Het is een mengsel van grind, zand en een zeer fijne vulstof dat met een kleefstof aan elkaar wordt geplakt. Die kleefstof heet bitumen en lijkt een beetje op teer. Het wordt gemaakt uit ruwe olie. Het mengsel wordt verhit en gemengd zodat er asfalt ontstaat.
Als het asfalt warm is kan het gemakkelijk in een vlakke stevige laag worden aangebracht. Na verdichting (door een wals) en afkoeling is het hard en zeer draagkrachtig. In het verleden werd in plaats van bitumen ook wel teer gebruikt als bindmiddel.
Het aanbrengen van asfalt gebeurt in meerdere lagen. Meestal gebruikt men hiervoor een asfaltspreidmachine. Deze stort het warme asfalt onder een temperatuur van 120 tot 160 graden op het zand of op een reeds aangebrachte verhardingslaag.
Asfalt is een mengsel van steenslag, zand en vulstof, bijeengehouden door bitumen. Dit is een restproduct uit de aardolie-industrie. Bitumen wordt bij hoge temperatuur vloeibaar. Vulstof houdt de bitumen in vloeibare staat bijeen.
Deze zijn uitgevoerd met geïsoleerde kipperlaadbakken of opleggers, die per rit 32 ton warme asfalt kunnen vervoeren. Speciaal opgeleidde chauffeurs brengen met gevoel voor verantwoordelijkheid het 'dikvloeibare wegdek' van asfaltcentrale naar de asfaltmachine op locatie..
Meestal is dat binnen een of twee uur.
De duur van de klus is afhankelijk van de grootte van het terrein en de constructie. In veel gevallen duren de werkzaamheden voor het aanleggen van een geasfalteerde oprit of oprijlaan 1 dag. 3Wanneer kun je er weer gebruik van maken? Het asfalt is direct overrijdbaar zodra het afgekoeld is.
Afhankelijk van de temperatuur en de hoeveelheid zonlicht dat op het asfalt valt, kunnen er zelfs gevaarlijke verontreinigende stoffen vrijkomen. Het betekent dat asfalt, met name in stedelijke gebieden, en belangrijke bron is van luchtverontreinigende stoffen. En dan vooral op warme en zonnige dagen.
Asfalt wordt gemaakt van een mengsel van zand, steen en bitumen. Deze basiscomponenten worden in een asfaltcentrale verhit en met elkaar gemengd. Er ontstaat dan een taaie donkere vloeistof die onder hoge temperatuur bewaard wordt. Bitumen is een aardolieproduct.
Asfaltbeton en beton lijken dan misschien dezelfde mengsels, toch is er wel degelijk een verschil. Het verschil zit hem in het bindmiddel. Waar dat bij asfaltbeton bitumen is, is het bindmiddel van beton kalk. Het voordeel van bitumen als bindmiddel is dat hierdoor het asfalt kan uitrekken voordat het barst of scheurt.
Soms als je op een net nieuwe weg rijdt hoor je getik, alsof er allemaal kiezels uit de weg opspatten. Wat is er aan de hand? In Nederland gebruiken we veel zoab: zeer open asfaltbeton. Zoab heeft een open structuur, het heeft kleine gaatjes die het geluid van banden dempen en regenwater opnemen.
Wanneer het Koudasfalt verdicht wordt gaan de korrels in het asfalt zich rangschikken. Alle korrels krijgen als het ware een eigen plekje waarin ze vast liggen. Dit zorgt voor de stabiliteit van het asfalt en voorkomt verzakkingen. Het verdichten van Koudasfalt kan gedaan worden met een asfaltstamper of trilplaat.
De hete asfalt voor de wegverharding bevat giftige bestanddelen. De asfaltwerker kan de vrijgekomen rook, dampen en gassen inademen. In de buurt van de machines die de asfaltlaag aanbrengen, kunnen de werkers blootgesteld worden aan kankerverwekkende uitlaatgassen.
Als eerste is het belangrijk te weten dat asfalt veel voordeliger is dan beton. De prijzen van asfalt en beton verschillen vaak meer dan 50%, en dat is niet het enige grote voordeel. Bij het juiste onderhoud gaat asfalt namelijk net zo lang mee.
Asfalt bestaat uit twee of drie lagen. Afhankelijk van ondergrond en belasting meestal 10 tot 15 cm dik.
Een oprit laten asfalteren kost gemiddeld tussen €35 en €55 per vierkante meter, afhankelijk van de oppervlakte en de voorbereidingswerken die moeten uitgevoerd worden. Bij kleine oppervlakten kan de prijs oplopen tot €150/m². Hoe groter de te asfalteren oppervlakte, hoe lager de prijs per vierkante meter.
Wat kost asfalteren per m2
Uw oprit asfalteren kan al vanaf € 15,- per m² (ex. BTW). Een gemiddelde kostprijs voor de oprit ligt vaak tussen de € 35,- en € 45,- per m². De prijs of kosten voor uw asfalt oprit aanleggen, herstellen of vernieuwen hoeft helemaal niet hoog te zijn!
Asfalt kan elke doe-het-zelver tegenwoordig zelf herstellen. Voor het asfalteren van opritten en paden gebruikt men bitumen. Dit is een soort asfaltmengsel bestaande uit ruwe aardolie.
Asfaltwegen dragen behoorlijk bij aan luchtvervuiling. Dat blijkt uit onderzoek in de Verenigde Staten. Uit het wegdek lekken vluchtige organische stoffen weg en dat wordt erger als het wegdek opwarmt.
Asfalt verwijderen kan op twee manieren, opbreken of asfalt frezen. Het opbreken van asfalt gebeurt vaak middels een hydraulische graafmachine, het frezen van asfalt wordt gedaan met een daarvoor bestemde asfaltfrees. Wanneer asfalt wordt verwijderd noemen we dit frezen.
Het vulstofgehalte in het asfalt- mengsel bestaat uit 'eigen stof' en toegevoegd (fabrieks)vulstof. De vulstof geeft stabiliteit aan bitumen tijdens de verwerking aan het asfalt- mengsel in de gebruiksfase. Het vergroot de samenhang van het mengsel via de vulling van de opbouw van het mineraal aggregaat.
Asfalt is een film die op de weg wordt gelegd. Als het regent, koelt die film aan de buitenkant te sterk af, waardoor er onvoldoende binding is met de ondergrond.
Asfalt kan bij een temperatuur van 25 graden in de volle zon al opwarmen tot 50 graden Celsius. Bij tropische temperaturen, boven de 30 graden, kan dat zelfs oplopen tot 60 graden.
De gewichtstoename bij asfalteren is hoog met circa 250 kg per m2 – bij het aanbrengen van een slijtlaag is dat 15-18 kg per m2. Op een brugdek van 100 m2 is dat voor asfalteren dus 25.000 kg, tegenover 1.500-1.800 kg in het geval van slijtlagen.