van een BCG-matrix die staat voor Market Attractivity and Business Assessment. In een MABA-analyse wordt de aantrekkelijkheid van de markt en de concurrentiekracht van het bedrijf in kaart gebracht.
Marktpenetratie is een groeistrategie waarbij je inzet op een groeiend aantal verkopen van bestaande producten in een bestaande markt. Deze strategie is een relatief veilige optie om je bedrijf te laten groeien.
Afzet is de hoeveelheid producten/diensten die een bedrijf in een bepaalde periode verkoopt. Omzet is het totale geldbedrag dat een bedrijf ontvangt voor de verkochte goederen/diensten in een bepaalde periode.